Κυριακή 27 Ιουνίου 2010

Τα τέσσερα θέματα που προωθούνται με τη μορφή του κατεπείγοντος

Με πυρετώδεις ρυθμούς εργάζονται η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος για να βάλουν, όσο το δυνατόν πιο σύντομα, ξανά τις μηχανές του διοικητικού φορέα της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας στο πρόσω.

Η δημοσίευση του Προεδρικού Διατάγματος την προηγούμενη εβδομάδα, βάσει του οποίου το σύνολο των αρμοδιοτήτων της ποντοπόρου ναυτιλίας επέστρεψε στο Λιμενικό Σώμα, κάτω από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, σήμανε συναγερμό στο κτίριο της Ακτής Βασιλειάδη.

Ήδη ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο γενικός γραμματέας Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας και Ναυτιλίας Θανάσης Χριστόπουλος και ο αρχηγός του Λιμενικού Σώματος αντιναύαρχος Θανάσης Μπούσιος καταστρώνουν τα σχέδιά τους ώστε η αλλαγή αυτή να αρχίσει να αποδίδει άμεσα καρπούς.

Οι 4 άξονες

Τα πρώτα θέματα που αναμένεται να «τρέξουν» το επόμενο διάστημα υπουργείο και εφοπλιστές είναι τέσσερα. Το πρώτο είναι να επαναλειτουργήσει ο μηχανισμός που στήριζε την εμπορική ναυτιλία εδώ και πάνω από μισό αιώνα, το Λιμενικό Σώμα, και ο οποίος τους τελευταίους οκτώ μήνες είχε μπει στον «πάγο».

Το γεγονός αυτό έχει καθυστερήσει σε σημαντικό βαθμό την υποστήριξη της πρώτης βιομηχανίας της χώρας στους διεθνείς Οργανισμούς σε μια περίοδο που λαμβάνονται πολύ σημαντικές αποφάσεις και οι οποίες θα καθορίσουν το μέλλον της παγκόσμιας ναυτιλίας.

Ήδη σε επίπεδο ΙΜΟ υιοθετήθηκαν οι παγκόσμιοι κοινοί κανόνες κατασκευής πλοίων με την επιτυχία να χρεώνεται απευθείας στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών που ανέλαβε να ολοκληρώσει την «επιχείρηση» απέναντι σε τρίτα συμφέροντα.

Το δεύτερο πολύ σημαντικό θέμα είναι η ναυτική εκπαίδευση. Σε μια περίοδο που η έλλειψη στελεχών που θα επανδρώνουν τα πλοία έχει εξελιχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο, οι καθυστερήσεις του τελευταίου χρόνου χαρακτηρίζονται από τους εφοπλιστές ως αποκαρδιωτικές.

Είναι απαραίτητο να αλλάξει άμεσα πολλά πράγματα στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, να γίνουν επενδύσεις ώστε να αποκτηθούν τα πλέον σύγχρονα μέσα, να αγοραστεί η καλύτερη βιβλιογραφία και να στελεχωθούν με έμπειρο διδακτικό προσωπικό.

Το τρίτο θέμα, που συνδέεται άμεσα με την εκπαίδευση, είναι η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα. Και εδώ παρατηρήθηκε μεγάλη καθυστέρηση τόσο στο σχεδιασμό όσο και στην υλοποίηση.

Αν και η ΕΕΕ συνεχίζει τη προσπάθειά της για τρίτη συνεχή χρονιά, η πολιτεία τον τελευταίο χρόνο ήταν απούσα. Ακόμα και η σκέψη που είχε εκφρασθεί για την επίσκεψη μαθητών στα πλοία της ακτοπλοΐας αυτό το καλοκαίρι αναβλήθηκε για το 2011.

Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών έχει καταθέσει έναν πλήρη φάκελο με τις θέσεις που αφορούν την αναβάθμιση των ΑΕΝ, αλλά και των επαγγελματικών ναυτικών Λυκείων, και μέσω αυτών και την προσέλκυση στο ναυτικό επάγγελμα. Ιδιαίτερα σε μια περίοδο που οι αποδοχές νεοεισερχόμενων στην εργασία στην ξηρά αναμένεται να μειωθούν, η ναυτιλία κάτω από τις κατάλληλες προϋποθέσεις μπορεί να αποτελέσει τη χρυσή εναλλακτική λύση.

Το τελευταία θέμα που θα εξεταστεί άμεσα είναι αυτό του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου.

Το άλλοτε χρυσοφόρο ΝΑΤ βρίσκεται σε εξαιρετικά δυσμενή οικονομική θέση, αφού χρειάζεται να επιδοτείται με περισσότερα από 1,5 δισ. ευρώ ετησίως. Είναι επιτακτική η ανάγκη να ξεκαθαρίσει το τοπίο στα οικονομικά του, με απογραφή των οικονομικών του σε πρώτη φάση, αφού δεν έχει κάνει ισολογισμό εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Στη συνέχεια ο σχεδιασμός περιλαμβάνει την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του, για να ενισχύσει τη ρευστότητά του και τις υπηρεσίες που προσφέρει στους ναυτικούς.

Το παρασκήνιο των αλλαγών

Η αλλαγή αυτή, να επιστρέψει δηλαδή η ποντοπόρος ναυτιλία στο Λιμενικό Σώμα, είναι η πρώτη από τις δύο φάσεις της ολικής επαναφοράς και την ανασύσταση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, σύμφωνα με τις θέσεις που έχει καταθέσει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.

Μάλιστα η μεταφορά αυτή του χαρτοφυλακίου της ποντοπόρου από το Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας στο υπουργείο ΠΡΟ.ΠΟ. είχε προαναγγελθεί από τον υπουργό Επικρατείας Χάρη Παμπούκη εδώ και αρκετούς μήνες και η καθυστέρηση που παρατηρήθηκε είχε θορυβήσει αλλά και προβληματίσει τη ναυτιλιακή κοινότητα στη χώρα.

Έβλεπαν οι Έλληνες εφοπλιστές ότι η κατάσταση έμενε στάσιμη, όσο στάσιμα ήταν και τα νερά στο διοικητικό φορέα της ποντοπόρου. Στην ουσία δεν κινείτο τίποτα, αφού οι Λιμενικοί που διαθέτουν και όλο το know how στη διοίκηση της ναυτιλίας είχαν χάσει εντελώς τον προσανατολισμό τους.

Από τη μία άνηκαν σε ένα υπουργείο, αυτό το Προστασίας του Πολίτη που δεν είχε καμία ουσιαστική ανάμιξη στη ναυτιλία, και από την άλλη εργάζονταν και για το υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, τα πολιτικά στελέχη του οποίου δεν τους έδειχναν καμία εμπιστοσύνη.

Είχαν να αντιμετωπίσουν όμως και την επιθυμία των πολιτικών υπαλλήλων του πρώην ΥΕΝ να αναλάβουν ενεργό ρόλο στη διοίκηση της ναυτιλίας, αλλά και μερίδας της ακαδημαϊκής κοινότητας της χώρας η οποία σχεδίαζε να αναλάβει τα ηνία στην εκπροσώπηση της ελληνικής ναυτιλίας.

Όπως όμως χαρακτηριστικά τόνισαν εφοπλιστικοί κύκλοι, τώρα αρχίζουν τα δύσκολα, αφού η οικοδόμηση είναι πάντα δυσκολότερη από την κατεδάφιση.

Δεν υπάρχουν σχόλια: