Παρασκευή 9 Απριλίου 2010

Έρχονται ανατροπές των εργασιακών δεδομένων τον Μαϊο...

Οι ανατροπές στα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης των γυναικών στο δημόσιο, η αλλαγή στο θεσμό της διαδοχικής ασφάλισης αλλά και στην κατώτατη σύνταξη μαζί με την καθιέρωση νέου φόρου για τη χρηματοδότηση του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης και τα μέτρα για την αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής αποτελούν βασικές προτεραιότητες της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Απασχόλησης στην αναμόρφωση του ασφαλιστικού συστήματος.
Το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας να κατατίθεται στη Βουλή μέσα στον Μάιο.
Οι προωθούμενες αλλαγές θα τεθούν σε ισχύ σε… δόσεις, ώστε να αποφευχθεί ένα νέο «κύμα» φυγής, που θα δώσει τη χαριστική βολή στα ασφαλιστικά ταμεία.
Όπως έχουν ανακοινώσει ο υπουργός Εργασίας Ανδρέας Λοβέρδος και ο υφυπουργός Γιώργος Κουτρουμάνης, οι αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων θα τεθούν σε ισχύ το 2018, προκειμένου να μην επηρεαστούν ώριμα ασφαλιστικά δικαιώματα.
Αναλυτικότερα, οι κυριότερες διατάξεις του ασφαλιστικού νομοσχεδίου είναι οι ακόλουθες:

1. Απαγόρευση προγραμμάτων εθελουσίας εξόδου και επιβολή αντικινήτρων για την πρόωρη συνταξιοδότηση. Για παράδειγμα, στο Δημόσιο η μείωση της σύνταξης θα πάει από το 4,5% στο 6% για κάθε έτος πρόωρης «εξόδου».
Στόχος του υπουργείου Εργασίας είναι η μέση ηλικία συνταξιοδότησης να ανέλθει, το 2015, από τα 61,4 στα 63,5 έτη. Για το σκοπό αυτό αναμένεται να θεσπιστούν κίνητρα παραμονής στην εργασία (π.χ. για όσους συνεχίζουν να δουλεύουν και μετά το 65ο έτος).
2. Αναμόρφωση του συστήματος των αναπηρικών συντάξεων, ώστε το ποσοστό τους να πέσει, σταδιακά, από το 14% στο 8%.
3. Δημιουργία ενιαίου κέντρου πληρωμής συντάξεων, προκειμένου να επιτευχθεί η τήρηση της νομοθεσίας περί διπλοσυνταξιούχων.
4. Βελτίωση της νομοθεσίας για τη διαδοχική ασφάλιση, με τις αλλαγές να «τρέχουν» από το 2011.
5. Δημιουργία μόλις τριών ταμείων -μισθωτών, αυτοαπασχολουμένων και αγροτών- μέχρι το 2020.
6. Καθιέρωση ενιαίου φορέα διαχείρισης των αποθεματικών, τα οποία υπολογίζεται πως είναι 29,5 δισεκατομμύρια ευρώ.
7. Θέσπιση πάγιου τρόπου ρύθμισης των οφειλών προς τους ασφαλιστικούς φορείς. Σημειώνεται πως αυτήν τη στιγμή οι εργοδότες χρωστάνε στα Ταμεία περίπου 12 δισεκατομμύρια ευρώ.
8. Λήψη μέτρων για τον περιορισμό της σπατάλης στους κλάδους Υγείας, καθώς το ένα τρίτο των δαπανών είναι αποτέλεσμα τεχνητής ζήτησης. Μεταξύ άλλων, προωθείται η ενιαία ηλεκτρονική συνταγογράφηση σε όλους τους ασφαλιστικούς φορείς.
9. Διαχωρισμός των κλάδων σύνταξης από τους κλάδους Υγείας. Οι φορείς Πρωτοβάθμιας Υγείας θα ενσωματωθούν στο σύστημα της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και τα νοσοκομεία στη δευτεροβάθμια.
10. Αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής μέσα από τον καθορισμό ενιαίων μηχανισμών ελέγχου (της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων, του ΣΕΠΕ κ.ά.).
11. Διεκπεραίωση από το τραπεζικό σύστημα όλων των συναλλαγών στο πεδίο των εργασιακών σχέσεων (μισθοδοσία, απόδοση εισφορών κ.ά.). Το συγκεκριμένο μέτρο θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιουλίου 2011.
12. Καθιέρωση νέου τρόπου υπολογισμού των συντάξεων από το 2018. Σε πρώτη φάση θα λαμβάνεται υπόψη η καλύτερη δεκαετία, ενώ, μέχρι το 2030, ο υπολογισμός θα γίνεται, με βάση το σύνολο του ασφαλιστικού βίου.
Η βασική σύνταξη θα χορηγείται, με 15 έτη υπηρεσίας, και με τα σημερινά δεδομένα θα μπορούσε να είναι 360 ευρώ. Το ποσό αυτό θα δικαιούνται και ανασφάλιστοι, εφόσον πληρούν τα εισοδηματικά κριτήρια που θα τεθούν.
Εκτός από τη βασική σύνταξη, οι ασφαλισμένοι θα παίρνουν και ένα δεύτερο ποσό που θα αναλογεί στα έτη δουλειάς. Το ποσό αυτό θα υπολογίζεται, με διαφορετικούς συντελεστές, οι οποίοι θα αυξάνονται, ανά πενταετία, και μέχρι τη συμπλήρωση 40 ετών εργασίας.
Στο υπουργείο εξετάζονται εναλλακτικά σενάρια για τους συντελεστές, οι οποίοι αναμένεται να κυμαίνονται από 1% έως 2%.
13. Αλλαγές στο καθεστώς απασχόλησης των συνταξιούχων. Το μέτρο αφορά όσους δημοσίους υπαλλήλους συνεχίσουν να εργάζονται και μετά τη συνταξιοδότησή τους. Οι συγκεκριμένοι ασφαλισμένοι θα δουν τη σύνταξή τους να αναστέλλεται (αν είναι κάτω των 55 ετών) ή να περικόπτεται.
14. Καθιέρωση κουπονιών για την πληρωμή όσων παρέχουν υπηρεσίες στα σπίτια ή ασχολούνται με αγροτικές εργασίες. Ο εργοδότης θα προμηθεύεται τα κουπόνια από τις τράπεζες ή τα ΚΕΠ και θα τα δίνει στον εργαζόμενο. Ο εργαζόμενος θα πηγαίνει στην τράπεζα ή στο ΙΚΑ (όσοι απασχολούνται σε αγροτικές εργασίες θα πηγαίνουν στον ΟΓΑ) και θα δίνει το κουπόνι. Το ασφαλιστικό ταμείο θα κρατά το ποσό που αναλογεί στις εισφορές και στη συνέχεια θα καταβάλλει στον εργαζόμενο τα υπόλοιπα χρήματα.
15. Επιβολή διπλής ασφάλισης σε όσους δημοσίους υπαλλήλους, μηχανικούς, γιατρούς και δικηγόρους έχουν παράλληλη απασχόληση. Οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι σήμερα πληρώνουν εισφορές μόνο σε ένα ταμείο, ενώ μετά τις αλλαγές θα είναι υποχρεωμένοι να καλύπτονται από δύο ασφαλιστικούς φορείς. Η σχετική ρύθμιση αφορά περίπου 100.000 άτομα, που ασφαλίστηκαν πριν από το 1993 και έχουν δύο δουλειές.
Οι προωθούμενες αλλαγές στο Ασφαλιστικό θα τεθούν σε ισχύ σε… δόσεις, ώστε να αποφευχθεί νέο κύμα φυγής.

Δ. Κορφιάτης, Γραμματέας της ΝΕ ΠΑΣΟΚ: « Η Κυβέρνηση πρέπει να διασώσει την ασφάλιση»!
Σήμερα, είναι βέβαιο πως όλο και περισσότεροι πολίτες αντιλαμβάνονται ότι το ασφαλιστικό σύστημα, δηλαδή η μεγαλύτερη κατάκτηση των εργαζομένων απειλείται με κατάρρευση.
Η Κυβέρνηση πρέπει να το διασώσει, παίρνοντας αποφάσεις με χαρακτήρα εξυγιαντικό, ορθολογικό, αναλογικό και κοινωνικώς δίκαιο.
Τα υψηλά εισοδήματα και οι εργασιακά ασφαλείς θα πρέπει να συμβάλλουν στη εύρυθμη λειτουργία του. Οι οικονομικά αδύναμοι δεν θα κληθούν να συμμετάσχουν στα βάρη του συστήματος και για τους άτυχους και ανήμπορους θα επιδειχθεί η οφειλόμενη κοινωνική αλληλεγγύη.
Ταυτόχρονα, χρέος της Κυβέρνησης είναι να συνεχίσει, αδιάκοπα, την προσπάθειά της να μειώσει, εδώ και τώρα, τη σπάταλη στις δαπάνες υγείας και να αυξηθούν τα έσοδα του ασφαλιστικού συστήματος, αλλά και η βάση εσόδων του, έτσι ώστε να βελτιωθούν τα οικονομικά δεδομένα με την καταπολέμηση της εισφοροδιαφυγής, της εισφοροκλοπής και τον περιορισμό της αδήλωτης εργασίας.

Γ. Γιαννούλης, Πρόεδρος της ΝΟΔΕ ΝΔ: «Υπονόμευτηκε κάθε προσπάθειας της Ν.Δ. να περισώσει το σύστημα»!
Το ασφαλιστικό είναι ο μεγάλος ασθενής της οικονομίας μας, το οποίο από μόνο του μπορεί να συμπαρασύρει όλη την οικονομία της χώρας στην κατρακύλα.
Από την αλόγιστη ένταξη μεταναστών, χωρίς να έχουν προσφέρει ούτε ένα ευρώ, ταμεία εύρωστα και υγιή, κατάντησαν προβληματικά με λιγοστά αποθεματικά, τα οποία χωρίς την κρατική επιχορήγηση, πλέον, αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους ( ΙΚΑ, ΝΑΤ, κ.λ.π.).
Από την άλλη, η υπόθαλψη όλων ανεξαιρέτως δικαίων και αδίκων αιτημάτων, καθώς και η συστηματική υπονόμευση κάθε προσπάθειας της Νέας Δημοκρατίας να περισώσει και βελτιώσει το σύστημα, το έφτασαν στο χείλος του γκρεμού.
Και τώρα ακόμα που βρισκόμαστε στο παρά πέντε, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ δεν έχει ξεκάθαρη θέση, παίζοντας ανάμεσα στα ασφαλιστικά δικαιώματα των εργαζομένων, στις παροχές που έταζε προεκλογικά και στην κρίση που βρίσκεται η χώρα .

Πλήρης ασυνεννοησία και διγλωσσία μεταξύ των στελεχών, με θύματα τους ασφαλισμένους και, μάλιστα, τους νέους. Τρανταχτό παράδειγμα διγλωσσίας το επίδομα ανεργίας, που θα έφτανε στα 70% του βασικού μισθού. Βέβαια, σε λίγες μέρες, ο αρμόδιος υπουργός κ. Λοβέρδος προσπάθησε να αποδεσμευτεί από τις προεκλογικές εξαγγελίες του Πρωθυπουργού, μοιράζοντας κουπόνια.
΄Αλλο ζήτημα που φανερώνει, περίτρανα, την αναντιστoιχία προεκλογικών υποσχέσεων και έργων είναι η εξίσωση των ορίων ηλικίας ανδρών και γυναικών στο Δημόσιο, στρατό και σώματα ασφαλείας. Από την προεκλογική υπόσχεση ότι θα αλλάζαμε το νομικό πλαίσιο, για να αποφύγουμε τις κυρώσεις τις Ε.Ε , τώρα βρισκόμαστε στα παζάρια για την περίοδο χάριτος εφαρμογής της εξίσωσης.
Τέλος, να αναφέρουμε την κρυφή επιβάρυνση στους αγρότες, με 1%, για εισφορές στον ΟΓΑ, ποσό που μεταφράζεται, μέχρι το 2012, σε 1,47 δις ευρώ , ποσό που θα λείψει από την ενίσχυση των αγροτών. Μάλιστα, για να μην τρέφουν ψευδαισθήσεις οι αγρότες την παραπάνω ρύθμιση, η κυβέρνηση την συμπεριέλαβε στο πρόγραμμα σταθερότητας που υπέβαλλε στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Επίσης, πολύ μεγάλο είναι το πρόβλημα με τις ιατροφαρμακευτικές δαπάνες – σπατάλες, που, πράγματι, τα γνωστά πιράνχας ροκανίζουν επικίνδυνα τα πόδια του ασφαλιστικού συστήματος. Και εδώ πρέπει η κυβέρνηση να δράσει άμεσα.
Από τα λίγα παραπάνω γίνεται σαφές ότι η κυβέρνηση χρησιμοποιεί παρά αξιοποιεί το διάλογο και προσπαθεί να αντιμετωπίσει το πρόβλημα με αποσπασματικές εισπρακτικές λογικές.
Η ανευθυνότητα, ο λαϊκισμός, οι υποσχέσεις χωρίς αντίκρισμα και η καλλιέργεια ψευδών προσδοκιών δεν αποτελούν λύση στις δυσμενείς επιπτώσεις από την κρίση.
Συμπέρασμα:

Αν, λοιπόν, η κυβέρνηση δε θελήσει να δει κατάματα το πρόβλημα, να απεμπλακεί, άμεσα, από τις λαϊκίστικες και ψεύτικες υποσχέσεις της και δε λάβει γενναία και ριζοσπαστικά μέτρα, τότε ναι πιστεύουμε πως ίσως σκάσει η βόμβα του ασφαλιστικού συστήματος.

Δεν υπάρχουν σχόλια: