Του Γιαννη Σουλιωτη
Αντιμέτωπη με το ενδεχόμενο οικονομικού κραχ βρίσκεται η ΕΛ. ΑΣ. Βασικές λειτουργικές ανάγκες καλύπτονται πλέον μέσω των «απόρρητων» (όπως αποκαλούνται) λογαριασμών της Αντιτρομοκρατικής και των ΕΚΑΜ, ενώ ορατός είναι ο κίνδυνος να «στερέψουν» τα χρήματα που διατίθενται και για τις εκτός έδρας μετακινήσεις αστυνομικών ή τις μεταγωγές κρατουμένων.
Ταυτόχρονα, ακινητοποιημένα λόγω βλάβης είναι πολλά περιπολικά και μοτοσικλέτες της ομάδας ΔΙΑΣ. Αξιωματικοί εξηγούν στην «Κ» ότι από τις αρχές του έτους κάθε δαπάνη άνω των 300 ευρώ πρέπει (σύμφωνα με το Π. Δ. 113/2010) να ελέγχεται από την Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΥΔΕ) του υπουργείου Οικονομικών. Η διαδικασία είναι χρονοβόρα, καθώς μεσολαβούν έως και 7 ημέρες για την έγκριση των πιστώσεων, και σίγουρα δεν καλύπτει έκτακτα κόστη, όπως η μετακίνηση διμοιριών σε περίπτωση επεισοδίων. Στην ΥΔΕ έχουν αποσπαστεί τέσσερις υπάλληλοι του υπ. Προστασίας του Πολίτη και έχει δρομολογηθεί η απόσπαση τριών ακόμα.
Για να αντεπεξέλθουν στην πρωτοφανή έλλειψη ρευστότητας, οι επικεφαλής των υπηρεσιών εκταμιεύουν χρήματα που τους έχουν διατεθεί ως «πάγιες προκαταβολές» (για την κάλυψη άμεσων αναγκών) που όμως μέρα με την ημέρα εξαντλούνται. Αξιωματικοί μάλιστα προειδοποιούν ότι η συγκεκριμένη πρακτική ενέχει τον κίνδυνο τα έξοδα π. χ. μιας μεταγωγής να παρακρατηθούν από τον μισθό του αστυνομικού, καθώς η εκταμίευση χρημάτων γίνεται ονομαστικά και σε περίπτωση μη έγκρισης της δαπάνης από την ΥΔΕ, υπόλογος είναι ο αστυνομικός!
Πηγές του αρχηγείου της ΕΛ. ΑΣ. σημειώνουν ότι η τροφοδοσία με καύσιμα του στόλου της ΕΛ. ΑΣ. γίνεται μέσω των ανεφοδιαστικών μονάδων του Στρατού. Στις περιοχές όπου δεν υπάρχουν στρατιωτικές εγκαταστάσεις, ιδιώτες βενζινοπώλες αρνούνται πλέον να εξυπηρετούν «επί πιστώσει» την ΕΛ. ΑΣ.
Το πρόβλημα περιπλέκεται περισσότερο εξαιτίας α) της ρητής οδηγίας του υπ. Οικονομικών να εξοφληθούν πρώτα εκκρεμείς δαπάνες προηγουμένων ετών πριν εγκριθούν νέες πιστώσεις, και β) της απόφασης να χορηγούνται κάθε μήνα πιστώσεις που αντιστοιχούν στο 7% του συνολικού ποσού που έχει προβλεφθεί για κάθε κωδικό (π. χ. επισκευές οχημάτων) του προϋπολογισμού.
Τι σημαίνει αυτό; Οτι για να εγκρίνει η ΥΔΕ πιστώσεις για την κάλυψη εξόδων μετακίνησης προσωπικού ή επισκευής οχημάτων θα πρέπει πρώτα να εξοφληθούν εκκρεμότητες προηγουμένων ετών. Αρα, το 7% για κάθε κωδικό που διατίθεται ανά μήνα δαπανάται όχι σε τρέχουσες ανάγκες, αλλά για την κάλυψη εκκρεμοτήτων περασμένων ετών.
Προκαταβολικά πλέον τα χρήματα
Αμφίβολη είναι και η τύχη προμηθειών που έχει δρομολογήσει η ΕΛ. ΑΣ. Οπως εξηγεί στην «Κ» αρμόδιος αξιωματικός, «μέχρι πρότινος καλύπταμε το κόστος των προμηθειών όταν ο διαγωνισμός έμπαινε στο στάδιο υπογραφής σύμβασης. Τώρα το υπ. Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας απαιτεί τα χρήματα προκαταβολικά. Είναι πιθανό πολλοί από τους διαγωνισμούς να μην προκηρυχθούν».
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση διαγωνισμού για την προμήθεια αλεξίσφαιρων γιλέκων. Εχει εγκριθεί από το 2009, καθώς όμως εξαιτίας τεχνικών ζητημάτων δεν προκηρύχθηκε, κινδυνεύει να ακυρωθεί. Το οικονομικό αδιέξοδο στο οποίο έχει περιέλθει η ΕΛ. ΑΣ. αποτέλεσε αντικείμενο συνάντησης (προ δύο εβδομάδων) του υφυπουργού Προστασίας του Πολίτη κ. Μ. Οθωνα με τον υφυπουργό Οικονομικών κ. Φ. Σαχινίδη. Νωρίτερα, και ο κ. Χρ. Παπουτσής είχε καταβάλει προσπάθεια να μην καταργηθεί το προνόμιο της οικονομικής αυτονομίας (το ελεγκτήριο δαπανών αντικαταστάθηκε από την ΥΔΕ), κάτι που τελικά δεν κατέστη εφικτό.
1 σχόλιο:
Τι λέτε ρε παιδιά , εδώ γίναμε Ακτοφυλακή για να ξορκίσουμε το κακό Λιμενικό και να μοιάσουμε στην Αστυνομία . Και εκεί είναι χάλια ; Μήπως φταίει κάτι άλλο που δεν μας το λένε οι Άγιοι Πειρατικοί ;
Δημοσίευση σχολίου