Τετάρτη 9 Μαΐου 2012

SOS εκπέμπει η ελληνική ναυτιλία - ελπίδες για ανασύσταση του ΥΕΝ

 Ο ναυτιλιακός τομέας προσδοκά εναγωνίως ότι η κυβέρνηση που θα προκύψει θα προχωρήσει στην επανίδρυση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.
Η μεγαλύτερη ναυτιλία του κόσμου, οι παράγοντες του θαλασσίου τουρισμού ακόμη και οι ναυτεργάτες, όλοι επιζητούν την επανασύσταση του ΥΕΝ, ως το πιο χαρακτηριστικό μέτρο αναπτυξιακής πολιτικής της νέας κυβέρνησης στον πλέον ανταγωνιστικό τομέα της χώρας.

Η ΝΔ υποσχέθηκε πριν τις εκλογές την πλήρη επανασύσταση του υπουργείου στο οποίο θα εντάξει και το Λιμενικό Σώμα, ενώ ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Ευάγγελος Βενιζέλος, εξήγγειλε πριν τις εκλογές επανασύσταση του πρώην ΥΕΝ, χωρίς ωστόσο να διευκρινίσει εάν θα προχωρήσει και σε επανασύνδεσή του με το Λιμενικό Σώμα.

Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών εκπροσωπώντας την ποντοπόρο ναυτιλία, αλλά και το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας της χώρας, επιμένει στην επανασύσταση του ΥΕΝ, καθώς όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της Ένωσης, κ. Θεόδωρος Βενιάμης, «το συγκεκριμένο μοντέλο συνέβαλε στην παγκόσμια πρωτιάς της ελληνικής ναυτιλίας».

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφέρθηκε πρόσφατα στα προβλήματα που δημιούργησε η κατάργηση του ΥΕΝ υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι, προκειμένου η Ελλάδα να αξιοποιήσει πλήρως το θαλάσσιο δυναμικό της και να αναπτυχθεί ναυτιλιακά, πρέπει γενικά να αναπτύξει καταλληλότερη διοικητική δομή στον τομέα της ναυτιλίας.

Κορυφαίο βέβαια ζήτημα, το οποίο με την επανίδρυση του ΥΕΝ αναμένεται να τεθεί σε νέες βάσεις, είναι η περαιτέρω διασύνδεση του εφοπλιστικού κεφαλαίου με την εθνική οικονομία. Όλες οι προσπάθειες των τριών προηγούμενων χρόνων έμειναν στα χαρτιά και στον αέρα, με ευθύνη των συναρμοδίων υπουργών, καθώς οι σχέσεις εφοπλισμού και πολιτείας κλονίσθηκαν.

Στον τομέα των λιμανιών εκκρεμεί η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των μεγαλυτέρων λιμένων της χώρας με τη μορφή της παραχώρησης. Πάντως η διυπουργική επιτροπή αποκρατικοποίησης αποφάσισε λίγο πριν τις εκλογές της 6ης Μαΐου να εκχωρήσει το σύνολο των μετοχών των δύο μεγάλων λιμανιών ΟΛΠ-ΟΛΘ, μαζί με τις μετοχές άλλων κρατικών εταιρειών όπως της ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΔΕΠΑ και ΟΔΙΕ, που κατέχει το ελληνικό δημόσιο, στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων. Η διαδικασία αυτή προβλεπόταν από το δεύτερο μνημόνιο που υπέγραψε η κυβέρνηση.

Θα πρέπει, να σημειωθεί επίσης ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τάχθηκε κατά της δημιουργίας ιδιωτικών μονοπωλίων στα λιμάνια. Για τις λιμενικές υποδομές σημειώνει ότι απαιτείται η παροχή κατάλληλου προτύπου διακυβέρνησης και πλαισίου για την ιδιωτικοποίηση των λιμένων, που να αποτρέπει τη δημιουργία ιδιωτικών μονοπωλίων και να μην εισάγει διακρίσεις μεταξύ χρηστών, καθώς επίσης να επιβάλλει την πλήρη διαφάνεια των λογαριασμών και την κατάλληλη εποπτεία.

Θαλάσσιος τουρισμός
Το νομοσχέδιο για τον θαλάσσιο τουρισμό ολοκληρώθηκε ήδη από την προηγούμενη κυβέρνηση, ωστόσο τελικά δεν ψηφίσθηκε από τη Βουλή. Το σχέδιο νόμου έχει ιδιότητες ανάλογες… του γεφυριού της Άρτας, καθώς από το 2010 ετοιμάζεται και όλο κατατίθεται στη Βουλή, όμως την τελευταία στιγμή πάντα κάτι συμβαίνει και τελικά μένει στο ράφι.

Όπως σημειώνουν επιχειρηματίες του κλάδου, στην Ελλάδα χρειάζονται μέτρα με όραμα την ενίσχυση και την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού, τα οποία θα ευνοήσουν όχι μόνο τον κλάδο, αλλά και μια σειρά από φορείς και υπηρεσίες.

Σε κίνδυνο κατάρρευσης οι ακτοπλοϊκές εταιρείες
Ίσως η έναρξη της θερινής περιόδου να δώσει κάποια παράταση ζωής σε κάποιες ακτοπλοϊκές εταιρείες, ωστόσο είναι κοινή πεποίθηση όλων των παραγόντων του κλάδου, αλλά και όσων ενεπλάκησαν τα τελευταία τρία χρόνια από κυβερνητικής πλευράς, ότι ο χρόνος τελειώνει.

Όλες οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι στο «κόκκινο» είτε είναι χρηματιστηριακές, είτε πολυμετοχικές, είτε λαϊκής βάσεως, είτε μονοβάπορες οικογενειακές, καθώς δεν αντιμετωπίσθηκε στρατηγικά το θέμα της ακτοπλοΐας, αλλά αποσπασματικά.

Η τροποποίηση του κανονισμού ενδιαίτησης και η σχετική μείωση των κρατήσεων υπέρ τρίτων που επιβαρύνουν τις τιμές των εισιτηρίων της ακτοπλοΐας, ήταν δυο μέτρα που πήρε η κυβέρνηση Παπανδρέου, ωστόσο δεν φάνηκαν αρκετά για να απομακρύνουν τον κλάδο από τον κίνδυνο κατάρρευσης.

Στα τρία χρόνια «ακυβερνησίας» ουσιαστικά της ακτοπλοΐας, όπως και γενικότερα της ναυτιλίας, δεν διαμορφώθηκε ένα θεσμικό πλαίσιο, που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες συνθήκες.

Η επόμενη κυβέρνηση αναμένεται να αξιοποιήσει το πόρισμα, στο οποίο κατέληξε στις αρχές της Άνοιξης του τρέχοντος έτους, η διακομματική επιτροπή των ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και ΛΑΟΣ, το οποίο προβλέπει μεταξύ άλλων περαιτέρω εκσυγχρονισμό του συστήματος δρομολόγησης των πλοίων. Ωστόσο, αγκάθι θα αποτελέσει η πρόταση τροποποίησης του Π.Δ 177/74 που αφορά τον ξενοδοχειακό τομέα του πλοίου με την έκδοση συνθέσεων «safe manning» ανά πλοίο αναλόγως του δρομολογίου, των χαρακτηριστικών του πλοίου και των σωστικών μέσων αυτού.

Αντιθέτως, ομοφωνία φαίνεται να υπάρχει στην ανάγκη μείωσης του ΦΠΑ στα εισιτήρια των πλοίων, καθώς μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ προτείνει και το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ).

Μεγάλο αγκάθι τα ναυπηγεία
Ένα από τα μεγαλύτερα αγκάθια της νέας κυβέρνησης είναι η κατάσταση στα ναυπηγεία της χώρας. Ήδη το μεγαλύτερο ναυπηγείο της Ανατολικής Μεσογείου, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, απασχολούν το προσωπικό τους μόλις μία ημέρα την εβδομάδα, ενώ σοβαρά προβλήματα επιβίωσης αντιμετωπίζει και ο όμιλος του Νεωρίου (Ναυπηγεία Ελευσίνας και Νεώριο).

Το πέρασμα στον ενιαίο ναυπηγικό φορέα αποτελεί κατά πολλούς τη μοναδική λύση, ώστε να αναπτυχθεί και πάλι στην Ελλάδα η ναυπηγική βιομηχανία. Με τον τρόπο αυτό μπορεί να απεμπλακούν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά από την απαγόρευση εμπορικών δραστηριοτήτων, που έχει επιβάλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, και να αναπτυχθούν σε συνεργασία τα δυο μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι ναυπηγικές και ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες είναι επιχειρήσεις εντάσεως εργασίας, και ως εκ τούτου η ανάπτυξή τους, αποτελεί σημαντικό μοχλό μείωσης της ανεργίας.

Στη ναυπηγοεπισκευή εκκρεμεί η λήψη μέτρων για να αναπτυχθεί στα πρότυπα βιομηχανικού πάρκου και να πάρει επιδοτήσεις από το ΕΣΠΑ για επενδύσεις, σε δίκτυα, αποθήκες, αλλά και πλωτές δεξαμενές, ώστε να εκσυγχρονιστεί και να γίνει πιο εύκολη η προσέλκυση πλοίων, σε συνδυασμό με την εξασφάλιση μιας συμφωνίας ανάμεσα σε εργοδότες και εργαζόμενους, που θα εξασφαλίσει την εργασιακή ειρήνη.
Πηγή: Deal

Δεν υπάρχουν σχόλια: