Σάββατο 17 Απριλίου 2010

Τα πλοία φεύγουν

Για τη διχοτόμηση του υπουργείου ΟικονομίαςΝαυτιλίας ειπώθηκε ότι γίνεται για να τιμωρηθεί η κυρία Λούκα Κατσέλη, και μάλιστα διασπείρονται διάφοροι ευφάνταστοι λόγοι για την ποινή. Η αλήθεια είναι ότι η απόφαση ελήφθη προ μηνός, προτού δηλαδή αρχίσει η φημολογία για «λαρύγγια» και διαρροές που στοίχισαν στην κυβέρνηση. Ας μη μένουμε όμως ούτε στα πρόσωπα ούτε στα αναπόδεικτα κουτσομπολιά. Η σύμπτυξη των υπουργείων ήταν ένα ριψοκίνδυνο εγχείρημα από την αρχή. Αν αφεθούμε στις λαϊκές δοξασίες, υιοθετούμε την άποψη: δεν μπορείς να κρατάς δύο καρπούζια κάτω από την ίδια μασχάλη. Αλλο πράμα τα βαπόρια, άλλο πράμα το Λιμενικό και άλλο το ΕΣΠΑ και η αύξηση της επιχειρηματικότητας. Η Ελλάδα δεν είναι Ουγγαρία για να αγνοήσει τη σημασία των θαλασσών στην οικονομία. Βρέχεται από παντού, έχει στόλο, έχει πληθυσμό στα νησιά. Είναι υπερβολικά περίπλοκη η ναυτιλία για να έχει υπουργό εξ ημισείας. Εξ ου και αναμένεται προεδρικό διάταγμα που θα κατανείμει εκ νέου τις αρμοδιότητες.

Τι αλλάζει: Κάποιες αρμοδιότητες αναλαμβάνει ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Μ. Χρυσοχοΐδης. Το δικαιολογητικό είναι ότι η ποντοπόρος ναυτιλία συνδέεται με το Λιμενικό Σώμα. Βέβαια και ο κ. Χρυσοχοΐδης έχει δουλειές με φούντες και τρομοκράτες, οπότε δεν ξέρουμε κατά πόσον θα έχει τον χρόνο να συγκεντρωθεί στα ζητήματα των εμπορικών πλοίων.

Κάποιες αρμοδιότητες παραμένουν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ο κ. Ν. Σηφουνάκης, υφυπουργός, θα διαχειρίζεται τα ζητήματα που αφορούν τις άγονες γραμμές. Η κυρία Κατσέλη δεν απαλλάσσεται πλήρως από την αλμύρα και τα πλεούμενα. Θα είναι υπεύθυνη για την ακτοπλοΐα και τα λιμάνια. Ακούστηκαν διάφορες ερμηνείες για το ψαλίδισμα των αρμοδιοτήτων της- ότι δεν τα πήγαινε καλά με τους καραβοκύρηδες και κάτι τέτοια.

Υπήρξε μια ψυχρότητα, που καταγράφεται σε δημοσιεύματα, εν τούτοις οι αποφάσεις δεν μπορούν να λαμβάνονται με βάση τις συμπάθειες. Ολα κρίνονται από την πολιτική βούληση. Αν στον Πειραιά υπήρχε βεβαιότητα ότι θα γίνει το δικό τους, θα αποδέχονταν ως υπουργό ακόμη και τη Μαίρη Πόπινς.

Με όσα ακούγονται θα είχε κανείς την εντύπωση ότι η κυρία Κατσέλη δεν έχει με τι να ασχοληθεί. Λίγο είναι το νομοσχέδιο για την ίδρυση επιχειρήσεων αυθημερόν; Είναι από αυτά που δυσκολεύεται κανείς να πιστέψει, ότι θα μπορεί να μαζέψει όλα τα χαρτιά για μια νέα εταιρεία μεταβαίνοντας σε ένα μόνο γραφείο. Ισχύει για τις ΕΠΕ και τις ΑΕ. Ο ενδιαφερόμενος θα πηγαίνει στον συμβολαιογράφο (εννοείται πουρνό πουρνό) και εκείνος θα κάνει όλες τις πράξεις που θα δώσουν νομική οντότητα και οικονομική ταυτότητα στις ιδρυόμενες επιχειρήσεις.

Ακούγονται όλα τόσο απλά που νομίζουμε ότι πρόκειται για νομοσχέδιο της Φινλανδίας. Ο συμβολαιογράφος θα εισπράττει το ενιαίο τέλος, το οποίο αντικαθιστά όλα τα επί μέρους τέλη που ισχύουν σήμερα. Κατόπιν θα καταχωρίζει την επωνυμία στο Γενικό Επιχειρηματικό Μητρώο, θα βγάζει το φίδι από τους ασφαλιστικούς φορείς και (αν είναι δυνατόν!) θα εκδίδει και τον ΑΦΜ.

Σε ό,τι αφορά τα ευρωπαϊκά κονδύλια και το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς, υποτίθεται ότι ως το τέλος του έτους θα υπάρξει μια απορρόφηση περί το 15%. Λεφτά να δουν τα μάτια μας! Αν λοιπόν όλα αυτά υλοποιηθούν, θα βρεθούμε μπροστά σε ένα φαινόμενο στην ονοματοδοσία: οι νέοι επιχειρηματίες θα βαφτίζουν τις κόρες τους «Λούκα» και θα πίνουν νερό στο όνομά της. Είναι δύσκολο να δούμε τις ανακοινώσεις να γίνονται πράξεις, όμως η διχοτόμηση μάλλον διευκολύνει το έργο όλων. Πρόκειται για μια ενδιάμεση λύση, καθώς δεν επιστρέφει το αυτόνομο υπουργείο Ναυτιλίας. Τώρα, αν ευσταθούν όσα λέγονται, ότι θύμωσε και πικράθηκε η κυρία Κατσέλη, μας είναι παντελώς αδιάφορος ο συναισθηματικός κόσμος της. Τα αποτελέσματα της δουλειάς έχουν σημασία. Αναμένουμε.
Της Λώρη Κέζη

Δεν υπάρχουν σχόλια: