email προς ellhnikhaktofylakh@gmail.com
Του Νικου Μπαρδουνια
Στα 15 δισ. ευρώ έφθασε το 2010 το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισέρρευσε στην Ελλάδα από τις δραστηριότητες της Εμπορικής Ναυτιλίας αυξημένο κατά 13,7% σε σχέση με το 2009, σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Αρχής, αναδεικνύοντας τη ναυτιλία έναν από τους βασικούς πυλώνες της εθνικής οικονομίας. Μάλιστα, το ναυτιλιακό συνάλλαγμα ξεπέρασε και το τουριστικό, το οποίο για το 2010 έφθασε στα 9,614 δισ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή, η Ελληνόκτητη Εμπορική Ναυτιλία εμφανίζεται να ελέγχει το 18,3% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου και περίπου το 17,8% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΝΕΕ) Γιώργος Γράτσος, μιλώντας στο συνέδριο της Capital Link, το οποίο διεξήχθη στην Αθήνα σε συνεργασία με το NYSE Euronext και NASDAQ και με θέμα: «Πλοήγηση Ανάμεσα στις Προκλήσεις και τις Ευκαιρίες». O υπό ελληνική διαχείριση στόλος (πλοία 1.000 gt και άνω) τον Ιανουάριο του 2011 διέθετε 3.150 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 186.095.162 dwt έναντι 3.064 πλοίων συνολικής μεταφορικής ικανότητας 169.426.690 dwt που ήταν στις αρχές του 2010, σύμφωνα με στοιχεία του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΝΕΕ). Στη δεύτερη θέση βρίσκονται οι Ιάπωνες με 183 εκατομμύρια τόνους και στην τρίτη θέση πέρασε η Κίνα με 104 εκατομμύρια τόνους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, το ναυτιλιακό συνάλλαγμα ανήλθε το 2010 στα 15,418 δισ. ευρώ, έναντι 13,552 δισ. ευρώ το 2009 και 19,188 δισ. ευρώ το 2008. Η αύξηση σε σχέση με το 2009 ήταν τάξης του 13,7% και οφείλεται στην καλύτερη εικόνα που παρουσίασε η ναυλαγορά το 2010 σε σύγκριση με το 2009.
Το ναυτιλιακό συνάλλαγμα, το οποίο ξεπέρασε και το τουριστικό, αποτελεί το μεγαλύτερο μέγεθος του ισοζυγίου υπηρεσιών και υπολείπεται ελάχιστα του μεγέθους των εξαγωγών αγαθών (17,081 δισ. ευρώ).
Πάντως θα πρέπει να σημειωθεί ότι η κατάσταση με το ναυτιλιακό συνάλλαγμα θα μπορούσε να βρισκόταν σε καλύτερα επίπεδα εφόσον η ναυτιλιακή συστάδα στη χώρα μας ήταν καλύτερα οργανωμένη. Σύμφωνα με στοιχεία που περιέχονται σε μελέτη της Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών της Τραπέζης της Ελλάδος, με θέμα «Προσδιοριστικοί παράγοντες των εισπράξεων από τις θαλάσσιες μεταφορές - Η περίπτωση της Ελλάδος» προκύπτει ότι «μια αύξηση των ναύλων κατά 10% οδηγεί σε αύξηση των ναυτιλιακών εισπράξεων κατά 4,4%, ενώ μια αύξηση των ανεξόφλητων ναυτιλιακών δανείων σε εγχώριες τράπεζες κατά 10% οδηγεί σε αύξηση των ναυτιλιακών εισροών κατά 6,4%». Αυτό σημαίνει ότι η περαιτέρω ανάπτυξη των υπηρεσιών προς τη ναυτιλία στη χώρα μας θα έχει επιπλέον πολλαπλά οφέλη για την ελληνική οικονομία.
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, που αφορούν την τελευταία δεκαετία, προκύπτει ότι από τις δραστηριότητες της Εμπορικής Ναυτιλίας εισέρρευσαν στην Eλλάδα περισσότερα από 140 δισ. ευρώ ως ναυτιλιακό συνάλλαγμα. Το συγκεκριμένο ποσό αντιστοιχεί στο μισό του συνολικού δημοσίου χρέους της χώρας, το οποίο ανήλθε σε 280 δισ. ευρώ το 2009 ή σε 3,5 φορές το ποσό που εισέπραξε και θα εισπράξει η χώρα μας από το Γ΄ ΚΠΣ και το ΕΣΠΑ για την περίοδο 2000-2013, συνολικά 46 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 26 δισ. από το Γ΄ ΚΠΣ και τα 20 δισ. ευρώ από το ΕΣΠΑ.
Αγοραπωλησίες πλοίων
Το 2010 άλλαξαν «χέρια» 1.260 πλοία συνολικής αξίας 23,4 δισ. δολαρίων, ενώ τα κεφάλαια τα οποία επενδύθηκαν από τις ναυτιλιακές εταιρείες σημείωσαν αύξηση 48%. Η άνοδος των αγοραπωλησιών αποδίδεται στις τιμές των πλοίων οι οποίες ανταποκρίθηκαν στις προσδοκίες των εφοπλιστών, στο γεγονός ότι τα ναυπηγεία ήθελαν να απαλλαγούν από τις ακυρώσεις των υπό κατασκευή πλοίων και τέλος στη βελτίωση που παρουσίασε η ναυλαγορά.
Εν τω μεταξύ οι 29 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, που είναι εισηγμένες σε ξένα χρηματιστήρια, κατάφεραν να αντλήσουν το 2010 περί τα 3,11 δισ. δολάρια, ενώ την ίδια στιγμή προχώρησαν στην αγορά 120 πλοίων (νεότευκτα και μεταχειρισμένα) αυξάνοντας τη χωρητικότητα του στόλου τους κατά 4,9 εκατ. dwt. Ειδικότερα αγοράσθηκαν 45 νεότευκτα, τα οποία παρελήφθησαν από διάφορα ναυπηγεία (κυρίως της Κίνας και της Νοτίου Κορέας) ενώ πέρασαν στο έλεγχό τους και 66 μεταχειρισμένα πλοία. Επίσης μεταξύ των 120 νέων πλοίων υπάρχουν και εννέα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνολικής χωρητικότητας 427.000 teu.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου