Σάββατο 9 Απριλίου 2011

Ανθεί το λαθρεμπόριο καυσίμων στα σώματα ασφαλείας

Πολλοί είναι αυτοί που αρκετό καιρό τώρα υποπτεύονταν διεργασίες νόθευσης και λαθρεμπορίου καυσίμων στην ευρύτερη αγορά πετρελαιοειδών στη χώρα μας. Λίγοι όμως είναι εκείνοι που υποπτεύονταν αντίστοιχα κρούσματα νοθείας και στις επίσημες κρατικές υπηρεσίες της πολιτείας, και συγκεκριμένα σε φορτηγά και υπηρεσίες του Δημοσίου, του στρατού και της αστυνομίας. Ελάχιστοι, τέλος, είναι αυτοί που βγήκαν να καταθέσουν στοιχεία αναφορικά με την πολυετή λειτουργία των οργανωμένων συμφερόντων καυσίμων, από φόβο ακόμα και για την ίδια τους τη ζωή.

Ένας από αυτούς είναι ο πρώην αντιπρόεδρος της Βουλής και νυν σύμβουλος για θέματα διαφάνειας του Α. Σαμαρά κ. Γιώργος Σούρλας. Με πρόσφατη επιστολή του προς την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής ο πρώην υπουργός ζητά να ανοίξει ο φάκελος του λαθρεμπορίου και των νοθευμένων καυσίμων στην Ελλάδα, προκειμένου να αναζητηθούν ευθύνες απ' όσους με πράξεις ή παραλείψεις τους ζημίωσαν το Δημόσιο. Με αφορμή την επιστολή αυτή, η «F.S.» εξερευνά το θολό τοπίο της παραγωγής και της διακίνησης καυσίμων στη χώρα μας.

Τα καινούργια στοιχεία που βγαίνουν στο φως της δημοσιότητας αφορούν νοθευμένα καύσιμα που προμηθεύονται από τις ένοπλες δυνάμεις οι υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας και του Πυροσβεστικού Σώματος για την κίνηση των οχημάτων τους. Και ενώ «η νοθεία συνεχίζεται κατά τρόπο προκλητικό», όπως χαρακτηριστικά δηλώνει ο κ. Σούρλας, η έρευνα της «F.S» καταδεικνύει πρωτοφανείς περιπτώσεις λαθρεμπορίου, που αναμένεται να ταράξουν τα λιμνάζοντα νερά της πολιτικής ζωής.

Πώς λειτουργεί ο έλεγχος
Πέραν των κλασικών αλληλοεπικαλύψεων αρμοδιοτήτων των συναρμόδιων υπηρεσιών ελέγχου διακίνησης και ποιότητας καυσίμων, το σύστημα ελέγχων είναι γενικά διάτρητο στην Ελλάδα. Το 2005 συστάθηκαν αρμόδια Κλιμάκια Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων, τα λεγόμενα ΚΕΔΑΚ, που από το 2009 υπάγονται στη Διεύθυνση Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων της γενικής γραμματείας Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής του ΥΠΕΚΑ. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του υπουργείου, τα ΚΕΔΑΚ δραστηριοποιούνται σε όλη τη χώρα με έργο τη διενέργεια ελέγχων επί τόπου σε σημεία πώλησης και γενικότερα διακίνησης πετρελαιοειδών.

Οι έλεγχοι αυτοί επεκτείνονται στις άδειες λειτουργίας, αλλά κυρίως στην τήρηση της ποιότητας των διακινουμένων πετρελαιοειδών προϊόντων. Σε περίπτωση που παρουσιαστούν ενδείξεις μη κανονικότητας τύπου και ποιότητας προϊόντων, τα δείγματα αποστέλλονται στο Γενικό Χημείο του Κράτους για τον επίσημο φυσικοχημικό έλεγχο. Αν επιβεβαιωθεί νοθεία, επιβάλλονται οι σχετικές κυρώσεις.

Στην πράξη, όμως, η αποτελεσματικότητα των ελεγκτικών μηχανισμών είναι αμφισβητούμενη. Διότι μπορεί να επιβάλλουν μερικά πρόστιμα στους ελέγχους που διενεργούν, είναι όμως δεδομένο ότι υπερδεκαπλάσια πρατήρια συνεχίζουν ανενόχλητα να κάνουν τη βρώμικη δουλειά τους. Χαρακτηριστικά της ανομίας που επικρατεί στην αγορά είναι τα διασταυρωμένα στοιχεία του ΥΠΕΚΑ, της Διεύθυνσης Ελέγχου Διακίνησης του υπουργείου και του Γενικού Χημείου του Κράτους. Μόνο για τις 15 Φεβρουαρίου 2011 διαπιστώθηκαν 189 παραβάσεις ανάμειξης καυσίμων με θείο (νόθευση) σε υπερβάλλον ποσοστό, που άγγιξε έως και το 3.140%! Το συγκεκριμένο κρούσμα παρουσιάστηκε στο πρατήριο καυσίμων μάρκας ELPETROL, με ιδιοκτήτη τον Στ. Πετρόγιαννο, στον Ασπρόπυργο Αττικής. Επιβλήθηκαν δε πρόστιμα από 10.000 (JETOIL στη λεωφόρο Αθηνών-Κορίνθου 112) έως και 506.265 (!) ευρώ (στον Ι. Γαλάνη, ιδιοκτήτη πρατηρίου AEGEAN στην οδό Μεγάλου Αλεξάνδρου 40). Τα είδη των παραβάσεων κυμαίνονται από την παράνομη ανάμειξη με διαλύματα θείου και τα υπερβολικά βαρέα ή ελαφρά κλάσματα, έως και τη νοθεία με πετρέλαιο ναυτιλίας, τη νοθεία με πετρέλαιο λαθραίας εισαγωγής ή ακόμα και τη νοθεία πετρελαίου κίνησης με απλό πετρέλαιο.

Αντίστοιχα στοιχεία αποκαλύπτονται και για εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών. Σύμφωνα με επίσημο έγγραφο του ΥΠΕΚΑ, σε ελέγχους που διενεργήθηκαν στις 16 Φεβρουαρίου 2011 στις μεγαλύτερες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά, μεταξύ άλλων την ΑΙΓΑΙΟΝ ΟΙΛ, την BP HELLAS Α.Ε., τη REVOIL ΑΕΕΠ, τη SUNOIL ΑΕΕΠ, την ΕΚΟ ΑΒΕΕ και την AVIN OIL ΑΒΕΝΕΠ, επιβληθήκαν 27 πρόστιμα, από 30.000 ευρώ έως και 150.000 ευρώ.

Ναυτιλιακό πετρέλαιο στα κρατικά οχήματα
Το τραγικότερο όμως είναι η ύπαρξη αντίστοιχων κυκλωμάτων στo στρατό και σε άλλες κρατικές υπηρεσίες της χώρας. Από επίσημα έγγραφα του Χημείου του Κράτους, της Πυροσβεστικής, των (τότε) νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων αλλά και της Ελληνικής Αστυνομίας προέκυψε ότι το πετρέλαιο που χρησιμοποιήθηκε για την κίνηση κρατικών οχημάτων βρέθηκε ουκ ολίγες φορές νοθευμένο «με πετρέλαιο λαθραίας εισαγωγής ή πετρέλαιο που έχει υποστεί κατεργασία καταστροφής του χρώματος και του ιχνηθέτη». Τέτοιο πετρέλαιο είναι το ναυτιλιακό, η τιμή του οποίου είναι στο 1/3 εκείνης του κανονικού.

Σε πολλαπλούς ελέγχους από το 2004 έως και το 2009, βρέθηκαν δείγματα που περιέχουν νερό που ανέρχεται μέχρι και στα 67.000 mg/kg, ενώ το ανώτερο επιτρεπτό όριο είναι τα 200 mg/kg, ενώ άλλα δείγματα περιείχαν θείο μέχρι και 2.356 mg/kg, όταν το ανώτερο προβλεπόμενο όριο είναι τα 50 mg/kg. Ενδεικτικά, τέτοια αποτελέσματα προέκυψαν από ελέγχους που διενεργήθηκαν μεταξύ άλλων σε οχήματα του Πυροσβεστικού Σώματος της Περιφερειακής Διεύθυνσης Π.Υ. Θεσσαλίας αλλά και στο υπ' αριθμόν Ε.Α. 22645 βυτιοφόρο της Αστυνομικής Διεύθυνσης Λάρισας, το οποίο εφοδιάζει με καύσιμα του στρατού συγκεκριμένο πρατήριο, απ' όπου στη συνέχεια εφοδιάζονται με τη σειρά τους υπηρεσιακά οχήματα του τοπικού Αστυνομικού Τμήματος Ελλασόνας.

Η κατάσταση αυτή φαίνεται πως συνεχίζεται και σήμερα. Σε πρόσφατη χημική ανάλυση με ημερομηνία 11 Ιανουαρίου 2011 βρέθηκε οκταπλάσια (!) περιεκτικότητα σε θείο από το επιτρεπόμενο όριο σε συγκεκριμένο δείγμα. Σε αυτεπάγγελτη επανεξέταση του δείγματος πετρελαίου κίνησης που απέστειλε η Διεύθυνση Εμπορίου/Προστασίας Καταναλωτή και Απασχόλησης Λάρισας προς το Χημείο του Κράτους με αριθμό πρωτοκόλλου 5715/30-112010, βρέθηκε και πάλι νοθευμένο πετρέλαιο, με περιεκτικότητα θείου στα 79+-6mg, που «δεν επιτρέπεται να κυκλοφορεί στην εσωτερική αγορά». Να σημειωθεί ότι στην πρώτη εξέταση η περιεκτικότητα σε θείο ήταν ακόμα υψηλότερη, στα 84+-7mg.
Το κερασάκι στην υπόθεση είναι πως το Μάιο του 2009 το υπουργείο Οικονομίας παρέλαβε δύο αντι-λαθρεμπορικά σκάφη («Ποσειδών» και «Ερμής»), αξίας περίπου 2 εκατ. ευρώ, με προορισμό τις τελωνειακές υπηρεσίες. Αυτά όχι μόνο δεν έχουν χρησιμοποιηθεί μέχρι σήμερα, αλλά δαπανώνται και χρήματα για τον ελλιμενισμό τους στην Ελευσίνα. Ορισμένες πληροφορίες μάλιστα τοποθετούν το κόστος του ελλιμενισμού αυτού στα 2.000 ευρώ το μήνα.

Τρόποι παράνομης διακίνησης καυσίμων

* Μη παράδοση της παραγγελθείσας ποσότητας καυσίμου και εικονική εμφάνιση του εφοδιαζόμενου πλοίου.
* Παράδοση από τα βυτιοφόρα μικρότερης ποσότητας από την εμφανιζόμενη ως παραληφθείσα από το εφοδιαζόμενο πλοίο και διάθεση του υπόλοιπου παράνομα στην εσωτερική αγορά.
* Εικονικές εξαγωγές με διάθεση στην εσωτερική κατανάλωση και αντικατάσταση ποσότητας με νερό, τολουόλιο, βενζόλιο ή white spirit.
* Παράνομη επανεισαγωγή καυσίμου στη χώρα.
* Χρήση τολουολίου ή βενζολίου και ανάμειξη βενζινών super plus με απλή βενζίνη, με σκοπό το κέρδος από τη διαφορά τιμής μεταξύ τους.

citypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: