Τετάρτη 23 Φεβρουαρίου 2011

Ομιλίες Υπουργού και Υφυπουργού στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση του Σχεδίου Νόμου «Σύσταση Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής κ.α.»

Ομιλία Υπουργού Προστασίας του Πολίτη Χρήστου Παπουτσή...

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Εισερχόμενος στη συζήτηση επί του νομοσχεδίου, θέλω να είμαι απολύτως σαφής. Αυτό το νομοσχέδιο είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση. Μία μεταρρύθμιση που αφορά το δόγμα ασφάλειας της χώρας.

Η Ελλάδα είναι η πύλη της Ευρώπης προς και από την Ασία και την Αφρική. Ο ηπειρωτικός και νησιωτικός ελληνικός χώρος βρίσκεται στο σημείο επαφής τριών ηπείρων της Ευρώπης, της Ασίας και της Αφρικής. Βρίσκεται ακριβώς στον δίαυλο επικοινωνίας ζωτικών θαλασσών του Ευξείνου Πόντου και της Μεσογείου. Δύο θάλασσες ζωτικής σημασίας για την ευρύτερη περιοχή και πηγές πλούτου για την ελληνική οικονομία.

Αυτές οι περιοχές, όμως, είναι εξαιρετικά ευάλωτες.

Η υποβάθμιση του περιβάλλοντος, οι αυξημένες απαιτήσεις στον τομέα των θαλασσίων μεταφορών, οι φυσικές καταστροφές, τα ατυχήματα και ιδιαιτέρως, οι παράνομες δραστηριότητες στη θάλασσα υπονομεύουν την αναπτυξιακή δυναμική.

Στη σημερινή παγκόσμια συγκυρία των διαρκών ανακατατάξεων και των κοινωνικών εντάσεων ο στόχος για ευημερία δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς ασφάλεια καθώς αποτελεί θεμελιώδες προαπαιτούμενο για τη διασφάλιση της ποιότητας ζωής. Η εξέλιξη στις διάφορες μορφές του οργανωμένου εγκλήματος οδήγησε σε πλήθος παράνομων δραστηριοτήτων που εκδηλώνονται στην θάλασσα και τις παράκτιες περιοχές.

Διακίνηση ναρκωτικών, όπλων, λαθρεμπόριο, οικονομικό και περιβαλλοντικό έγκλημα, είναι μερικές συνήθεις δραστηριότητες των οργανωμένων εγκληματικών ομάδων που βρίσκουν και τη θάλασσα ως πεδίο δράσης. Σε όλες αυτές τις παράνομες δραστηριότητες έχει προστεθεί και η διακίνηση παράνομων μεταναστών, που έχει προσλάβει εκρηκτικές διαστάσεις τα τελευταία χρόνια.

Ιδιαίτερα μάλιστα στην εποχή μας που συγκλονίζεται από τις ανακατατάξεις και τις κοινωνικές αντιδράσεις στις χώρες της Βορείου Αφρικής, ο κίνδυνος για την ενίσχυση των μεταναστευτικών ροών προς την Ευρώπη και κυρίως των παράνομων μεταναστευτικών ροών είναι πολύ μεγάλος.

Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο μάλιστα, αύριο το πρωί στη Ρώμη συνέρχονται οι Υπουργοί Εσωτερικής Ασφάλειας των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης του Νότου, στην οποία και θα συμμετάσχω, ακριβώς για να συζητήσουμε τους πιθανότερους κινδύνους από αυτό το ενδεχόμενο.

Και ταυτόχρονα να διατυπώσουμε μια κοινή πρόταση προς το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης το οποίο συνεδριάζει την επόμενη μέρα, την Πέμπτη στις Βρυξέλλες, προκειμένου να υπάρχει μία συνολική επαγρύπνηση, μία εγρήγορση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μία κινητοποίηση των θεσμικών οργάνων και του ευρωπαϊκού μηχανισμού, προκειμένου με συντονισμένο τρόπο όλη η Ευρώπη να αντιμετωπίσει από όλες τις απόψεις, ασφαλείας αλλά και ανθρωπιστικής πλευράς, το ενδεχόμενο τέτοιων μετακινήσεων προς την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Οι δρόμοι λοιπόν της θάλασσας είναι εξαιρετικής σημασίας για τους ήσυχους και τους ήρεμους καιρούς, αλλά και για τους ταραχώδεις καιρούς. Σε κάθε περίπτωση όμως οι δρόμοι της θάλασσας για μεταφορά ναρκωτικών και όπλων, έχουν μετατραπεί πλέον και σε περάσματα των διακινητών των παράνομων μεταναστών προς την Ευρώπη.

Επιπλέον, οι θαλάσσιες μεταφορές καλύπτουν την συντριπτική πλειοψηφία των παγκόσμιων αναγκών για μεταφορά αγαθών και επιπλέον στη χώρα μας εξυπηρετούν αποφασιστικά την επαφή, την επικοινωνία, τη συνοχή του ηπειρωτικού με το νησιωτικό κορμό.

Για να διασφαλίζεται η αναγκαία ποιότητα κατά την παροχή υπηρεσιών θαλασσίων μεταφορών και των συγκοινωνιών, είναι κορυφαίας σημασίας, διεθνής υποχρέωση της χώρας, ο έλεγχος ότι τα πλοία και τα πληρώματα αυτών δραστηριοποιούνται και εργάζονται σύμφωνα με τους σχετικούς κανόνες, ότι τηρούν τους όρους και τις απαιτήσεις για ασφαλή ναυσιπλοΐα και φιλική προς το περιβάλλον ότι προστατεύεται η ανθρώπινη ζωή και η περιουσία στη θάλασσα.

Προβάλλει επίσης η σημασία της αποτελεσματικής καταπολέμησης περιστατικών ρύπανσης του θαλασσίου μας περιβάλλοντος και ελέγχου εφαρμογής της αλιευτικής νομοθεσίας, ένας τομέας που ολοένα και γίνεται αυστηρότερος στο πλαίσιο των Οδηγιών και των Κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αυτό είναι το πλαίσιο, αυτή είναι η εποχή μας. Αυτοί είναι οι κίνδυνοι, αυτή είναι η πραγματικότητα. Και αυτή την πραγματικότητα οφείλουμε να την έχουμε μπροστά μας όταν σχεδιάζουμε τα μέσα της πολιτικής και τους μηχανισμούς του κράτους οι οποίοι καλούνται να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις αυτής της πολιτικής.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Έχουν περάσει εννέα δεκαετίες από τη ιδρυτική πράξη του Λιμενικού Σώματος, το 1919. Η πολυδιάστατη δραστηριότητα του Σώματος, η συμβολή της ναυτιλίας στην οικονομία, τα νέα δεδομένα σε επίπεδο Ε.Ε στον τομέα της εσωτερικής ασφάλειας και της φύλαξης των συνόρων έχουν τοποθετήσει το ελληνικό Λιμενικό Σώμα στην αιχμή του δόρατος του κρατικού μηχανισμού, με εθνική αλλά ταυτόχρονα και ευρωπαϊκή αποστολή σε καθημερινή βάση.

Στα 90 αυτά χρόνια το προσωπικό του Λιμενικού Σώματος τίμησε με την προσφορά του την πατρίδα. Τίμησαν τον όρκο τους όλα τα στελέχη και όλοι οι αξιωματικοί του Λιμενικού Σώματος σε όλες τις φάσεις της λειτουργίας του. Εργάστηκαν με μεθοδικότητα για να συνδράμει τις προσπάθειες των ανθρώπων της θάλασσας, του εφοπλισμού και της ναυτεργασίας για το χτίσιμο αυτού του θαυμαστού οικοδομήματος της ελληνικής ναυτιλίας. Στον τομέα που η χώρα μας προβάλλει ως παγκόσμια υπερδύναμη.

Σήμερα, με το νόμο αυτό, η Ελληνική Ακτοφυλακή καθίσταται ο κύριος και βασικός μοχλός προάσπισης και εγγύησης της ασφάλειας και της ποιότητας ζωής των πολιτών στο ιδιόμορφο, ιδιαίτερο και απαιτητικό περιβάλλον της θάλασσας και των λιμένων. Το σώμα της Ελληνικής Ακτοφυλακής ορίζεται ως ο νέος αποτελεσματικός και σύγχρονος φορέας της ελληνικής διοίκησης, με αποστολή τη εφαρμογή του νόμου στον θαλάσσιο χώρο, στα πλοία, στους λιμένες και στους χερσαίους χώρους αυτών και διατηρεί τον κυρίαρχο ρόλο στην άσκηση του εθνικά σημαντικού έργου της έρευνας και διάσωσης.

Παράλληλα καθίσταται ως εξειδικευμένο όργανο ελέγχου εφαρμογής των απαιτήσεων που διαμορφώνει η Πολιτεία, στο πλαίσιο των αντίστοιχων υποχρεώσεών της, για την ομαλή δραστηριοποίηση των πλοίων, για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος.

Υπενθυμίζω ότι οι υποχρεώσεις μας ορίζονται από το διεθνές και ευρωπαϊκό νομοθετικό πλαίσιο.

Οι ιδιαιτερότητες του χώρου στον οποίο ασκούνται οι αρμοδιότητες της Ελληνικής Ακτοφυλακής και εκδηλώνονται οι ενέργειες για την εκπλήρωση της αποστολής του, επιβάλλουν τη διατήρηση της στρατιωτικής οργάνωσης και δομής του, στα πρότυπα και των αντίστοιχων φορέων άλλων χωρών. Το γεγονός ότι ιδιαίτερα τα επιχειρησιακά μέσα της Ελληνικής Ακτοφυλακής μπορεί, στο πλαίσιο της αποστολής τους, να δρουν και στην ανοιχτή θάλασσα, δηλαδή εκτός της ελληνικής επικράτειας, διαμορφώνει έναν ακόμη αποφασιστικής σημασίας ουσιαστικό λόγο για τη διατήρηση της στρατιωτικής υπαγωγής, οργάνωσης και δομής του.

Ορίζεται για πρώτη φορά αμιγώς η αποστολή της Ελληνικής Ακτοφυλακής, όπου για πρώτη φορά στα ιστορικά δεδομένα αποκτά σαφείς και οριοθετημένες αρμοδιότητες. Ως σώμα, όχι ως Γενική Διεύθυνση Υπουργείου. Ως σώμα. Αυτόνομο, αυτοτελές, ανεξάρτητο.

Δημιουργούνται οι βάσεις για την οργάνωση αυτού με τρόπο σύγχρονο που εξασφαλίζει και την εκπλήρωση των υποχρεώσεων της Πολιτείας απέναντι στα στελέχη του Λιμενικού Σώματος, στους αξιωματικούς, τους υπαξιωματικούς και τους λιμενοφύλακες όσον αφορά στον εξοπλισμό, τα μέσα, την εκπαίδευση, την πρόνοια και την ανάδειξη του πολύτιμου έργου τους. Γιατί το πολύτιμο έργο τους συνεθλίβη στις προσφερόμενες υπηρεσίες σε άλλους χώρους της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας μας.

Δημιουργείται μια νέα κρατική δομή κατάλληλη για τον έλεγχο της εφαρμογής της διεθνούς νομοθεσίας ως χώρα σημαίας, ως χώρα λιμένα και ως παράκτιο Κράτος (Flag State, Port State & Coastal State).

Η αποστολή της Ελληνικής Ακτοφυλακής είναι στενά συνδεδεμένη με την άσκηση δημόσιας εξουσίας που έχει ως αντικείμενο αφενός μεν την προστασία των θεσμών και την έννομης τάξης στη θάλασσα, αφετέρου η εξουσία της επεκτείνεται επί παντός υπό ελληνική σημαία πλοίου όπου κι αν αυτό βρίσκεται. Στα υπό ξένη σημαία πλοία εφόσον διαπλέουν ελληνικά χωρικά ύδατα ή βρίσκονται εντός των ελληνικών λιμένων, καθώς βέβαια και όλους τους ελληνικούς λιμένες και εγκαταστάσεις αυτών, καθώς και σε εγκαταστάσεις ναυτικού ενδιαφέροντος, πάντοτε όσον αφορά στον τομέα της ασφάλειας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Με το νομοσχέδιο που παρουσιάζουμε σήμερα:

• Διασφαλίζεται η αυτοτέλεια του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής σε όλο το φάσμα των επιχειρησιακών, ελεγκτικών, αστυνομικών, διοικητικών, νομοθετικών και οικονομικών ζητημάτων που το αφορούν άμεσα.

• Συστήνεται Αρχηγείο του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚ ως ανώτατη επιτελική Υπηρεσία του Σώματος. Εξειδικεύεται η βασική οριζόντια και κάθετη δομή του Αρχηγείου κατά Κλάδους και Διευθύνσεις με απώτερο στόχο την αποτελεσματικότερη εκτέλεση της πολυσχιδούς αποστολής του.

• Θεσμοθετείται Συμβούλιο Επιτελικού Σχεδιασμού και Διαχείρισης Κρίσεων ως όργανο που σχεδιάζει και καθορίζει τις προτεραιότητες του Σώματος και την υλοποίηση των αναγκών του σε μέσα και προσωπικό, ενώ παράλληλα διαμορφώνει τον τρόπο ανταπόκρισής του στα καθήκοντα που επιτελεί, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις κρίσεων.

· Για πρώτη φορά θεσμοθετείται η θέση του Επιτελάρχη, ως γενικού συντονιστή όλων των Κλάδων, αντικαθιστώντας την θέση του β΄ Υπαρχηγού, προκειμένου να επιτευχθεί πληρέστερος συντονισμός όλων των Υπηρεσιών, ως κάθετη μορφή διοίκησης, όπως πλέον ισχύει και με το νέο καθεστώς των Ενόπλων Δυνάμεων.

· Δημιουργείται ίδιος προϋπολογισμός του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚ ως απαραίτητο όργανο για την οικονομικά αυτοτελή και αυτοδύναμη κάλυψη αφενός των πάσης φύσεως αναγκών του προσωπικού του και αφετέρου των υποχρεώσεων που απορρέουν από την αποστολή του.

Παράλληλα, συνιστάται παγία προκαταβολή στο Αρχηγείο του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚ. προκειμένου να καταστεί δυνατή η κάλυψη εκτάκτων δαπανών, άκρως απαραίτητων, για την εκπλήρωση των καθηκόντων του Σώματος.

· Ρυθμίζονται κατά ενιαίο τρόπο τα ζητήματα της ασφάλισης του προσωπικού του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚ. καθώς και των προμηθειών του Σώματος.

· Συμπληρώνονται οι διατάξεις του Οργανισμού του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, για λόγους νομοτεχνικής αρτιότητας και εντάσσεται στην οργανωτική του δομή το Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή, δημιουργώντας για πρώτη φορά την διακλαδικότητα μεταξύ των Σωμάτων που υπάγονται σε αυτό.

· Τροποποιούνται διατάξεις των ισχυόντων νόμων που αφορούν το προσωπικό του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚ. προκειμένου να υπάρξει ορθολογικότερη και δικαιότερη ρύθμιση θεμάτων τα οποία έχουν προκαλέσει δυσλειτουργίες στην εξέλιξη των στελεχών του Σώματος.

· Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τις εισφορές του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚ. στο Μετοχικό Ταμείο Ναυτικού (Μ.Τ.Ν.)

· Προβλέπεται και θεσμοθετείται ,σε συμμόρφωση με διεθνείς οδηγίες και κανονισμούς, η παροχή υπηρεσιών ελέγχου αποστολών λήψης και διανομής δορυφορικών σημάτων κινδύνου, από το Λιμενικό Σώμα και την Πολεμική Αεροπορία, μέσω του Κέντρου Ελέγχου Αποστολών λήψης και διανομής δορυφορικών σημάτων κινδύνου με στόχο την υποβοήθηση του έργου έρευνας και διάσωσης και την αναβάθμιση της συνεργασίας των εμπλεκομένων υπηρεσιών και φορέων.

· Επίσης εφαρμόζονται πλήρως όλοι οι οργανωτικοί και ασφαλιστικοί Νόμοι στο προσωπικό, όπως αυτοί εφαρμόζονται και στο Λ.Σ.

Με αυτό τον τρόπο θα μπορεί όλο το προσωπικό να εκτελεί ανενόχλητα τα καθήκοντα του πέραν των οποιωνδήποτε ανασφαλειών ή ασαφειών επί των διατάξεων οι οποίες μέχρι σήμερα υπήρχαν.

Καθορίζεται επίσης η γενική διάρθρωση της Ελληνικής Ακτοφυλακής σε Κεντρικές και Περιφερειακές Υπηρεσίες.

Και τέλος, το Λιμενικός Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή εντάσσεται στο συνολικό πλαίσιο λειτουργίας του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και στον τομέα της Οικονομικής Αστυνομίας η οποία από σήμερα λειτουργεί, μετά τη δημοσίευση του Π.Δ. στην εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Επιπλέον θα συμμετέχει σε όλες τις διακλαδικές επιχειρήσεις για την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας, για την αντιμετώπιση του οργανωμένου εγκλήματος, στο χώρο ευθύνης του σε ολόκληρη την παράκτια και νησιωτική Ελλάδα και βεβαίως στο θαλάσσιο χώρο.

Κυρίες και κύριοι είναι συνάδελφοι, είναι προφανές ότι είμαστε υποχρεωμένοι να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις των καιρών και να επιταχύνουμε τις διαδικασίες μετεξέλιξης και προσαρμογής του συστήματος ασφαλείας και πολιτικής προστασίας της Χώρας μας στη νέα πραγματικότητα.

Είναι αναγκαίο να προωθήσουμε τις κατάλληλες θεσμικές, οργανωτικές και λειτουργικές ρυθμίσεις, ώστε οι αρμόδιοι για την εξασφάλιση της τάξης, της ασφάλειας και της προστασίας των πολιτών φορείς της συντεταγμένης Πολιτείας να ανταποκριθούν αποτελεσματικότερα στο θεσμικό τους ρόλο και να πραγματώσουν στον επιθυμητό βαθμό τις προσδοκίες της ελληνικής κοινωνίας, η οποία, σε μια εποχή που βιώνει τις συνέπειες μιας βαθειάς οικονομικής κρίσης, απαιτεί, ως αναγκαία προϋπόθεση διατήρησης της συνοχής της και βελτίωσης της αναπτυξιακής της προοπτικής και της ποιότητας ζωής των πολιτών, τη διαμόρφωση και εξασφάλιση ενός περιβάλλοντος ηρεμίας και προστασίας.

Είναι γεγονός ότι το ξεπέρασμα της οικονομικής κρίσης και ο στόχος για ευημερία δεν μπορούν να επιτευχθούν χωρίς το θεμελιώδες για τη διασφάλιση της ποιότητας ζωής των πολιτών και την κοινωνική συνοχή προαπαιτούμενο της ασφάλειας.

Η ευθύνη σε θέματα δημόσιας και κρατικής ασφάλειας και πολιτικής προστασίας ανήκει στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, το οποίο συνεστήθη με το Π.Δ. 184/2009, για όσους εκ των συναδέλφων ακόμα δεν το έχουν αντιληφθεί. Με τη ρύθμιση αυτή επιβεβαιώθηκε εμπράκτως η νέα αντίληψη και πρόθεση της Πολιτείας να ενισχύσει τους κρατικούς μηχανισμούς προστασίας και εξυπηρέτησης των πολιτών και του δημοσίου συμφέροντος, μέσω της συγκρότησης ενός νέου ανεξάρτητου Υπουργείου, το οποίο θα εξασφαλίζει την ορθολογική, συνολική και κατά τρόπο ενιαίο θεώρηση, αξιολόγηση και αντιμετώπιση των ζητημάτων που άπτονται της αποστολής του.

Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν, στο πλαίσιο αυτού του Υπουργείου, εντάσσεται το νέο Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος- Ελληνικής Ακτοφυλακής που συγκροτείται με το νόμο τον οποίο ψηφίζουμε. Εάν το Λιμενικό Σώμα ιδρυόμενο το 1919 από τον Ελευθέριο Βενιζέλο προσέφερε πολύτιμες υπηρεσίες στην εμπορική ναυτιλία και τη χώρα μας, το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή, όπως τώρα ιδρύεται στον 21ο αιώνα από τον Γιώργο Παπανδρέου και την Κυβέρνηση του, θα προσφέρει τα μάλα όσον αφορά στο δόγμα εθνικής ασφάλειας. Και γι’ αυτό κυρίες και κύριοι συνάδελφοι θέλω να ζητήσω την ψήφο σας, την ψήφο της Βουλής των Ελλήνων σε ένα νομοσχέδιο πραγματική μεταρρύθμιση για το χώρο.

Ομιλία του Υφυπουργού Προστασίας του Πολίτη Μανώλη Όθωνα

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εξελίσσεται επί ώρες σ ’ αυτή την Αίθουσα μια συστηματική προσπάθεια να συζητήσουμε ένα άλλο θέμα και όχι το προς συζήτηση σχέδιο νόμου. Η προσπάθεια αυτή ξεκίνησε από τη συζήτηση στη Διαρκή Κοινοβουλευτική Επιτροπή και δυστυχώς επαναλαμβάνεται σήμερα χωρίς καμία πρωτοτυπία. Να συζητήσουμε εν τέλει ένα θέμα που έχει σχέση με το παρόν και το μέλλον της εμπορικής ναυτιλίας, ενδιαφέρον θέμα, σημαντικό θέμα, κρίσιμο για την εθνική οικονομία και την ανάπτυξη της χώρας, αλλά άλλο θέμα.

Δεν μπορώ παρά να υποθέσω, ότι εκτός από την ένδεια πιθανών επιχειρημάτων για τη νομοθετική πρωτοβουλία της Κυβέρνησης να συγκροτήσει επιτέλους μετά από χρόνια το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος και να ενσωματώσει οργανικά το Λιμενικό Σώμα και ως Ελληνική Ακτοφυλακή στο σύστημα εσωτερικής ασφάλειας της χώρας, υπάρχει η σκοπιμότητα της προσφοράς καλών υπηρεσιών σ ’ όσους δικαιούνται και έχουν διαφορετική άποψη, όχι πάντα όμως για ανιδιοτελείς λόγους.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όταν αποφασίσαμε να αναλάβουμε τη συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία είχαμε πλήρη επίγνωση ότι το εγχείρημα θα ήταν δύσκολο και για το ότι ερχόμαστε να αλλάξουμε το στάτους ενός Σώματος με σημαντική ιστορική διαδρομή και προσφορά που είναι καθολικά αναγνωρισμένο ως επιτυχημένο Σώμα, αλλά και γιατί είχαμε επίγνωση ότι ο συγκεκριμένος χώρος είναι πεδίο αναφοράς ισχυρών όχι μόνο απόψεων και επιχειρημάτων αλλά και ισχυρών συμφερόντων.

Επωμιστήκαμε, όμως, το δύσκολο ρόλο αυτής της αλλαγής, της ανατροπής, γιατί την επιβάλλουν οι σύγχρονες ανάγκες, τα νέα δεδομένα, αλλά και οι δυσλειτουργίες, οι οποίες κρατούν, πραγματικά, τις τεράστιες δυνατότητες του Λιμενικού Σώματος καθηλωμένες τα τελευταία χρόνια.

Σε αυτή την αναγκαιότητα και σε αυτή τη σύγχρονη πραγματικότητα παρεμβαίνει η Κυβέρνηση, όχι ρυθμιστικά ή διαχειριστικά, αλλά καταλυτικά.

Η πραγματικότητα αυτή περιγράφεται από το γεγονός ότι το Λιμενικό Σώμα τα τελευταία χρόνια λειτουργούσε ως ένας γίγαντας όχι με πήλινα πόδια, αλλά με δυο πόδια σε δύο διαφορετικές βάρκες. Από τη μια πλευρά ως Διοικητικός Φορέας Υποστήριξης της Εμπορικής Ναυτιλίας και από την άλλη ως κρίσιμος τομέας της εσωτερικής ασφάλειας της χώρας.

Είμαστε, βέβαιοι, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι οι δύο αυτές αποστολές, οι δύο αυτές ευθύνες του Λιμενικού Σώματος, υπηρετούντο κατά ισοβαρή και ισότιμο τρόπο τα τελευταία χρόνια;

Κι επειδή έγινε μεγάλη αναφορά για διχασμό του Σώματος, πότε, άραγε, ήταν περισσότερο διχασμένο; Αυτή την περίοδο ή μετά τη συγκρότηση του Αρχηγείου; Πότε το Σώμα θα έχει στελέχη δύο διαφορετικών ταχυτήτων - επίσης αναφέρθηκε κατά κόρον ως επιχείρημα, πως υποτίθεται ότι θα συμβεί μετά τη σύσταση του Αρχηγείου του- τότε ή τώρα;

Για τη νέα αναγκαιότητα και τη νέα διάσταση που έχει η εσωτερική ασφάλεια της χώρας μέσα στις συνθήκες της παγκόσμιας κρίσης του διεθνούς, αλλά, δυστυχώς, πολύ γειτονικού μας, περιβάλλοντος, νομίζω ότι έγιναν πολύ συγκεκριμένες και αναλυτικές αναφορές και δεν θα επανέλθω.

Αυτή την αναγκαιότητα που έρχεται να υπηρετήσει η συγκρότηση του Αρχηγείου και το παρόν νομοσχέδιο, με την ενίσχυση, δηλαδή, των επιχειρησιακών δυνατοτήτων σε ό,τι αφορά τη διαφύλαξη της ακτογραμμής, των συνόρων και το θαλάσσιο περιβάλλον, δεν άκουσα -και το χαιρετίζω

θετικά- κανείς να την αμφισβητεί.

Επικεντρώθηκε -όπως είπα και στην αρχή- η κριτική στην κεντρική επιλογή που φαντάζομαι -και ελπίζω- ότι αναγνωρίζετε στην Κυβέρνηση το δικαίωμα να έχει, ότι οι σύγχρονες ανάγκες της Εμπορικής Ναυτιλίας μπορούν να υπηρετηθούν από ένα Υπουργείο αυτοτελές, μονοθεματικό, παραγωγικό οικονομικό και αναπτυξιακό.

Και δεν μπορώ ειλικρινά να καταλάβω γιατί όλες αυτές οι αναφορές περί one stop shop δεν μπορούν να γίνουν μέσα από τη συγκεκριμένη επιλογή.

Εκτός εάν συνάδελφοι -που ελπίζω ότι δεν συμβαίνει- ασπάζονται και συμμερίζονται απόψεις σαν αυτές που ακούσαμε στην Επιτροπή, όπου έλεγαν χαρακτηριστικά, «κάντε εσείς την Ακτοφυλακή σας και αφήστε εμάς στη νιρβάνα μας» ή «κάντε ό,τι θέλετε, αρκεί να μη χάσουμε το Λιμενικό Σώμα».

Προσωπικά πιστεύω ότι δεν υπάρχει ούτε κοινοβουλευτικό κόμμα ούτε συνάδελφος ο οποίος μπορεί να προσχωρήσει σε αυτές τις απόψεις.

Και ειλικρινά λυπάμαι που σήμερα έγινε από αυτό το Βήμα μία παρέλαση Βενιζελικών, Γεωργιοπαπανδρεϊκών, Ανδρεοπαπανδρεϊκών, Γιαννοπουλικών για να επιχειρηματολογήσουν με αναφορές που έχουν μόνο ιστορική σημασία, αφού αναφέρονται σε εντελώς διαφορετικά δεδομένα είτε επιχειρησιακά, σε ό,τι αφορά τα ζητήματα της εσωτερικής ασφάλειας, είτε σε ό,τι αφορά την οικονομία και την ανάπτυξη.

Έγιναν, όμως, επανειλημμένες αναφορές, κυρίως από τους συναδέλφους της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, στο πώς -πότε προλάβαμε άραγε;- καταντήσαμε το Λιμενικό Σώμα στους τελευταίους δεκαέξι μήνες. Έγιναν αναφορές για την κατάσταση των επιχειρησιακών πλωτών και χερσαίων μέσων, για τα εναέρια μέσα. Και έγινε και μια σειρά από άλλες αναφορές.

Νομίζω ότι θα ήταν καλό εάν υπήρχε μία αναφορά κι ένας απολογισμός σε πόσα σκάφη υπήρξε όχι προμήθεια, σε πόσα αυτοκίνητα υπήρξε όχι προμήθεια, αλλά στοιχειώδης συντήρηση, στοιχειώδης αλλαγή ελαστικών, στοιχειώδης αλλαγή λαδιών τα πεντέμισι χρόνια που είχε την ευθύνη της διακυβέρνησης η Νέα Δημοκρατία.

Κακή συντήρηση, καθόλου επισκευές, πλήρης απαξία και διάλυση.

Γι ’ αυτό το λόγο η κατάσταση και οι συγκρίσεις που αναφέρονται δεν γίνονται, παραδείγματος χάρη, με το 2004, όταν όλα αυτά τα μέσα ήταν σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα. Τα εναέρια μέσα του Λιμενικού Σώματος, παραδείγματος χάρη, τα θυμόνται όλοι να πετούν και να υποστηρίζουν το σύστημα ασφαλείας των Ολυμπιακών Αγώνων.

Γίνεται, όμως, μια συστηματική προσπάθεια να αποδοθούν τα υπαρκτά, τα πραγματικά προβλήματα, τα οποία δίνουμε καθημερινή μάχη να βελτιώσουμε, όσα δημιουργήθηκαν τους τελευταίους μήνες. Λες και έχουν ξεχάσει, όσοι ασχολούνται με το θέμα, ότι ακόμα και αυτούς τους 670 λιμενοφύλακες που πήραν άρον-άρον παραμονές εκλογών μήπως τους έντυσαν με την τιμημένη στολή του Λιμενικού Σώματος; Τους έντυσαν με φόρμες αγγαρείας ναυτών του Πολεμικού Ναυτικού, τις οποίες παρεχώρησε το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Και σήμερα ερχόμαστε εδώ να συζητήσουμε για την επιχειρησιακή ικανότητα των μέσων και των δυνατοτήτων του Λιμενικού Σώματος.

Εμείς, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι -και θα κλείσω μ ’ αυτό- κάνουμε ένα τολμηρό βήμα σε μια κατεύθυνση και σε μια πολιτική επιλογή που την πιστεύουμε. Στην πολιτική όλα -και έχουμε επίγνωση γι ’ αυτό- κρίνονται εκ του αποτελέσματος. Είμαστε βαθιά πεπεισμένοι ότι με τη συμμετοχή και την αντάξια της ιστορίας του Λιμενικού Σώματος προσπάθεια που θα καταβάλουν τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος τα ενταγμένα στο νέο Αρχηγείο, που από σήμερα το βράδυ θα είναι πια μια ιστορική πραγματικότητα, αυτή η αποστολή και αυτό το αποτέλεσμα που επιδιώκουμε θα είναι επιτυχές.

Σας ευχαριστώ .


Δευτερολογία του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη κ. Χρήστου Παπουτσή

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τα όσα ανέφερε ο Εισηγητής της Πλειοψηφίας, ο κ. Μανωλάκης, απαντώντας σε αιτιάσεις συναδέλφων της Αντιπολίτευσης, δεν θα τα επαναλάβω. Ούτως ή άλλως ήταν απολύτως σαφή, συγκεκριμένα και συμπύκνωσαν την ουσία αυτού του νομοσχεδίου, ενός νομοσχεδίου που φέρνει μία μεγάλη μεταρρύθμιση στον τομέα της εσωτερικής ασφάλειας της χώρας.

Ο κ. Κολοκοτρώνης προηγουμένως, έκανε μία εννοιολογική και πολύ συγκεκριμένη ανάλυση της ομιλίας μου.

Θα προσέξατε, όμως –υποθέτω- κύριε Κολοκοτρώνη, ότι ολόκληρη η ομιλία μου εστιάστηκε στο θέμα του νομοσχεδίου. Δηλαδή, σε μία πτυχή της εσωτερικής ασφάλειας της χώρας μας: αυτό που υπηρετεί η δημιουργία του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος.

Στρέφομαι τώρα προς τους συναδέλφους της Νέας Δημοκρατίας. Στην πολιτική μου διαδρομή, όταν επέστρεψα στην Ελλάδα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, επειδή ο τότε Πρωθυπουργός κ. Κώστας Σημίτης επέλεξε να με τιμήσει με την ευθύνη του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, είχα την ευκαιρία σε όλη αυτή την περίοδο –και τότε και μετά- να αναφερθώ πολλές φορές στην Εμπορική Ναυτιλία με πύρινους λόγους, με ουσιαστικά επιχειρήματα.

Το ίδιο είμαι έτοιμος να κάνω και τώρα, όσο και αν επιχειρήσετε εσείς να με επηρεάσετε για δικούς σας λόγους, γιατί θέλετε να δημιουργήσετε τις δικές σας εντυπώσεις, γιατί θέλετε να ακουστείτε μ’ αυτόν τον τρόπο. Μη νομίζετε ότι πρόκειται να με επηρεάσετε, για να αλλάξω τη θέση μου και την πίστη μου ότι η Εμπορική Ναυτιλία αποτελεί μία από τις κορυφαίες πτυχές της ελληνικής οικονομίας και ότι είναι το βασικό όπλο της Ελλάδος και ο χώρος που μας δίνει υπερηφάνεια για να μπορούμε να συμμετέχουμε στα διεθνή fora ως παγκόσμια υπερδύναμη.

Θα μπορούσα να ομιλώ πολλές ώρες για την Εμπορική Ναυτιλία, για τις ευθύνες, τις προοπτικές και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο εφοπλισμός, η ναυτεργασία, οι κοινωνικές και οικονομικές δυνάμεις, οι οποίες με τον έναν ή τον άλλο τρόπο λειτουργούν και εργάζονται στον τομέα της ναυτιλίας.

Όσο και αν επιχειρήσατε να καταρρίψετε το νομοσχέδιο αναδεικνύοντας δήθεν την ευαισθησία σας και την αγωνία σας για την Εμπορική Ναυτιλία, δεν θα καταφέρετε ποτέ στη συνείδηση του κόσμου της ναυτεργασίας, ακόμα και των εφοπλιστών, να αλλάξετε τη βεβαιότητα για το ποιος μπορεί να υπηρετήσει και να υποστηρίξει καλύτερα την προοπτική της ελληνικής ναυτιλίας στο παρόν και στο μέλλον, την προοπτική, τη δύναμη και τη θέση της ελληνικής ναυτιλίας τόσο στο διεθνή χώρο, όσο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ήταν πάντοτε η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ εκείνη η οποία έκανε ένα βήμα προς τα εμπρός! Ήταν εκείνη η οποία άνοιγε νέους δρόμους για την Εμπορική Ναυτιλία! Ήταν εκείνη η οποία συνέδεε την ισχύ και το κύρος της χώρας μας σε διεθνές επίπεδο, με την ποντοπόρο ναυτιλία. Και ήταν πάντοτε η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ εκείνη η οποία έθετε τις βάσεις, τα θεμέλια για την εξυγίανση του χώρου της ναυτιλίας σε όλους τους τομείς.

Και το ίδιο κάνει και τώρα. Μάλιστα, για την ακρίβεια, δεν το κάνει τώρα. Δεν το κάνει μ’ αυτό το νομοσχέδιο, όπως ευφυώς βεβαίως και εντέχνως επιχειρήσατε τόση ώρα να αναδείξετε. Το έκανε ήδη από την πρώτη μέρα της ανάληψης της νέας Κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ μετά τις εκλογές, μετά την εντολή του ελληνικού λαού, επί τη βάσει των θέσεών μας και του προγράμματός μας, κύριε Αποστολάκο. Διότι αυτή η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ κέρδισε τις εκλογές με ένα πρόγραμμα το οποίο έλεγε «πολιτικό, οικονομικό Υπουργείο για την υποστήριξη της ναυτιλίας». Το Λιμενικό Σώμα δεν έρχεται τώρα στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη! Ήταν από την πρώτη μέρα μετά τις εκλογές!

Δεν αντιλαμβάνομαι, λοιπόν, με ποια έννοια και με ποια κοινοβουλευτική δεοντολογία και επί τη βάσει ποιας νομικής και ποιας συνταγματικής προσέγγισης αμφισβητείτε το δικαίωμα στον Πρωθυπουργό και στην Κυβέρνησή του, δηλαδή στην Πλειοψηφία, να ορίσει τον τρόπο με τον οποίο θα ασκήσει τη δημόσια εξουσία στη χώρα! Δεν το κατάλαβα! Και έχετε το θράσος να θέτετε θέμα νομιμοποίησης του ΠΑΣΟΚ; Έχετε το θράσος να θέτετε θέμα νομιμοποίησης της Κυβέρνησης αυτής, να κάνει επιλογές όσον αφορά τη λειτουργία του κράτους και τον τρόπο με τον οποίο θα ασκήσει τη δημόσια εξουσία;

Εγώ θέτω το εξής ερώτημα. Πώς νομιμοποιείστε εσείς; Σε ποιους κανόνες πολιτικής δεοντολογίας νομιμοποιείστε να θέτετε τέτοιο ερώτημα και να δημιουργείτε αμφισβήτηση;

Οι κυβερνήσεις συγκροτούνται με βάση τις επιλογές της Πλειοψηφίας. Με βάση προεδρικά διατάγματα ορίζονται τα Υπουργεία, συγκροτούνται οι εξουσίες, καθορίζονται οι αρμοδιότητες και από εκεί και πέρα ασκείται η εξουσία. Δεν είχα αντιληφθεί ότι σε κάποιο κοινοβουλευτικό πολίτευμα, η Πλειοψηφία θα έπρεπε να συνδιαλέγεται με την Αντιπολίτευση και να ζητά και την έγκρισή της για το αν και κατά πόσο θα ασκήσει την εξουσία με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, με το ένα ή το άλλο Υπουργείο! Δεν το είχα αντιληφθεί αυτό! Καινοφανής προσέγγιση!

Ως εκ τούτου, λοιπόν, επί της ουσίας και επί του θέματος, σήμερα μιλούμε για τη σύσταση του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος. Συμφωνείτε ή διαφωνείτε;

Απ’ ό,τι αντιλαμβάνομαι από τον Εισηγητή του K όμματος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, κύριο Πλακιωτάκη, εν μέσω ασαφειών βεβαίως, λέτε «όχι». Άλλο αν ο Κοινοβουλευτικός σας Εκπρόσωπος ο οποίος τίμησε με την παρουσία του το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, εν τη ρύμη του λόγου του απεκάλυψε ότι και ο ίδιος επεξεργάστηκε το σχέδιο για τη δημιουργία του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος.

Την αλήθεια έλεγε, γιατί το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος είναι όραμα γενεών των στελεχών του Λιμενικού Σώματος. Γιατί το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος είναι επιλογή της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ του 2000. Γιατί το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος μαζί, κύριε Δρίτσα, με την Ακαδημία του Λιμενικού Σώματος, ήταν επιλογή της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ του 2000.

Στην Αλεξανδρούπολη, κύριε Ροντούλη, επεδίωξα ως Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας και δέσμευσα το χώρο προκειμένου να ιδρυθεί η Ακαδημία του Λιμενικού Σώματος.

ΑΣΤΕΡΙΟΣ ΡΟΝΤΟΥΛΗΣ: Έντεκα χρόνια αυτή η δέσμευση.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΠΟΥΤΣΗΣ (Υπουργός Προστασίας του Πολίτη): Γιατί κύριε Ροντούλη, υπάρχουν οικονομικοί παράγοντες και οικονομικοί λόγοι που πρέπει να αναπτυχθούν.

Δεύτερον, η Ακαδημία του Λιμενικού Σώματος είναι συνυφασμένη με την πρόταση του κυρίου Δρίτσα για την ένταξη των λιμενικών, των στελεχών του Λιμενικού με τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, γιατί χωρίς Ακαδημία, Πανελλαδικές Εξετάσεις δεν μπορεί να υπάρξουν, γιατί δεν υπάρχει σταθερός αριθμός.

Κύριε Ροντούλη, ξέρετε μεσολάβησε η Νέα Δημοκρατία. Την ξεχάσατε. Είναι οι συγκάτοικοι σας, κύριε Ροντούλη, στην «πολυκατοικία» της δεξιάς. Την ξεχάσατε. Κι επειδή βλέπω νέα προσέγγιση αυτήν την περίοδο, σας το θυμίζω.

Επαναλαμβάνω, λοιπόν: Αφήστε τα αυτά γιατί ο κόσμος γνωρίζει και ο λαός του Έβρου γνωρίζει και ο κόσμος του Λιμενικού γνωρίζει και ο κόσμος της ελληνικής ναυτοσύνης γνωρίζει και γνωρίζουν καλά.

Τώρα, όσον αφορά τον Έβρο άκουσα τον Εισηγητή της Νέας Δημοκρατίας, κύριο Πλακιωτάκη να καταλήγει στην ομιλία του με ορισμένα υπονοούμενα. Άκουσα κάτι για φωτογραφικές διατάξεις, που αναφέρονται στην τροπολογία η οποία αφορά τη δυνατότητα που έχει η Κυβέρνηση να αλλάζει τους όρους χρήσης για ιδιωτικούς χώρους, οι οποίοι μπορούν να αξιοποιηθούν για Κέντρα Πρώτης Υποδοχής και για Κέντρα κράτησης των παρανόμως εισελθόντων μεταναστών στη χώρα μας.

Ξεχνώ προς στιγμήν την τοποθέτηση του κυρίου Πλακιωτάκη και θέλω να μείνω στην ευαισθησία των συναδέλφων που προέρχονται από τον Έβρο, της κυρίας Ρενταρή, της κυρίας Τσιαούση, του κυρίου Δερμεντζόπουλου, οι οποίοι στάθηκαν με πολύ ευπρέπεια οφείλω να πω, άλλο αν ο κ. Δερμεντζόπουλος είπε πολλά πράγματα με οξύ ή λίγο περισσότερο, τόνο από τους άλλους συναδέλφους.

Θέλω, λοιπόν, να διαβεβαιώσω τόσο τους συναδέλφους όσο και τους πολίτες τους Έβρου, οι οποίοι τον τελευταίο καιρό ακούν πολλά και από πολλούς, Δημάρχους και άλλους πολιτικούς παράγοντες της αντιπολίτευσης στην περιοχή, ότι αυτή η Κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή εργάζεται για τον Έβρο. Δεν κοροϊδεύει τον Έβρο. Δεν κοροϊδεύει τους πολίτες του Έβρου, όπως γνώρισαν τι σημαίνει κοροϊδία επί κυβερνήσεως Νέας Δημοκρατίας.

Αυτή η Κυβέρνηση, η Κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου είναι που έφερε την Ευρώπη στα σύνορά της, δηλαδή στον Έβρο, εκεί που είναι τα σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αναδεικνύοντας αυτό που δεν τόλμησε και δεν έκανε ποτέ η Νέα Δημοκρατία. Αναδεικνύοντας δηλαδή, ότι το θέμα της λαθρομετανάστευσης είναι ευρωπαϊκό ζήτημα και δεν είναι ελληνικό ζήτημα.

Είναι η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ., η οποία πέρασε τους νόμους για τη δημιουργία Κέντρων Πρώτης Υποδοχής, θεσμοθετημένων και οργανωμένων με τέτοιο τρόπο, ούτως ώστε να μην επισύρουμε τη διεθνή κριτική όπως γίνεται σήμερα, όπου σε ολόκληρο τον κόσμο υπάρχει δυσφήμηση της χώρας μας και του Έβρου.

Για ποιο λόγο; Γιατί δεν υπάρχουν τα Κέντρα Πρώτης Υποδοχής, γιατί δεν υπάρχουν οι συνθήκες, γιατί εγώ ως πολίτης κι όχι ως Υπουργός, ντρέπομαι για την κατάσταση η οποία υπάρχει στα Κέντρα και για τις συνθήκες κράτησης.

Και αυτό δεν είναι αποτέλεσμα των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ, αλλά ολόκληρου του πολιτικού συστήματος, το οποίο επί χρόνια, επί δεκαετίες, έκανε πως δεν καταλάβαινε και δεν προετοιμαζόταν. Γι’ αυτό και δεν αντιλαμβάνομαι, αγαπητοί συνάδελφοι από τον Έβρο, τις τελευταίες συζητήσεις και τη μεγάλη ενόχληση η οποία αναδεικνύεται στην περιοχή.

Ήσασταν ή δεν ήσασταν παρόντες στην πρώτη επίσκεψή μου στην περιοχή , τις πρώτες μέρες που ανέλαβα ως Υπουργός, όταν οι τοπικοί παράγοντες και οι εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και άλλοι πολιτικοί φορείς ζήτησαν τη δημιουργία του φράχτη στην περιοχή, στα σύνορα; Ήσασταν!

Ήσασταν ή δεν ήσασταν παρόντες σε όλες τις επισκέψεις των διεθνών μέσων μαζικής ενημέρωσης και των εκπροσώπων των διεθνών οργανισμών, που θέτουν θέμα ανυπαρξίας κέντρων υποδοχής ακριβώς εκεί που είναι τα σύνορα της Ευρώπης;

Ήσασταν ή δεν ήσασταν παρόντες εδώ, όταν συζητούσαμε τον προηγούμενο νόμο, το νόμο για το άσυλο, όπου προβλέπει, όπως πολύ σωστά μας τόνισε και μας υπενθύμισε η συνάδελφος κα Ρενταρή, τα δύο κέντρα πρώτης υποδοχής στον Έβρο, σύμφωνα με τις νέες προδιαγραφές, με νέο επιστημονικό προσωπικό και με νέους ανθρώπους που πρέπει να βρουν δουλειά και να δουλέψουν στην περιοχή, η οποία μαστίζεται από την ανεργία; Το γνωρίζετε, λοιπόν, αυτό. Αυτές είναι επιλογές που πρέπει να γίνουν.

Αντί αυτών, ακούμε πρώτα απ’ όλα για τα πλωτά μέσα, λες και δεν γνωρίζετε ότι τα πλωτά μέσα είναι πρόταση των εταίρων μας, οι οποίοι υποστηρίζουν με κάθε τρόπο το Εθνικό Πρόγραμμα Δράσης για την παράνομη μετανάστευση και το άσυλο, λες και δεν γνωρίζετε ότι η χώρα μας έχει υποχρέωση να διευκρινίσει και να διερευνήσει όλες τις προτάσεις.

Ποιος, όμως, είπε και ποιος αποφάσισε ότι θα πάει πλωτό στον Έβρο; Για ολόκληρη τη χώρα συζητούμε. Δεν ξέρουμε αν θα φτάσουμε σε αυτό το σημείο. Οι μελέτες αυτή τη στιγμή δείχνουν ότι είμαστε πολύ μακριά από τον Έβρο. Είμαστε ακόμα στην εξέταση των αντοχών αυτών των πλωτών μέσων, δηλαδή αν θα μπορούν να αντέξουν τα κύματα του Ατλαντικού για να περάσουν. Πότε έφτασε στον Έβρο; Ποιος το αποφάσισε και ποιος, επιτέλους, είναι αυτός ο ανεύθυνος ο οποίος δημιουργεί αυτήν την ένταση στην τοπική κοινωνία; Ποιος; Αυτή είναι η πρώτη ερώτηση.

Η δεύτερη ερώτηση αφορά τα κέντρα, την τροπολογία. Γνωρίζετε ότι πρέπει να φτιάξουμε κάποια κέντρα. Γνωρίζετε ότι έχουμε και πάλι υποχρέωση να διερευνήσουμε όλες τις προτάσεις, γιατί εδώ είναι η Αντιπολίτευση -βλέπετε το μέτρο και το βαθμό ευθύνης της Αντιπολίτευσης- και πρέπει να έχουμε απολύτως διαφανείς και κοστολογημένες διαδικασίες. Δηλαδή, οι λύσεις να είναι όχι μόνο διαφανείς, αλλά και στο ελάχιστο δυνατό κόστος. Και για το λόγο αυτό, διερευνούμε τα πάντα, όπως την πρόταση της Δανίας για λυόμενα κέντρα υποδοχής, αλλά και την πρόταση που είχαμε, ούτως ή άλλως, επεξεργαστεί εδώ για την αξιοποίηση στρατοπέδων που σήμερα δεν λειτουργούν.

Είδαμε τις τεχνικές δυσκολίες και από την άποψη αυτή διαπιστώσαμε ότι ίσως θα πρέπει να εξετάσουμε και τη δυνατότητα αξιοποίησης ιδιωτικών χώρων που σήμερα δεν λειτουργούν. Και υπήρξαν προσφορές.

Όμως, όσον αφορά αυτές τις προσφορές και επειδή θέλουμε να τις διερευνήσουμε σε συνθήκες πλήρους διαφάνειας, ζητήσαμε από τους τοπικούς παράγοντες, δηλαδή από τους δημάρχους της περιοχής, να μας πουν αν επιτρέπεται η αλλαγή χρήσης ή όχι. Τίποτα δεν έγινε αδιαφανώς. Τίποτα απολύτως! Με επίσημες επιστολές προς το Δήμαρχο Ορεστιάδας ρωτούσαν οι υπηρεσίες μας εάν και κατά πόσο και με ποιον τρόπο θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν διάφορα ακίνητα της περιοχής που είναι εγκαταλελειμμένα. Επίσης, ρωτούσαν αν θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ένα συγκεκριμένο εργοστάσιο, το οποίο σήμερα δεν λειτουργεί στην περιοχή της Ορεστιάδας. Όμως, αυτό γινόταν ταυτόχρονα με γενική εφαρμογή και σε άλλα ακίνητα, γιατί έχουμε και άλλες προτάσεις από την περιοχή του Έβρου, τις οποίες έχω εδώ και είναι στη διάθεσή σας, αν θέλετε.

Όμως, εμείς δεν νομοθετούμε για τον Έβρο και για το συγκεκριμένο εργοστάσιο. Εμείς νομοθετούμε για όλη τη χώρα. Τα κύματα της λαθρομετανάστευσης δεν είναι μόνο στον Έβρο, αλλά παντού και οι τοπικές κοινωνίες έχουν ανάγκη από την οργανωμένη παρουσία του κράτους, προκειμένου να μπορέσει η τοπική κοινωνία να αποφύγει τις τρομερές και πολλαπλές πιέσεις που έχει από την ανεξέλεγκτη λαθρομετανάστευση.

Ποιος είναι, λοιπόν, εκείνος ο οποίος καλλιεργεί συνεχώς την αμφισβήτηση; Τι ακριβώς επιδιώκουν; Επιδιώκουν, δηλαδή, να μην πετύχει η προσπάθεια της Κυβέρνησης; Επιδιώκουν να μην πετύχει η προσπάθεια για τη δημιουργία των συγκεκριμένων μέτρων στην περιοχή;

Αυτό είναι που δεν αντιλαμβάνομαι καθόλου, γιατί είχα την αίσθηση τουλάχιστον ότι οι τοπικοί άρχοντες της περιοχής, εκφράζοντας το λαό της περιοχής -όπως ο λαός εκφράστηκε βεβαίως και με πολλές δημοσκοπήσεις, αλλά ταυτόχρονα και με πολλές εκδηλώσεις των ιδίων- είχαν με απόλυτη σαφήνεια διατυπώσει τη θέση ότι η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ είναι η μόνη και η πρώτη κυβέρνηση που κάτι κάνει στην περιοχή, για να αντιμετωπίσει ένα συγκεκριμένο θέμα.

Το θέμα δεν είναι γενικό και αόριστο. Είναι αυτό το οποίο το βλέπουμε και το ζούμε παντού, σε ολόκληρη σήμερα την ελληνική κοινωνία, στους δρόμους. Δεν είναι μόνο η ανθρωπιστική πλευρά, αλλά είναι η πολιτική, η κοινωνική διάσταση που έχει και οφείλουμε να την αντιμετωπίσουμε με περισσότερη ευθύνη, όμως, όχι με λαϊκισμό, όχι με αποπροσανατολισμό, όχι με εκμετάλλευση.

Όσον αφορά το νομοσχέδιο αυτό κάθε αυτό και τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις στις οποίες αναφέρθηκε ο κ. Δημητρουλόπουλος για τους κελευστές. Επιχειρήσαμε με τη ρύθμιση την οποία κάναμε σήμερα πράγματι να καλύψουμε το μεγάλο μέρος και το καλύψαμε. Έχετε δίκιο, όμως, ότι επτά εξ αυτών δεν καλύπτονται από αυτήν την κατηγορία και δεν μπορούσαμε να το καλύψουμε σήμερα, δεδομένου ότι χρειάζεται έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου. Όπως γνωρίζετε από τον Κανονισμό της Βουλής και το Σύνταγμα της χώρας, δεν μπορούμε να το ρυθμίσουμε σήμερα.

Ωστόσο, όμως, μπορώ να δεσμευθώ σε σας ότι ενόψει των προεδρικών διαταγμάτων, που ήδη έχουμε δρομολογήσει για την εφαρμογή του συγκεκριμένου νόμου, θα το λάβω σοβαρά υπόψη μου. Ούτως ή άλλως το γνωρίζετε, το γνωρίζουν όλοι ότι ποτέ δεν θέλω να αδικώ κανέναν, όσο περνάει από το χέρι μου. Αυτό θα ισχύσει και στη συγκεκριμένη περίπτωση.

Δεύτερον, όσον αφορά την άλλη πρόταση, την τροπολογία που έχει καταθέσει ο κ. Δρίτσας και νομίζω και το Κομμουνιστικό Κόμμα για τους τεχνικούς αξιωματικούς. Αυτή η υπόθεση, κύριε Δρίτσα, είναι μία πολύ μεγάλη υπόθεση και η συζήτηση κρατάει πολλά χρόνια. Η αλήθεια είναι ότι έχετε απόλυτο δίκιο ότι όσον αφορά την ποιότητα των αξιωματικών του Λιμενικού Σώματος, είναι αδιαμφισβήτητη από όλες τις κατηγορίες και σε όλα τα επίπεδα.

Και πολύ σωστά νομίζω ότι ο κ. Καμμένος είπε, ότι ήταν μία μικρή κυβέρνηση, η οποία ήταν απομονωμένη κάπου, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, γιατί το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας το πάλαι ποτέ, ήταν ένα μικρό κράτος, απομονωμένο από το υπόλοιπο κράτος. Ωστόσο ο κόσμος δεν γνωρίζει, όμως, ότι στηρίχθηκε πράγματι σε πολλά, καλά επιστημονικά στελέχη, υπό την έννοια ότι όλοι οι αξιωματικοί και τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος έχουν υψηλό επίπεδο μόρφωσης.

Το ίδιο ισχύει και για τους τεχνικούς αξιωματικούς, τους προερχόμενους δηλαδή από το Πολυτεχνείο, τους πτυχιούχους των πολυτεχνικών σχολών. Η αλήθεια είναι ότι η πρόβλεψη στη δομή και τη λειτουργία του Λιμενικού Σώματος δεν ήταν αυτή που τους επέτρεπε την εξέλιξη που έχουν οι άλλοι αξιωματικοί. Αλλά ήταν απολύτως λογικό, γιατί οι άλλοι αξιωματικοί ήταν μάχιμοι αξιωματικοί, οι οποίοι έπρεπε να περάσουν από συνεχείς μεταθέσεις και βεβαίως, να περάσουν από σκάφη, από πλωτά μέσα ή εναέρια μέσα και να περάσουν από πολλές εκπαιδεύσεις. Δεν σημαίνει, όμως, σε καμία περίπτωση ότι οι τεχνικοί αξιωματικοί είχαν υποδεέστερη συμμετοχή στην όλη πορεία του Λιμενικού Σώματος.

Με τη νέα διάρθρωση του Λιμενικού Σώματος την οποία δρομολογούμε, θέλω και εδώ να δεσμευθώ ότι θα εξετάσουμε, μέσα στα πλαίσια του προεδρικού διατάγματος, να δώσουμε μία νέα ανάσα όσον αφορά την ιεραρχία και την επετηρίδα τους. Όμως, δεν μπορούμε αυτό να το υιοθετήσουμε σήμερα, γιατί και εδώ χρειάζεται η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου, γιατί προκαλεί οικονομικό κόστος, κυρίως διότι επηρεάζει την καταληκτικό βαθμό και τα συνταξιοδοτικά τους δικαιώματα.

Γι’ αυτόν το λόγο, λοιπόν, κρατώ την ουσία του θέματος και δεσμεύομαι για την επόμενη ρύθμιση, στα πλαίσια του προεδρικού διατάγματος.

Όσον αφορά την τροπολογία του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού και εδώ η προσμέτρηση των πλασματικών ετών για τη συμπλήρωση της πραγματικά συντάξιμου υπηρεσίας αποτελεί και αυτό το θέμα συνταξιοδοτική ρύθμιση και άπτεται του Κώδικα των Στρατιωτικών συντάξεων. Να υπενθυμίσω ότι το Λιμενικό Σώμα είναι στρατιωτικό. Ως εκ τούτου, όχι μόνο και εδώ χρειαζόμαστε έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου, αλλά και τη σύμφωνη γνώμη και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και του Υπουργείου Οικονομικών.

Κρατώ όμως και πάλι την ουσία της πρότασης αυτής, προκειμένου να εξετάσουμε το θέμα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, επανέρχομαι σε μία αρχική διατύπωση. Σήμερα δεν συζητήσαμε για το μέλλον της εμπορικής ναυτιλίας. Αυτό ούτως ή άλλως είναι λαμπρό. Ούτως ή άλλως η εμπορική ναυτιλία έχει ικανότατα στελέχη, ικανότατα think tanks σε ολόκληρο τον κόσμο που να μπορούν να αντλούν εμπειρίες, πολιτικές ιδέες, προτάσεις. Υπάρχει ανοιχτό πνεύμα και πολύ μεγάλη ευελιξία.

Η επιλογή της Κυβέρνησής μας είναι η δημιουργία ενός νέου Υπουργείου, του Υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας. Κι αυτό θα στηρίζει την ποντοπόρο ναυτιλία με κάθε τρόπο.

Ταυτόχρονα η Κυβέρνησή μας επιχειρώντας να υπηρετήσει τις υποχρεώσεις της χώρας μας όσον αφορά την Ευρωπαϊκή Ένωση στον τομέα της εσωτερικής ασφάλειας, όσον αφορά τον τομέα της Συνθήκης Σένγκεν, όσον αφορά τις ανάγκες του ελλαδικού χώρου για την ενότητά, για την εξυπηρέτηση των εθνικών συμφερόντων και για τη φύλαξη των συνόρων στην παράκτια Ελλάδα και στο θαλάσσιο χώρο, δημιουργεί ένα νέο Σώμα στα πλαίσια ενός νέου Υπουργείου, του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, το οποίο τώρα διαμορφώνεται, τώρα οργανώνεται. Έτσι ουσιαστικά διαμορφώνεται ένα Υπουργείο με τρεις πυλώνες που θα υπηρετήσουν την εσωτερική ασφάλεια της χώρας.

Για το μεσοδιάστημα, για τα χρόνια που χρειάζονται για την πολιτικοποίηση των υπηρεσιών που στηρίζουν την εμπορική ναυτιλία και την πλήρη ένταξη των αξιωματικών, την επάνοδό τους στο Λιμενικό Σώμα, στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, γι’ αυτή την περίοδο το Λιμενικό Σώμα -η ελληνική ακτοφυλακή- με τα στελέχη του θα στηρίζει χωρίς καμία διακοπή την εμπορική ναυτιλία, την ποντοπόρο ναυτιλία.

Όλα τα υπόλοιπα αφορούν τις πολιτικές και οικονομικές λειτουργίες του κράτους, γιατί η ακτοπλοΐα πλέον είναι απελευθερωμένη, είναι οικονομική δραστηριότητα και λειτουργεί στα πλαίσια της εσωτερικής αγοράς και οι υπηρεσίες των λιμανιών είναι κι αυτές απελευθερωμένες. Ως εκ τούτου δεν υπάρχει κανένα απολύτως θέμα.

Το μόνο θέμα που υπάρχει είναι η πολιτική βούληση, η οποία εκφράστηκε σήμερα από ορισμένα κόμματα της αντιπολίτευσης, τα οποία δεν θέλουν να δουν την πραγματικότητα, δεν θέλουν να αντιμετωπίσουν το μέλλον του τομέα της εσωτερικής ασφάλειας και θέλουν να μείνουν κολλημένοι στο παρελθόν. Είναι η πολιτική βούληση των κομμάτων της αντιπολίτευσης που επέλεξαν να μη στηρίξουν το αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος και να επιμείνουν στην παλιά, στην παρωχημένη λογική του Λιμενικού Σώματος ως Γενικής Διεύθυνσης του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, δηλαδή απλά στην υπηρεσία του εφοπλισμού. Ε, κάνατε λάθος, κύριοι συνάδελφοι.»

3 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Δηλώσεις Μελά για τη σύσταση αρχηγείου Λιμενικού Σώματος

Ο Βουλευτής Παν.Μελάς μιλώντας στη Βουλή στο Νομοσχέδιο «Σύσταση Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής» και άλλες διατάξεις, μεταξύ άλλων τόνισε:
Το Νομοσχέδιο που συζητάμε αφορά κυρίως το Λιμενικό Σώμα, το οποίο αποτελούσε την κύρια Στελεχιακή δύναμη του πρώην Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, το οποίο μετονόμασε η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ σε Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας.
Το Υπουργείο αυτό είναι το μόνο Υπουργείο που εδρεύει στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας μας,
τον Πειραιά και έχει μια διαχρονική προσφορά στην Ελληνική κοινωνία, με τη δομή και τη λειτουργία που είχε.
Έχει προσφέρει πολλά στις θαλάσσιες μεταφορές, στην καταπολέμηση της εισόδου λαθρομεταναστών στη χώρα μας, στην καταπολέμηση διακίνησης Ναρκωτικών, στην προστασία από τη ρύπανση της θάλασσας και σε πολλά άλλα θέματα και γενικά στην προστασία και ανάπτυξη της Εμπορικής μας Ναυτιλίας. Η σημερινή Κυβέρνηση δυστυχώς το έχει αλλοιώσει, απαξιώσει και υποβαθμίσει και τώρα απομακρύνει το Λιμενικό Σώμα από το Υπουργείο αυτό.
Το προσωπικό του Λιμενικού Σώματος διχοτομείται σε δύο διαφορετικά Υπουργεία, στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, όπου υπάγεται το σύνολο του Αρχηγείου και στο Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας, όπου προβλέπεται να υπηρετούν αποσπασμένα στελέχη του με διετή θητεία.
Με την τακτική αυτή που ακολουθεί η Κυβέρνηση απαξιώνει το Λιμενικό Σώμα, απαξιώνει τη Ναυτιλιακή Επιχειρηματικότητα, αφού αποδυναμώνει τη στήριξη της Ναυτιλίας μας. Τη Ναυτιλία μας επιβάλλεται να τη στηρίζουμε όσο το δυνατόν περισσότερο διότι στηρίζοντας τη Ναυτιλία μας στηρίζουμε την Ελλάδα, μια και η Ναυτιλία μας είναι ο πρώτος πυλώνας της Εθνικής μας Οικονομίας.
Άλλο είναι να θέλουμε μια αναδιοργάνωση του Προσωπικού του Λιμενικού Σώματος που θα εξασφάλιζε καλύτερα την κάλυψη των αυξημένων σήμερα συνοριακών αναγκών και άλλο τη μεταφορά του Λιμενικού Σώματος σε άλλο Υπουργείο με δυσμενείς επιπτώσεις στα Ναυτιλιακά δρώμενα.
Υπάρχουν εκατοντάδες Λιμενικοί σήμερα με Πανεπιστημιακά και Πολυτεχνικά πτυχία, με μεταπτυχιακούς τίτλους σε ναυτιλιακά θέματα και η γνώση αυτή πρέπει να μετουσιώνεται σε προσφορά στη Ναυτιλία μας. Είναι ανεπίτρεπτο οι άνθρωποι αυτοί με τέτοια επιστημονική κατάρτιση, εμπειρία και αγάπη προς τη θάλασσα ν’ αντικαθίστανται σε δύο χρόνια με υπάλληλους π.χ. της Ολυμπιακής ή του ΟΣΕ, να πετιέται η τεχνογνωσία τους στον κάλαθο των αχρήστων και να περιορίζονται σε καθήκοντα ακτοφυλακής.
Διερωτάται λοιπόν κανείς γιατί τόση επιμονή στην ψήφιση αυτού του Νομοσχεδίου το οποίο στην πορεία θα έχει πολλαπλές αρνητικές επιπτώσεις στη Ναυτιλία της χώρας μας και όχι μόνο.
Και ο κύριος Μελάς κατέληξε:
Το Nομοσχέδιο αυτό έπρεπε να είχε αποσυρθεί διότι η Πολιτική του Μνημονίου την οποία εφαρμόζει η Κυβέρνησή σας είναι μια θηλιά στο λαιμό των μικρομεσαίων οικονομικά και οικονομικά αδυνάτων.
Κατά συνέπεια δε θα πρέπει να έρχονται προς ψήφιση Νομοσχέδια τα οποία να είναι εις βάρος του Λιμενικού Σώματος, της Ναυτιλίας μας, της Οικονομίας της χώρας μας, και κατ’ επέκταση του Ελληνικού λαού, γι αυτό το καταψηφίζω.

Exantas είπε...

Αναλογιστήκατε όμως κ. Υπουργέ Προστασίας τ Πολίτη ("συγκεκριμένων" μόνον πολιτών), εσείς και οι σύντροφοί σας στην Κυβέρνηση, ότι με την επιλογή σας για σύσταση Αρχηγείου Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚ, πόσα άλλα σημαντικά οικονομικά, κοινωνικά εθνικά κεφάλαια αποδομήσατε? Δυστυχώς, η αλαζονεία και η εμμονή σας, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια την ναυτιλία και το Λιμενικό Σώμα στην απαξίωση και την υποβάθμιση. Ανησυχούμε τελικά μήπως στόχος είναι η εθνική αποδόμηση της Ελλάδος, παρουσιαζόμενη ευσχήμως ως «εκσυγχρονισμός», «διεθνισμός» και «προοδευτική πολυπολιτισμική» πολιτική.

ΜΘΧ

Ανώνυμος είπε...

Exanta πήγαινε εσύ και οι όμοιοί σου που κόπτεστε για την ναυτιλία να την βοηθήσετε, είναι κρίμα να πεινάσουν κι οι εφοπ ληστές, εμείς μπορεί να την αντέξουμε την πείνα αυτοί που έχουν μάθει στα μεγαλεία πως θ'αντέξουν;...Please ...