Τετάρτη, 17 Σεπτεμβρίου 2014

Ε.Τ.:Οι νέοι μισθοί των στελεχών ΕΔ-ΣΑ


Σχέδιο που προβλέπει την αύξηση των μισθών και των συντάξεων των στρατιωτικών - σωμάτων ασφαλείας στο επίπεδο του 40%-50% της διαφοράς μεταξύ των τωρινών αποδοχών τους και των αποδοχών που ... ελάμβαναν τον Ιούλιο του 2012 προωθεί το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Σύμφωνα με το σχέδιο αυτό, το οποίο παρουσιάζει κατ' αποκλειστικότητα ο «Ε.Τ.», οι αυξήσεις στους βασικούς μισθούς των στελεχών ΕΔ-ΣΑ θα κυμανθούν από 1,1% έως και 12,4% ενώ οι αναπροσαρμογές στα επιδόματά τους θα κυμανθούν από 4,3% έως και 17,9%.

Οι αυξήσεις θα δοθούν άμεσα, πιθανότατα από τον Οκτώβριο, ενώ τα αναδρομικά, τα οποία θα αφορούν στην περίοδο από τον Αύγουστο του 2012 έως τον Σεπτέμβριο του 2014, θα αρχίσουν να εξοφλούνται σταδιακά από το επόμενο έτος.

Πού θα κυμαίνονται

Σύμφωνα με αναλυτικούς πίνακες που παραθέτουμε, οι νέοι αυξημένοι βασικοί μισθοί των στρατιωτικών, των αστυνομικών, των λιμενικών και των πυροσβεστών θα κυμαίνονται από 283 έως 2.105 ευρώ το μήνα, ανάλογα με το βαθμό και το ακριβές ποσοστό αυξήσεων που θα εγκριθεί τελικά. Στους πίνακες που παρουσιάζουμε αποτυπώνονται αναλυτικά τα επίπεδα στα οποία θα κυμανθούν οι βασικοί μισθοί, τα επιδόματα και τα αναδρομικά που δικαιούνται να λάβουν οι στρατιωτικοί - σώματα ασφαλείας, βάσει του σχεδίου του υπουργείου Οικονομικών. Όλα τα ποσά που εμφανίζονται στους πίνακες είναι μικτά, δηλαδή συμπεριλαμβάνουν και τις κρατήσεις για φόρους και ασφαλιστικές εισφορές.

Ενστάσεις

Όπως υποστηρίζουν οι εκπρόσωποι των στελεχών ΕΔ-ΣΑ, το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών αποκαθιστά μερικώς τις αποδοχές τους και δεν είναι απόλυτα σύμφωνο με τα όσα ορίζουν οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, οι οποίες έκριναν αντισυνταγματικές στο σύνολό τους τις περικοπές οι οποίες επιβλήθηκαν από τον Αύγουστο του 2012 κατ’ εντολή της τρόικας και σε εφαρμογή του μνημονιακού νόμου 4093/2012. Σύμφωνα με υπολογισμούς, για την πλήρη αποκατάσταση των αποδοχών απαιτείται να χορηγηθούν αυξήσεις από 3% έως και 25% στους βασικούς μισθούς και από 10% έως και 37% στα επιδόματα των εν ενεργεία στρατιωτικών, αστυνομικών, πυροσβεστών και λιμενικών.

«Κούρεμα»

Ουσιαστικά, η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών προτίθεται να επαναφέρει τους μισθούς και τις συντάξεις των στρατιωτικών, των αστυνομικών, των λιμενικών και των πυροσβεστών σε επίπεδα υψηλότερα μεν από τα ισχύοντα σήμερα, αλλά χαμηλότερα από αυτά στα οποία βρίσκονταν τον Ιούλιο του 2012. Κι αυτό διότι ερμηνεύει τις αποφάσεις του ΣτΕ διαφορετικά από τους εκπροσώπους των στελεχών ΕΔ-ΣΑ. Συγκεκριμένα, θεωρεί ότι μια αύξηση των αποδοχών μικρότερη από αυτήν που απαιτείται για την επαναφορά τους στα επίπεδα του Ιουλίου του 2012 μπορεί να κινείται στο πλαίσιο που επιτάσσουν οι αποφάσεις του ΣτΕ, οι οποίες κάνουν λόγο για περικοπές που δεν θα θίγουν το αξιόμαχο των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας.

Όπως ανέφερε χθες υψηλόβαθμος παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών, έως το τέλος του μήνα θα είναι έτοιμη από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (ΓΛΚ) η μελέτη για τα μισθολογικά των στελεχών ΕΔ-ΣΑ, η οποία, κατά τον ίδιο, «θα είναι σύμφωνη με το σκεπτικό του ΣτΕ, για αποκατάσταση των απολαβών σε επίπεδο που δεν θα θίγει το αξιόμαχο των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας». Αυτό σημαίνει, σύμφωνα με τον ίδιο παράγοντα, ότι «πλήρης αποκατάσταση των αποδοχών στο επίπεδο του Ιουλίου 2012 δεν μπορεί να γίνει». Ο βασικός λόγος για τον οποίο η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών αποφάσισε ουσιαστικά να «κουρέψει» τις αυξήσεις που δικαιούνται οι στρατιωτικοί - σώματα ασφαλείας είναι ότι εάν αποφασιζόταν πλήρης αποκατάσταση των αποδοχών τους, τότε το συνολικό δημοσιονομικό κόστος θα ανερχόταν σε 1 δισ. ευρώ, καθώς θα απαιτούνταν περίπου 650 εκατ. ευρώ για το κόστος των αναδρομικών και περίπου 350 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση των μισθών και συντάξεων.

Στο προσχέδιο του νέου Προϋπολογισμού, το οποίο θα κατατεθεί στη Βουλή στις 6 Οκτωβρίου, θα καταγράφεται, σύμφωνα με τον υψηλόβαθμο αξιωματούχο του υπουργείου Οικονομικών, το ακριβές δημοσιονομικό κόστος για τις αυξήσεις που θα δοθούν στα στελέχη ΕΔ-ΣΑ, με βάση τη μελέτη του ΓΛΚ.

Φοροελαφρύνσεις

Παράλληλα, στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού θα περιλαμβάνονται τα μέτρα που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ. Συγκεκριμένα, η μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης (με ουδέτερο δημοσιονομικά αποτέλεσμα), η χρονική επέκταση του χαμηλού ΦΠΑ στην εστίαση (χωρίς να έχει αποφασιστεί ακόμη ο χρονικός ορίζοντας της επέκτασης) και η αύξηση του αριθμού των δόσεων για τις ρυθμίσεις των ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Επίσης, στο προσχέδιο θα υπάρχει και η παράταση της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης, χωρίς, όμως, να έχει συγκεκριμενοποιηθεί έως τώρα το ποσοστό της μείωσής της σε σχέση με τα ισχύοντα. Πάντως, είναι βέβαιο ότι το υπουργείο Οικονομικών αναμένει έσοδα περίπου 500 εκατ. ευρώ το 2015, ως «ουρά» της έκτακτης εισφοράς από την εκκαθάριση των εισοδημάτων του 2014.

Οι παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών, δηλώνουν, τέλος, βεβαιότητα ότι ο τρέχων Προϋπολογισμός θα κλείσει με πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ (όπως έχει συμφωνηθεί με την τρόικα), παρά τους κίνδυνους που ελλοχεύουν, κυρίως από το ενδεχόμενο υπέρβασης δαπανών στην Υγεία, τα ασφαλιστικά ταμεία και τους ΟΤΑ.

Παράλληλα, «κλειδί» θα αποτελέσει και η εξέλιξη των φορολογικών εσόδων. τα οποία, στο τέλος του οκταμήνου εφέτος, είναι αυξημένα κατά περίπου 600 εκατ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Αλλά, υστερούν κατά περίπου 360 εκατ. ευρώ από το στόχο, λόγω, κυρίως, του γεγονότος ότι δεν έχουν εισπραχθεί οι δύο πρώτες δόσεις για τον ΕΝΦΙΑ, ύψους 884 εκατ. ευρώ.

Δίμηνη προθεσμία για την αποκατάσταση

ΤΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΤΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΤΟΥ ΣτΕ

«ΤΕΛΕΣΙΓΡΑΦΟ» στην κυβέρνηση προς συμμόρφωση με την απόφαση της Ολομέλειας, που κήρυξε αντισυνταγματικό το «μαχαίρι» στο μισθολόγιο των στελεχών ΕΔ-ΣΑ, έδωσε το Συμβούλιο της Επικρατείας, το οποίο πάντως -αναγνωρίζοντας τις δημοσιονομικές δυσχέρειες- χορήγησε προθεσμία δύο μηνών, οπότε θα επανεξετάσει την υπόθεση.

Από τη δημοσίευση της απόφασης (Ιούνιο), η Διοίκηση σε ουδεμία ενέργεια προς υλοποίησή της προέβη, τονίζει η τριμελής Επιτροπή Συμμόρφωσης του Ανώτατου Δικαστηρίου στο πρακτικό (υπ' αριθμ. 10/2014) που εξέδωσε κατόπιν δύο διασκέψεων υπό την προεδρία του Σωτ. Ρίζου. Δεν παραγνωρίζει ωστόσο ότι η συμμόρφωση προς μια τέτοια απόφαση-βόμβα είναι δύσκολο να γίνει... αστραπιαία: «Λόγω των εγγενών δυσχερειών που συνδέονται με την εφαρμογή της απόφασης, εχούσης σημαντικές δημοσιονομικής φύσεως συνέπειες, οι οποίες πράγματι πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο επισταμένης μελέτης εκ μέρους των αρμοδίων υπηρεσιών, δεν θα μπορούσε να απαιτηθεί από τη Διοίκηση η άμεση λήψη όλων των αναγκαίων για την υλοποίησή της μέτρων εντός του, κατά τα ανωτέρω, χρονικού διαστήματος».

Καμία εξέλιξη

Πλην όμως, υπογραμμίζει, η Διοίκηση «θα έπρεπε να έχει ήδη εκκινήσει τη διαδικασία αυτή και να έχει, τουλάχιστον, καταλήξει σε συγκεκριμένες εκτιμήσεις ως προς τις δημοσιονομικές συνέπειες της αποφάσεως και τον τρόπο αντιμετωπίσεώς τους».

Συγκεκριμένα, συνεχίζει, να έχει δρομολογήσει τη διαδικασία επιστροφής των χρημάτων που οι προσφεύγοντες επέστρεψαν ως αχρεωστήτως καταβληθέντα (λόγω της αναδρομικής ισχύος των περικοπών από Αύγουστο 2012) και εν συνεχεία την αποκατάσταση του μισθολογίου τους.

Αόριστες αναφορές

Το ΣτΕ «κατακεραυνώνει» τη Διοίκηση, τονίζοντας ότι δεν συνιστούν συμμόρφωση η «αόριστη αναφορά» στην ανάγκη αποτίμησης του δημοσιονομικού κόστους εφαρμογής της απόφασης, η εκδήλωση σαφούς προθέσεως για εφαρμογή της και η «αδιάστικτη αναγνώριση της αντίστοιχης υποχρέωσής της». Κρίνει, δε, ότι όσα επικαλείται, επιχειρώντας διασύνδεση του ζητήματος της συμμόρφωσης προς τις προβλέψεις νομοθετημάτων ή τη διαπραγμάτευση με την τρόικα, «δεν συνιστούν νομικά εμπόδια για τη συμμόρφωση ούτε δικαιολογούν προσωρινή αποχή από αυτήν, ως μη βασιζόμενα σε κάποια συνταγματική διάταξη ή αρχή». Η Επιτροπή θα συζητήσει εκ νέου την υπόθεση στις 28 Νοεμβρίου, αφού ενδεχομένως καλέσει σε ακρόαση τα δύο μέρη.

Η αποκατάσταση των αδικιών

Η ΠΡΩΤΗ διόρθωση των αδικιών που δημιουργήθηκαν από το πρόγραμμα ακραίας δημοσιονομικής προσαρμογής, το οποίο επιβλήθηκε στη χώρα μας, γίνεται με τη μισθολογική αποκατάσταση, σε ποσοστό τουλάχιστον 40-50%, που προωθεί η κυβέρνηση για τα στελέχη ΕΔ-ΣΑ, οι οποίοι έχουν βιώσει με ιδιαίτερα επώδυνο τρόπο τα μνημονιακά μέτρα. Πρόκειται για την υλοποίηση της σχετικής δέσμευσης που είχε αναλάβει ο πρωθυπουργός, Αντώνης Σαμαράς, ενώ ήδη και η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας έχει αποφανθεί ότι οι αποδοχές των στρατιωτικών - σωμάτων ασφαλείας θα πρέπει να επανέλθουν στο καθεστώς του Αυγούστου 2012, δηλαδή πριν από τις μειώσεις που έγιναν κατ’ επιταγήν του Μνημονίου. Είναι, λοιπόν, πολύ θετικό το γεγονός ότι η Πολιτεία αναγνωρίζει εμπράκτως, έστω και με καθυστέρηση, ότι θα πρέπει να ληφθεί ειδική μέριμνα για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, τα οποία φυλάνε «Θερμοπύλες», δίνοντας σε καθημερινή βάση τη μάχη για την πατρίδα και τους πολίτες.

ΑΠΟ ΕΚΕΙ και πέρα, θεωρούμε αυτονόητο ότι αντίστοιχη αποκατάσταση θα πρέπει να υπάρξει και για τις υπόλοιπες κοινωνικές ομάδες, οι οποίες έχουν υποβληθεί τα τελευταία τεσσεράμισι χρόνια σε αιματηρές οικονομικές θυσίες, θα πρέπει, δηλαδή, να δικαιωθούν όλοι όσοι έχουν αναλάβει δυσβάσταχτα οικονομικά βάρη, είτε πρόκειται για τις αδύναμες οικονομικά ομάδες είτε για τη μεσαία τάξη που έχει γονατίσει και κινδυνεύει να εξαφανιστεί είτε για τις επιχειρήσεις που αγωνίζονται να σταθούν όρθιες και να επιβιώσουν μέσα στην κρίση, διασώζοντας θέσεις εργασίας. Και επειδή κάτι τέτοιο είναι προφανές ότι δεν μπορεί να γίνει ούτε με δικαστικές αποφάσεις ούτε με τροπολογίες, είναι αναγκαίο να αντιμετωπιστεί με συγκεκριμένες πολιτικές, οι οποίες θα ληφθούν προς την κατεύθυνση της άρσης των αδικιών, αλλά και της αναπτυξιακής προοπτικής. Με απλά λόγια, θα πρέπει να προωθηθούν νέες πολιτικές δραστικού περιορισμού της υπέρογκης φορολογίας, στήριξης των εισοδημάτων και ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας, για την ανακούφιση της κοινωνίας και την τόνωση της αγοράς.

Κάντε κλικ στις παρακάτω φωτό για μεγένθυση:

Δεν υπάρχουν σχόλια: