«Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και Ποντοπόρου Ναυτιλίας». Αυτός θα είναι, άραγε, ο νέος τίτλος του Υπουργείου, καθώς ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου ανακοίνωσε επανασχεδιασμό και ξαναμοίρασμα του ήδη τριχοτομημένου υπουργείου Ναυτιλίας ανακοίνωσε στο Υπουργικό Συμβούλιο; Και το «Ν» στο ΥπΟΑΝ θα παραμείνει ή θα …αποπλεύσει, για να δώσει τη θέση του στο «Λ» (σ.σ. Λιμένων);
Υπενθυμίζεται ότι, ενώ από το τέλος Μαρτίου αναμένεται το Προεδρικό Διάταγμα που θα οριστικοποιούσε τις αρμοδιότητες του Λιμενικού Σώματος με τη σύσταση Αρχηγείου, τελικά ο κ. Παπανδρέου αποφάσισε να μεταφερθούν στον κ. Χρυσοχοΐδη όλες οι αρμοδιότητες της ποντοπόρου ναυτιλίας οι οποίες μέχρι χθες βρίσκονταν στην ευθύνη της Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Ναυτιλίας. Η σχετική «διαρροή» γνωστοποιήθηκε στους δημοσιογράφους την Παρασκευή το μεσημέρι, από τον Υπουργό Επικρατείας Χαράλαμπου Παμπούκη.
Το αποτέλεσμα αυτής της απόφασης θα είναι η συνέχιση του πρωταγωνιστικού ρόλου των λιμενικών στην εξυπηρέτηση της ποντοπόρου ναυτιλίας, κάτι που απαιτούσαν οι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι όμως δεν απεμπόλησαν το αίτημά τους για επανασύσταση του Υπουργείου Ναυτιλίας, στην πρότερή του μορφή.
Τι θα γίνει όμως και με την κρουαζιέρα; Και επίσης, πώς διαχωρίζεται η ποντοπόρος ναυτιλία από την ακτοπλοΐα η οποία, όπως και η κρουαζιέρα, παραμένουν στο Υπουργείο της κ. Λούκας Κατσέλη; Κρουαζιέρα και Ακτοπλοΐα δε συνιστούν …Ναυτιλία;
Ας δούμε όμως πως θα διαμορφωθεί το νέο τοπίο στην Ελληνική Ναυτιλία μετά από αυτές τις εξελίξεις, οι οποίες δεν φαίνεται να φέρνουν την επιθυμητή για τους εμπλεκόμενους με τα ναυτιλιακά λύση.
Λιμάνια, ακτοπλοΐα και κρουαζιέρα παραμένουν στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Ναυτιλίας.
Η Ναυτική Εκπαίδευση λέγεται ότι θα υπαχθεί στο Υπουργείο Παιδείας.
Ποντοπόρος Ναυτιλία και Λιμενικό μεταφέρονται στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, ώστε να εξυπηρετηθούν οι Εφοπλιστές της Ποντοπόρου Ναυτιλίας, οι οποίοι συνήθισαν στην άνευ ωραρίου εξυπηρέτησή τους από τους λιμενικούς.
Οι άγονες γραμμές παραμένουν στο Υπουργείο Μεταφορών, Δικτύων και Υποδομών και στον υφυπουργό Νίκο Σιφουνάκη.
Τα «απόνερα»
Ας δούμε και τα μέχρι στιγμής «απόνερα» από τον κατατεμαχισμό του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.
Η σημαντικότερη επίπτωση αφορά στο γεγονός ότι από τον Οκτώβρη του 2009 μέχρι σήμερα η Ελλάδα δεν εκπροσωπείται στα διεθνή φόρα, εξαιτίας της έλλειψης κονδυλίων, όπως υποστηρίζουν υπηρεσιακοί παράγοντες του τέως Υπουργείου Ναυτιλίας. Είναι προφανές ότι η εκταμίευση κονδυλίων είναι αδύνατη, από τη στιγμή που το ΥΕΝ διαλύθηκε, ακυρώθηκε και διεκόπη η λειτουργία του, με απόφαση της νέας Κυβέρνησης.
Σημαντικά θέματα που απαιτούν την παρουσία της χώρας μας είναι, για παράδειγμα, οι συζητήσεις για την επιβάρυνση των ατμοσφαιρικών εκπομπών από τη ναυτιλία στην κλιματική αλλαγή και οι προτάσεις μέτρων για την μείωσή τους, αλλά και η έξαρση της πειρατείας στον Κόλπο του Άντεν και στις ανατολικές ακτές της Σομαλίας, όπως και η διαμόρφωση διάφορων νομοθετικών δεσμών που επηρεάζουν τον χώρο του εφοπλισμού.
Πόσο όμως θα κρατήσει αυτή η κατάσταση; Σημαντικές αποφάσεις λαμβάνονται στο εξωτερικό, με την Ελλάδα, τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη, να λάμπει δια της απουσίας της. Χαράς ευαγγέλια για τους Γερμανούς, αλλά και τους Κινέζους, όπως θα εξηγήσουμε παρακάτω.
Μάχες… Υπουργείων
Την ίδια στιγμή, Υπουργείο Μεταφορών και Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης ερίζουν για το ποιος θα προωθήσει το θέμα του Μεταφορικού Ισοδύναμου. Πρόκειται για τη φιλοσοφία που θέλει την εξίσωση κόστους της χιλιομετρικής απόστασης της στεριάς με τη θάλασσα.
Έτσι, ενώ ο υφυπουργός Μεταφορών, Νίκος Σιφουνάκης, εξαγγέλλει το κτίσιμο οκτώ πλοίων για την εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών με επιδότηση από τα Ε.Σ.Π.Α. (σ.σ.: η σχετική εξαγγελία έγινε αρχικά από τον τέως Υφυπουργό Ναυτιλίας, Πάνο Καμμένο το 2007), ήρθε στις 8 Απριλίου ο γενικός γραμματέας του Υπ.Ο.Α.Ν., Γιώργος Βλάχος, να μας αποκαλύψει ότι στο συγκεκριμένο θέμα διαπιστώθηκε εμπλοκή, διότι εάν επιδοτηθεί η κατασκευή των πλοίων, δεν θα είναι εφικτή η επιδότηση των εισιτηρίων.
Μα στην Ελλάδα το ζητούμενο είναι διπλής όψης. Από τη μία πλευρά επιβάλλεται η άμεση εξασφάλιση πλοίων που θα εκτελούν απρόσκοπτα και χωρίς περιοριστικούς όρους τα δρομολόγια των άγονων γραμμών, και από την άλλη, θα πρέπει τα κόστη των εισιτηρίων να μειωθούν ώστε η διακίνηση για τους νησιώτες των μικρών και απομακρυσμένων περιοχών να μην είναι απαγορευτική λόγω κόστους.
Αυτό που φοβούνται πλέον οι νησιώτες είναι ότι θα επιβεβαιωθεί η λαϊκή ρήση «όπου λαλούν πολλά κοκόρια, αργεί να ξημερώσει…»
Και τα πλοία έχουν …προπέλα
Ταυτόχρονα, η αδιαφορία της Κυβέρνησης στη ρεαλιστική αντιμετώπιση του προβλήματος που η ίδια δημιούργησε, με τον κατατεμαχισμό του Υπουργείου Ναυτιλίας, οδηγεί αρκετές ναυτιλιακές εταιρίες στην απομάκρυνσή τους από το Ελληνικό νηολόγιο. Ήδη, σύμφωνα με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (σ.σ.: το Υπουργείο Ναυτιλίας αρνείται να δώσει στοιχεία), ο εμπορικός στόλος των Ελλήνων μειώθηκε το Φεβρουάριο του 2010 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Φεβρουάριο του περασμένου έτους, κατά 165 μονάδες (συνολική χωρητικότητα 5.438.843). Την ίδια περίοδο ο παγκόσμιος στόλος μειώθηκε κατά 802 πλοία σε σύγκριση με το 2009. Άρα, ενώ οι Έλληνες ελέγχουν το 8% του παγκόσμιου στόλου, απώλεσαν το 13,23% της δύναμής τους. Γι’ αυτό προφανώς και παρατηρήθηκε η μείωση στην εισροή κεφαλαίων από την ποντοπόρο δραστηριότητα κατά 5,5 δις ευρώ, σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Στην ομιλία του τον περασμένο Φεβρουάριο, ο Πρόεδρος της Ε.Ε.Ε., Θεόδωρος Βενιάμης, άφησε σοβαρές αιχμές σε βάρος της Πολιτείας λέγοντας: «Προβλέπεται ότι τα έσοδα από τη ναυτιλία στη χώρα μας, θα αυξηθούν σημαντικά, εφόσον οργανωθεί σύστημα παροχής υπηρεσιών προς το πλοίο, ανασυνταχθεί η επισκευαστική και η ναυπηγική βιομηχανία, βελτιωθεί η λειτουργία της δημόσιας διοίκησης, αλλά και το σύνολο της οικονομίας μας αποκτήσει ελκυστικότητα για επενδύσεις».
Ναυτική εκπαίδευση για …απελπισμένους
Αλλά και στη ναυτική εκπαίδευση η κατάσταση είναι τραγικότερη από κάθε άλλη περίοδο. Οι σπουδαστές δεν έχουν πάντοτε γραφική ύλη, οι καθηγητές τους απαγορεύουν τη χρήση των φωτοτυπικών –όταν αυτά λειτουργούν– αρκετοί καθηγητές είναι κατώτεροι των προσδοκιών και των απαιτήσεων μιας ποιοτικής ναυτιλίας διότι οι προσλήψεις τους έγιναν με ρουσφετολογικά κριτήρια, η καθαριότητα στις σχολές είναι ανύπαρκτη και, μέσα σ’ αυτό το χάος, όλοι διερωτώνται γιατί κάθε χρόνο εισάγονται περισσότεροι από 1300 σπουδαστές αλλά αποφοιτούν μόνον 100 έως 200. Από τους υπόλοιπους, οι μισοί «εξαφανίζονται» από το πρώτο έτος και, από τους εναπομείναντες, το 60% απομακρύνεται από τις σχολές σταδιακά εξαιτίας των κάκιστων συνθηκών που επικρατούν εκεί, με εξαίρεση τις σχολές της Χίου και των Οινουσσών. Χειρότερη περίπτωση σχολής είναι του Ασπροπύργου, η οποία βρίσκεται μόλις μια ανάσα από την πρωτεύουσα, ενώ τραγική είναι η κατάσταση και στα ΚΕΣΕΝ του Ρέντη. Να σημειωθεί ότι εδώ και έξι μήνες, οι τρεις υπουργοί, όπως και οι υφυπουργοί τους και οι γενικοί τους γραμματείς που μοιράστηκαν τα «ιμάτια» του Υπουργείου Ναυτιλίας δεν επισκέφτηκαν καμία σχολή Ε.Ν., παρά το γεγονός ότι και οι τρεις έχουν στη δικαιοδοσία τους τομείς που απασχολούν ναυτικούς.
Μέσα σ’ αυτό το κλίμα είναι απορίας άξιο πως δεν αναρωτήθηκε μέχρι σήμερα κανείς γιατί, ενώ προκηρύσσονται π.χ. 1336 θέσεις για το τρέχον έτος, τελικά υποβάλλονται μόλις οι διπλάσιες αιτήσεις. Δεδομένου, μάλιστα, ότι το πολυδιαφημιζόμενο επάγγελμα, υπόσχεται απολαβές που αρχίζουν από 4.000 ευρώ μηνιαίως, σε μία περίοδο όπου η ανεργία αυξάνεται από μέρα σε μέρα και η εργασία αμείβεται για τους «πρωτόμπαρκους» της ξηράς από 700 ευρώ.
Φιλιππινέζοι οι νέοι καπεταναίοι
Και ενώ οι νέοι της ναυτικής Ελλάδας δείχνουν να αποστρέφονται το ναυτικό επάγγελμα, την ίδια στιγμή αυξάνονται ραγδαία οι Φιλιππινέζοι Πλοίαρχοι και Α΄ Μηχανικοί, καθώς Γερμανικές εταιρίες, όπως η Hanseatic, εκπαιδεύουν τριτοκοσμικούς ναυτικούς, ακόμα και στην Κύπρο, εδώ και περίπου 20 χρόνια.
Ξύπνησε όμως τα τελευταία χρόνια και ο Ασιατικός Δράκος, που επιδιώκει να κυριαρχήσει στην παγκόσμια ναυτιλία. Ήδη, οι Κινέζοι κυνηγούν στην κυριολεξία κάθε ναυτιλιακό συνέδριο που πραγματοποιείται στην Ελλάδα ή την Κύπρο, με στόχο να κερδίσουν από την ελληνική τεχνογνωσία, ενώ ταυτόχρονα αγοράζουν κατά δεκάδες τα παλιά πλοία.
Και όλα αυτά, γιατί;
Μέσα σε αυτή την τραγική εικόνα, ο Πρωθυπουργός εξακολουθεί να κάνει το χατίρι στον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης Θεόδωρο Πάγκαλο, το μοναδικό πολιτικό που αξίωσε την διάλυση του Υπουργείου Ναυτιλίας, χωρίς επαρκή μάλιστα αιτιολογία. Και ο λόγος είναι ότι, εάν ο Πρωθυπουργός εναντιωθεί στον Αντιπρόεδρο, ο τελευταίος θα τα βροντήξει και θα σηκώσει δική του παντιέρα. Άρα ο καβγάς γίνεται για το πάπλωμα που λέγεται «Εξουσία». Ποιος την πληρώνει όμως;
Της Θεοδοσία Κοντζόγλου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου