Η ΕΙΔΗΣΗ
… Επιτόπιες αυτοψίες σε παραλίες με κλιμάκια εισαγγελέων, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν εμποδίζεται η ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στις ακτές, ενόψει και του καλοκαιριού, προανήγγειλε ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Ιωάννης Τέντες…. (ΜΜΕ 23-5-2011)
ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ
Είναι γεγονός ότι οι ελεύθερες παραλίες, σε όλη την Ελλάδα, κάθε χρόνο και λιγοστεύουν.
Από τη μια μεριά, οι διάφοροι αετονύχηδες που καταπατούν ανενόχλητοι τμήματά τους, χτίζοντας παράνομα, περιμένοντας τη νομιμοποίησή τους με την επομένη νομοθετική «ρύθμιση αυθαιρέτων» της πολιτείας.
Από την άλλη, οι «καλοκαιρινοί» αετονύχηδες οι οποίοι, με την ανοχή των ΟΤΑ, «ιδιωτικοποιούν» τις παραλίες, μετατρέποντας τα «μπάνια του λαού» σε ένα ακόμη πρόβλημα καθημερινότητας και τις ελεύθερες παραλίες σε είδος εν ανεπαρκεία .
To προσωπικό των Λιμενικών Αρχών, ευρισκόμενο 24ωρες το 24ωρο, καθημερινές και αργίες στο πόστο του, γίνεται – χωρίς να έχει αρμοδιότητα –ο πρώτος δέκτης παραπόνων, αγανακτισμένων πολιτών για την απαράδεκτη κατάσταση με τις ομπρέλες και ξαπλώστρες στις πολυσύχναστες παραλίες .
Με τη σημερινή οικονομική κρίση, το πρόβλημα γίνεται ακόμη μεγαλύτερο, όταν στην συνυφασμένη με τη θάλασσα πατρίδα μας, τα μπάνια του λάου πληρώνονται, μέσω της ξαπλώστρας, της ομπρέλας και του φραπέ .
Και όλα αυτά, παρά τη συνταγματική επιταγή, το νόμο 2971 / 2001 «περί αιγιαλού και παραλίας» (ΦΕΚ 285 Α / 19-12-01), την ΚΥΑ 1038460 / 2009 «περί απευθείας παραχώρησης με αντάλλαγμα του δικαιώματος απλής χρήσης αιγιαλού-παραλίας στους ΟΤΑ» (ΦΕΚ 792 Β / 29-4-09) και .
Για πρώτη φορά, με σύνθημα «οι ακτές ανοικτές », την 1η Οκτωβρίου 1983, ο αείμνηστος Αντώνης Τρίτσης, με τον πρωτοποριακό Οικιστικό νόμο 1337,ειχε προσπαθήσει να επιστρέψει τις ακτές στο λαό .
Δυστυχώς, χρόνια τώρα, τα συμφέροντα, οι πολιτικές σκοπιμότητες και η διαφθορά υπερκεράζουν το Σύνταγμα και τους νόμους, ακυρώνοντας τον κοινόχρηστο χαρακτήρα που έχουν οι παραλίες .
Το άρθρο 13 του Ν.2971 / 2001, προέβλεψε την έκδοση ΚΥΑ για την παραχώρηση του δικαιώματος απλής χρήσης του αιγιαλού στους ΟΤΑ, τους όρους παραχώρησης, τις προϋποθέσεις και κάθε άλλη λεπτομέρεια . Η ΚΥΑ εκδόθηκε με καθυστέρηση 8 ετών .
Παραθέτω μερικά χρήσιμα στοιχεία, για κάθε ενδιαφερόμενο, τα οποία προκύπτουν από την ισχύουσα σήμερα νομοθεσία και τις σχετικές ερμηνευτικές εγκύκλιους του ΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ και ΥΕΝ .
· Απαγορεύεται η παραχώρηση της απλής χρήσης αιγιαλού-παραλίας όταν τίθεται θέμα ασφάλειας των λουομένων π,χ πλησίον βραχώδους και απόκρημνης ακτής .
· Απαγορεύεται η παραχώρηση της απλής χρήσης αιγιαλού όταν το εύρος του είναι μικρότερο των έξη (6) μέτρων .
· Η μέγιστη κάλυψη χρήσης δεν μπορεί να υπερβαίνει το 50% του παραχωρουμένου χώρου.
· Στον παραχωρούμενο χώρο πρέπει να υπάρχουν ελεύθεροι, οριζόντιοι και κάθετοι διάδρομοι για την πρόσβαση του κοινού στη θάλασσα .
· Αρμόδια για τον έλεγχο όργανα είναι τα εντεταλμένα όργανα των ΟΤΑ, π.χ η Δημοτική Αστυνομία, τα οποία σε περίπτωση διαπίστωσης παράβασης, ενημερώνουν την Κτηματική Υπηρεσία και τον Εισαγγελέα, για επιβολή διοικητικών και ποινικών κυρώσεων αντίστοιχα.
· Οι Λιμενικές Αρχές έχουν ειδική καθ υλη αρμοδιότητα για τον έλεγχο και επιβολή διοικητικών κυρώσεων (Ν.2242/1994) μόνο για αυθαίρετες κατασκευές σε καθορισμένο χώρο αιγιαλού-παραλίας και όχι για την απλή παραβίαση των όρων παραχώρησης των ΟΤΑ ή παραβίασης του κοινόχρηστου χαρακτήρα του.
· Οι Λιμενικές Αρχές έχουν αρμοδιότητα για τον έλεγχο και επιβολή διοικητικών κυρώσεων (άρθρο 276 ΓΚΛ) μόνο όταν η παραχώρηση του χώρου έχει γίνει από το Λιμενικό Ταμείο ή τον Οργανισμό Λιμένα, γεγονός που προϋποθέτει ότι ο χώρος αυτός είναι χαρακτηρισμένος Χ.Ζ.Λ ή εξομοιούμενος με Χ.Ζ.Λ .
Αλεξανδρούπολη Μάιος 2011
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ Νικόλαος
Υποναύαρχος Λ.Σ (ε.α)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου