«Οπως η Σαουδική Αραβία δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς υπουργείο Πετρελαίου έτσι και η Ελλάδα δεν νοείται χωρίς υπουργείο Ναυτιλίας», είχε πει πριν από αρκετό καιρό στο πλαίσιο εκδήλωσης «Ποσειδώνια 2010» ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) Θεόδωρος Βενιάμης, εκφράζοντας με αυτόν τον τρόπο τη διαφωνία του εφοπλιστικού κόσμου με τη διάσπαση του πρώην υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και τον κατακερματισμό του Λιμενικού Σώματος.Η συγκεκριμένη απόφαση της κυβέρνησης Παπανδρέου από τη στιγμή που υλοποιήθηκε προκάλεσε αρκετά προβλήματα και δυσλειτουργίες στη ναυτιλία. Η ναυτιλιακή κοινότητα έφθασε, μάλιστα, στο σημείο να θέσει ευθέως το ερώτημα εάν «η κυβέρνηση θέλει την ελληνική ναυτιλία ή όχι».
Ετσι, πριν από τη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε ότι θα ιδρυθεί υπουργείο Θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, το οποίο θα συγκεντρώσει το σύνολο των αρμοδιοτήτων που έχουν σχέση με τις δραστηριότητες της ναυτιλίας, προκαλώντας χαμόγελα στους ανθρώπους της ναυτιλίας που, όμως, δεν κράτησαν για πολύ. Γιατί; Διότι το Λιμενικό Σώμα συνέχιζε να παραμένει διασπασμένο σε δύο υπουργεία χωρίς σαφείς αρμοδιότητες.
Προβλήματα
Οι «μάχιμες » υπηρεσίες πέρασαν στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και όλες οι υπόλοιπες στο υπουργείο Θαλάσσιων Υποθέσεων. Αυτή η εξέλιξη εκτός των προβλημάτων που έφερε στην εύρυθμη λειτουργία της ναυτιλίας προκάλεσε και τεχνικής φύσεως ζητήματα. Οι εργαζόμενοι, πολιτικό προσωπικό και Λιμενικοί, ανάλογα σε ποια Υπηρεσία βρίσκονταν, άρα και σε ποιο υπουργείο, χωρίστηκαν σε δύο «στρατόπεδα»: «Τους δικούς» μας και τους «άλλους». Η διάσπαση αυτή συνεχίζεται μέχρι και σήμερα, καθώς κανείς δεν γνωρίζει ακριβώς σε ποιον θα πρέπει να αποταθεί για το ένα ή το άλλο θέμα ή από ποιον θα πάρει έγκριση για διάφορες ενέργειες, οι οποίες μέχρι πριν από ένα έτος αποτελούσαν απλές διαδικασίες... Η φράση «εμείς ασχολούμαστε με άλλα θέματα, πηγαίνετε στους απέναντι», ακούγεται όλο και πιο συχνά στο κτίριο. Οπως, όλο και ποιο συχνά εμφανίζεται εικόνα ασυνεννοησίας ακόμη και για την έκδοση μιας απλής ανακοίνωσης!
Οι δύο υπουργοί, Προστασίας του Πολίτη, Χρήστος Παπουτσής και Θαλάσσιων Υποθέσεων Γιάννης Διαμαντίδης, όσο κι αν προσπάθησαν δεν μπόρεσαν να βρουν τη «χρυσή τομή» στο θέμα του Λιμενικού Σώματος και των αρμοδιοτήτων του. Η διαμάχη τους έφθασε μέχρι και τον υπουργό Επικρατείας Χάρη Παμπούκη, αλλά και πάλι χωρίς αποτέλεσμα... Την ίδια στιγμή σημαντικά θέματα που έχουν σχέση με την ακτοπλοΐα και τις «άγονες» γραμμές, τους ελέγχους αξιοπλοΐας των πλοίων, τη στήριξη της ποντοπόρου ναυτιλίας, την αντιμετώπιση της λαθρομετανάστευσης, αλλά και τον χειρισμό άλλων «λεπτών» θεμάτων παρέμεναν μετέωρα, καθώς δεν ήταν ξεκάθαρο ποιο υπουργείο θα τα χειρισθεί.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η υπόθεση με το πλοίο «Στροφάδες IV», το οποίο κατέπλευσε στο λιμάνι του Πειραιά προερχόμενο από τη Λιβύη και οι αρχές «ψάχνονταν» ποιο υπουργείο θα διαχειρισθεί το θέμα. Μάλιστα, κατά πληροφορίες, εξαιτίας του αλαλούμ που επικρατεί με τις αρμοδιότητες του Λιμενικού, για τη διαχείριση της συγκεκριμένης υπόθεσης βρέθηκαν στον Θάλαμο Επιχειρήσεων του Λιμενικού Σώματος, τόσο ο αρχηγός της ΕΛ.ΑΣ. όσο και ο παραιτηθείς αρχηγός του Λιμενικού Σώματος! «Δύο σε ένα», είπαν κάποιοι ειρωνικά, θέλοντας να αναδείξουν το απόλυτο χάος που επικρατεί με τη διάσπαση του Λιμενικού Σώματος και την υπολειτουργία του υπουργείου Θαλάσσιων Υποθέσεων.
Ετσι, ύστερα και από την τελευταία περιπέτεια με το πλοίο «Στροφάδες IV», που ευτυχώς είχε αίσιο τέλος, το... χάος κλήθηκε να λύσει ο ίδιος ο πρωθυπουργός.
Την περασμένη Τετάρτη οι κ. Παπουτσής και Διαμαντίδης συναντήθηκαν με τον πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου και αποφασίσθηκε να ιδρυθεί αρχηγείο Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής και το σχετικό νομοσχέδιο «χρεώθηκε» να το ετοιμάσει ο Χρήστος Παπουτσής. Οι υπηρεσίες αστυνομικού χαρακτήρα θα περάσουν στον έλεγχο του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, ο αρχηγός θα αναφέρεται στον υπουργό Προστασίας του Πολίτη, ενώ μέχρι σήμερα, βάσει του Π.Δ. /96 ο αρχηγός αναφερόταν στον κ. Διαμαντίδη. Οι υπηρεσίες του Λιμενικού Σώματος που έχουν αντικείμενο την ποντοπόρο ναυτιλία, την ακτοπλοΐα, τα λιμάνια, την κρουαζιέρα και την αλιεία θα υπάγονται στο υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων.
«Δανεικοί» λιμενικοί Ομως, αποφασίσθηκε και κάτι ακόμη, σταδιακά να αποστρατιωτικοποιηθεί το υπουργείο Θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας και οι «δανεικοί» Λιμενικοί να επιστρέψουν στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Το δε υπουργείο Θαλάσσιων Υποθέσεων να μετεξελιχθεί σε Αναπτυξιακό - Οικονομικό υπουργείο με αντικείμενο τη ναυτιλία, την κρουαζιέρα και τα αναπτυξιακά έργα των λιμένων.
Ναυτιλιακοί κύκλοι, πάντως, ανέφεραν ότι η ναυτιλία δεν μπορεί να λειτουργεί χωρίς το Λιμενικό Σώμα και θα χρειασθούν πολλά χρόνια, καθώς και δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, προκειμένου να εκπαιδευτούν πολιτικά στελέχη για να διαχειρισθούν τις ναυτιλιακές υποθέσεις. «Δεν κατανοούμε γιατί τόση μανία να φύγει το Λιμενικό Σώμα από τη ναυτιλία, όπως επίσης δεν κατανοούμε γιατί ορισμένοι πολιτικοί δεν θέλουν ενιαίο φορέα για τη ναυτιλία», ανέφεραν στην «Κ» ναυτιλιακοί κύκλοι.
Του Νικου Μπαρδουνια
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου