Δευτέρα 6 Δεκεμβρίου 2010

«Αποστρατιωτικοποιείται» και πάλι το ΥΘΑΝΑΛ

Μέχρι τα μεσάνυχτα της 13ης Δεκεμβρίου θα παραμείνει αναρτημένο στον ιστότοπο www.opengov.gr , προς δημόσια διαβούλευση, το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη (ΥΠΡΟΠΟ) για τη «Σύσταση Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής και άλλες διατάξεις». Όταν ολοκληρωθεί η διαβούλευση και αφού ληφθούν υπόψη τα αποτελέσματά της, το Σχέδιο Νόμου θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή, όπως ανακοίνωσε το ΥΠΡΟΠΟ.
Το σχέδιο νόμου που μετά από 30 χρόνια επιχειρεί και πάλι να διαχωρίσει πλήρως το Λιμενικό Σώμα από την ελληνική ναυτιλία, συζητήθηκε την προηγούμενη Παρασκευή στο Υπουργικό Συμβούλιο, μετά από εισήγηση του Υπουργού ΠΡΟΠΟ Χρήστου Παπουτσή, και η δημοσιοποίηση του επιβεβαίωσε πλήρως τις πληροφορίες των προηγούμενων ημερών, περί «αποστρατικοποίησης» του υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας (ΥΘΥΝΑΛ) που έχει στην αρμοδιότητα του την ελληνική ναυτιλία.
Η απεμπλοκή

Οι υπηρεσίες του ΥΘΥΝΑΛ θα εξυπηρετούνται με προσωπικό του Λιμενικού Σώματος που θα είναι αποσπασμένο για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα όπως έγραψε η «Ν» το προηγούμενο Σάββατο.

Η απεμπλοκή του Λιμενικού Σώματος από το ΥΘΥΝΑΛ, και ουσιαστικά από την ελληνική ναυτιλία, έχει συναντήσει την έντονη αντίδραση του ελληνικού εφοπλισμού στο σύνολο του, καθώς όπως υποστηρίζει μόνο προβλήματα προοιωνίζει η εξέλιξη αυτή για την ελληνική ναυτιλία και την εθνική οικονομία.

Αναφορικά με τις συνεχόμενες αλλαγές που έγιναν τον προηγούμενο χρόνο στο καθεστώς που διέπει το Λιμενικό Σώμα στην αιτιολογική έκθεση η κυβέρνηση τις δικαιολογεί ως εξής:

Οι προηγούμενες «νομοθετικές παρεμβάσεις καταδεικνύουν σαφέστατα τον προβληματισμό και την προσπάθεια της Κυβέρνησης να καταλήξει στην πλέον πρόσφορη για το ευρύτερο κοινωνικό και δημόσιο συμφέρον λύση. Ωστόσο, οι ρυθμίσεις αυτές δεν αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά και στο σύνολό του τα ζητήματα της λιμενικής αστυνομίας, της ασφάλειας ναυσιπλοΐας και της θαλάσσιας προστασίας, δεδομένου ότι το Λιμενικό Σώμα, ως αρμόδιος για τα θέματα αυτά φορέας, εξακολουθεί ουσιαστικά να διατηρεί την υφιστάμενη οργανωτική του δομή και να παραμένει υπό τη διττή πολιτική υπαγωγή και εποπτεία των συναρμόδιων Υπουργείων. Η ιδιόμορφη αυτή κατάσταση, με τις εγγενείς αδυναμίες και την περιορισμένη προοπτική επιβάλλεται να διευθετηθεί».

Η αιτιολογική έκθεση


Το σχέδιο νόμου για Λιμενικό Σώμα και Ελληνική Ακτοφυλακή, συζητήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο, έπειτα από εισήγηση του υπουργού ΠΡΟΠΟ Χρήστου Παπουτσή.
Ειδικότερα στην αιτιολογική έκθεση αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι «η προστασία των πολιτών και η διαμόρφωση και εξασφάλιση ενός περιβάλλοντος ομαλότητας και ασφάλειας το οποίο θα επιτρέπει την ελεύθερη ανάπτυξη οποιασδήποτε μορφής νόμιμης κοινωνικής δραστηριότητας και θα συμβάλλει αποφασιστικά στη βελτίωση της ποιότητας ζωής αποτελεί βασική προτεραιότητα κάθε σύγχρονου οργανωμένου Κράτους».

Σε άλλο σημείο επισημαίνεται ότι «τα ιδιαίτερα γεωμορφολογικά δεδομένα και ο χαρακτήρας της Ελλάδας ως κατεξοχήν ναυτικής χώρας επιβάλλουν τη θεώρηση του όρου «ασφάλεια» ως μια ευρύτερη έννοια, στο πλαίσιο της οποίας ο χερσαίος, εναέριος και θαλάσσιος χώρος νοούνται ως ενιαία ενότητα, εντός της οποίας η Πολιτεία οφείλει να παρέχει συντονισμένα, αποτελεσματικά και ισόρροπα το απαραίτητο επίπεδο προστασίας και ασφάλειας, περιλαμβανομένης όπως είναι αυτονόητο και της θεμελιώδους για τα οικονομικά πράγματα και βασική σε ό,τι αφορά τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας, προστασίας των θαλασσίων μεταφορών».

Επίσης η αιτιολογική έκθεση αφού επικαλείται το γεγονός ότι η «ευθύνη σε θέματα δημόσιας και κρατικής ασφάλειας και πολιτικής προστασίας ανήκει στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη» , προστίθεται ότι «είναι αναγκαία η διαμόρφωση ενός νέου, ορθολογικού θεσμικού πλαισίου, με διαχρονική προοπτική και ευρύτερο προσανατολισμό και ειδικότερα η συγκρότηση στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη ενός νέου σύγχρονου Σώματος, με διοικητική και λειτουργική αυτοτέλεια και μεγαλύτερες επιχειρησιακές δυνατότητες, ικανού να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της αποστολής του και να αποτελέσει παράγοντα τάξης, σταθερότητας και ασφάλειας, ιδίως στους τομείς των θαλάσσιων μεταφορών και της θαλάσσιας περιβαλλοντικής προστασίας, όχι μόνον για τη χώρα μας αλλά και για την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου».

Η Ελλάδα ως κατεξοχήν ναυτική χώρα και ιδίως σήμερα που πλήττεται από τις συνέπειες μιας σφοδρής οικονομικής κρίσης οφείλει να επενδύσει στους τομείς του τουρισμού και της εμπορικής της ναυτιλίας, εξασφαλίζοντας παράλληλα με τις άλλες προϋποθέσεις ανάπτυξης και ισχυροποίησης της δυναμικής τους και το απαραίτητο περιβάλλον ασφάλειας, αναφέρεται σε άλλο σημείο η αιτιολογική έκθεση.

Απαραίτητη

Σύμφωνα με την έκθεση: «υπό τη συγκεκριμένη λοιπόν θεώρηση των πραγμάτων και λαμβανομένων υπόψη της διεθνούς εμπειρίας και των ιδιαιτεροτήτων και αναγκών της χώρας μας, κρίνεται απαραίτητη η προσθήκη στη δομή του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη του Λιμενικού Σώματος το οποίο μετονομάζεται σε Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή».

Οι ρυθμίσεις για αποστολή και φορέα

Με τις ρυθμίσεις του υποβαλλόμενου σχεδίου νόμου, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση:

- Ορίζεται η αποστολή του μετονομαζόμενου Σώματος, προσδιορίζονται με σαφήνεια οι καθ' ύλην και κατά τόπον αρμοδιότητές του και καθορίζονται η δομή και η οργάνωσή του, ώστε να ανταποκρίνεται αποτελεσματικά στις απαιτήσεις εκπλήρωσης της αποστολής του. Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο του καθορισμού της δομής και του χαρακτήρα του Σώματος λήφθηκε υπόψη και συνεκτιμήθηκε η διεθνής εμπειρία, όπως αυτή αποτυπώνεται από τη λειτουργία αντιστοίχων Σωμάτων και Υπηρεσιών σε χώρες όπως η Η.Π.Α., η Μεγάλη Βρετανία, η Γαλλία και η Ιταλία.

- Ορίζεται ως ο αρμόδιος φορέας της ελληνικής διοίκησης για την εφαρμογή του νόμου στο θαλάσσιο χώρο, στα πλοία, στους λιμένες και στους χερσαίους χώρους αυτών, καθώς και για την άσκηση του σημαντικού για τα εθνικά πράγματα έργου της έρευνας και τις διάσωσης.

- Θεσμοθετείται ο ρόλος της ως εξειδικευμένο όργανο ελέγχου εφαρμογής των απαιτήσεων που διαμορφώνει η Πολιτεία στο πλαίσιο των υποχρεώσεων της αναφορικά με την ομαλή κυκλοφορία των πλοίων, για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

- Δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στα θέματα διεθνούς συνεργασίας του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής, με την Ευρωπαϊκή Ένωση και τρίτες χώρες, ιδίως της ευρύτερης περιοχής της Μεσογείου.

Ν.Δ.: Συνέχεια σε αλχημείες

Ο Υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Εμπορικής Ναυτιλίας της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Λασιθίου, κ. Γιάννης Πλακιωτάκης, αναφορικά με την παρουσίαση του νομοσχεδίου για τη «Σύσταση Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής και άλλες διατάξεις» τόνισε ότι «η Ναυτιλία περνά πρωτόγνωρη κρίση, λόγω των συνεχιζόμενων αποτυχημένων αλχημειών της Κυβέρνησης»

Ανεξήγητη παραμένει η επιμονή στη διχοτόμηση του Λιμενικού Σώματος, με όλες τις επιπτώσεις τις οποίες βιώνουμε και παρά τις αντίθετες απόψεις όλων -μα όλων- των σχετιζόμενων με τη Ναυτιλία φορέων, προσθέτει στη δήλωση του ο κ. Πλακιωτάκης συμπληρώνοντας ότι «Μετά από ένα χρόνο, βλέπουμε ότι, όχι μόνο δεν αλλάζει κάτι, αλλά συνεχίζεται το «θέατρο του παραλόγου».

Χθες συνεχίζει, αποφασίστηκε η προώθηση ενός νομοσχεδίου για τη Σύσταση Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής, κάτι το οποίο απλά αποτελεί έναν ακόμη τίτλο κενό πολιτικής ουσίας, όπως άλλωστε μας έχει συνηθίσει πλέον το ΠΑΣΟΚ

Το Λιμενικό Σώμα, ρωτά ο κ. Πλακιωτάκης, εκτός από το γεγονός ότι στελέχωνε σε ποσοστό 80% τις υπηρεσίες του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, δεν αποτελούσε ικανότατη ακτοφυλακή; Για ποιο λόγο έπρεπε ουσιαστικά να διχοτομηθεί; Και αν υπήρχαν κάποιες δυσλειτουργίες, δεν μπορούσε απλά να ενισχυθεί το ούτως ή άλλως πετυχημένο σχήμα; Ήταν τόση ανάγκη να αποδομηθεί;

Ναυτεμπορική

Δεν υπάρχουν σχόλια: