Σάββατο 10 Απριλίου 2010

Το στρατηγικό σχέδιο της ναυτιλιακής και λιμενικής πολιτικής

Το στρατηγικό σχέδιο της ναυτιλιακής και λιμενικής πολιτικής για τη διετία 2010 - 2012, της Γενικής Γραμματείας Ναυτιλιακής Πολιτικής (ΓΓΝΠ) του υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας (ΥΠΟΙΑΝ), παρουσίασε, χθες, ο γενικός γραμματέας, Γιώργος Βλάχος, τονίζοντας ότι η ΓΓΝΠ «φιλοδοξεί να χαράξει νέα συγκεκριμένη πορεία και να σηματοδοτήσει νέες προτεραιότητες, με τελικό στόχο την επίτευξη των βέλτιστων δυνατών αποτελεσμάτων.

Μιλώντας -όπως ο ίδιος είπε πολλές φορές- «ως τεχνοκράτης» που καλείται να υλοποιήσει μία πολιτική που έχει χαραχθεί από την αρμόδια υπουργό, Λούκα Κατσέλη, ο κ. Βλάχος επιδίωξε να ξεκαθαρίσει, στο βαθμό που είναι δυνατόν (από τη θέση του), ορισμένα θέματα που αφορούν στις αρμοδιότητες της γραμματείας, έτσι όπως έχουν ορισθεί και ισχύουν «μέχρι σήμερα 8 Απριλίου», όπως χαρακτηριστικά είπε.

Αρνήθηκε βέβαια να προχωρήσει σε επίσημο σχολιασμό των κυβερνητικών αποφάσεων που αφορούν στην κατάργηση του πρώην υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, ενώ παράλληλα τόνισε ότι η συνεργασία με τους γενικούς γραμματείς των άλλων υπουργείων που διαχειρίζονται θέματα που άπτονται και της ναυτιλίας (ΥΠΟΠΡΟ, Μεταφορών και Υποδομών) είναι άψογη και χωρίς προβλήματα.

Ως βασικούς πυλώνες της πολιτικής της ΓΓΝΠ προσδιόρισε την αύξηση του ναυτιλιακού συναλλάγματος, διαμέσου της προσέλκυσης περισσότερων δραστηριοτήτων των ναυτιλιακών επιχειρήσεων στην Ελλάδα, και της προσέλκυσης περισσότερων πλοίων στην ελληνική σημαία.

Απέδωσε στο ναυτιλιακό κύκλο και την κρίση, παρά στην κατάργηση του πρώην ΥΕΝ και τα προβλήματα που αυτή δημιούργησε, την πτώση του ναυτιλιακού συναλλάγματος και τη μείωση του αριθμού των υπό ελληνική σημαία πλοίων, σημειώνοντας ότι πρόκειται για προσωρινό φαινόμενο.

Επίσης, στους βασικούς άξονες πολιτικής είναι η ανάδειξη του Πειραιά ως διεθνούς ναυτιλιακού κέντρου, ο σχεδιασμός και η εφαρμογή μιας εθνικής λιμενικής πολιτικής, μέσω της αναβάθμισης της λιμενικής υποδομής και του τρόπου λειτουργίας των λιμένων, η δημιουργία επιπλέον χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών στη ναυτιλία, η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα και η αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης, η αναβάθμιση των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών, καθώς επίσης και των υπηρεσιών θαλάσσιου τουρισμού και κρουαζιέρας.

Ειδικά σε ό,τι αφορά την ακτοπλοΐα, ο κ. Βλάχος είπε ότι μεταξύ άλλων σχεδιάζονται και υλοποιούνται ενέργειες που αφορούν σε:

- Σχεδιασμό της ακτοπλοϊκής εξυπηρέτησης των νησιών της χώρας.

- Εναρμόνιση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τον τομέα της ακτοπλοΐας με το κοινοτικό δίκαιο και ιδιαίτερα του «μεταφορικού ισοδύναμου».

- Αναπροσαρμογή του κρατικού ναυλολογίου.

- Ετήσιο καθορισμό συνδέσεων για τις οποίες δεν υφίσταται κρατικό ναυλολόγιο.

- Εγκριση ανάληψης υποχρέωσης από το ΓΛΚ ποσού 40 εκατομμυρίων ευρώ για το έτος 2010, προκειμένου να συναφθούν συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας διάρκειας μέχρι 12 ετών κατόπιν μειοδοτικών διαγωνισμών, 40,4 εκατομμυρίων ευρώ για το έτος 2011 και 40,8 εκατομμύρια ευρώ για το έτος 2012.

- Ενίσχυση των άγονων γραμμών με την εφαρμογή συνδυασμένων δράσεων αγοράς πλοίων και επιδότησης δρομολογίων.

Απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις σε ό,τι αφορά τα θέματα εναρμόνισης του θεσμικού πλαισίου της ακτοπλοΐας προς το κοινοτικό δίκαιο και την προετοιμασία του ΥΠΟΙΑΝ, ο κ. Βλάχος σημείωσε ότι γίνονται συχνές συσκέψεις και, παρά το γεγονός ότι με βάση τονάζ η ακτοπλοΐα αποτελεί το 3-4% του συνολικού της ελληνικής ναυτιλίας, έχει σημαντική σημασία για τη χώρα μας.

Ωστόσο, πρόσθεσε: «Δεν είμαστε ακόμη έτοιμοι να σας δώσουμε πλάνο δράσης». Προβληματισμός φαίνεται να υπάρχει και στο πώς θα εφαρμοσθεί το «μεταφορικό ισοδύναμο».

Ναυτική εκπαίδευση

Σε ό,τι αφορά, τέλος, τη ναυτική εκπαίδευση, ο κ. Βλάχος τόνισε ότι «είναι η σημαντικότερη επένδυση στην ελληνική ναυτιλία, με αναλογικά πολύ μεγάλα θετικά αποτελέσματα, για αυτό και στοχεύουμε να δοθεί ιδιαίτερο βάρος σε αυτή».

Βασικός στόχος του Προγράμματος είναι αφενός μεν η επιχορήγηση των Ναυτικών Γυμνασίων και Λυκείων, αφετέρου δε η βελτίωση των υποδομών τους.

Σε ό,τι αφορά την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και τα πνευματικά ιδρύματα, βασικοί στόχοι του προγράμματος είναι:

- Η βελτίωση της κάθε είδους υλικοτεχνικής υποδομής.

- Η υποστήριξη και αναβάθμιση του Εκπαιδευτικού Συστήματος των Σχολών Εμπορικού Ναυτικού.


- Η προβολή της Ναυτικής Εκπαίδευσης και των ναυτικών επαγγελμάτων.

Δεν υπάρχουν σχόλια: