Παρασκευή 26 Μαρτίου 2010

Ερώτηση βουλευτών στην κ.Κατσέλη...

Αθήνα, 24 Μαρτίου 2010

Προς Υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κα Λούκα Κατσέλη.

Θέμα: Διάλυση Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής.

Κυρία Υπουργέ,

Από την πρώτη στιγμή ανάληψης της διακυβέρνησης της χώρας, η Κυβέρνηση του Πα.Σο.Κ προχώρησε -παρ' όλη την αντίθετη προεκλογική της δέσμευση- τόσο στη διάλυση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, όσο και στην τριχοτόμηση του Λιμενικού Σώματος (με τα προεδρικά διατάγματα υπ' αρ. 184 και 185) ανάμεσα στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, το Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Μάλιστα αγνόησε επιδεικτικά την αντίθετη σύσταση όλων των εμπλεκόμενων με τη ναυτιλία φορέων (Λιμενικό Σώμα, Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, Greek Shipping Co-operation Committee), όσο και τη μετέπειτα δικαιολογημένη αντίδρασή τους.

H συγκεκριμένη απόφαση αποτέλεσε για όλους τους σχετιζόμενους με τη ναυτιλία, φορείς «κεραυνό εν αιθρία», ενώ -κατά κοινή ομολογία- πραγματοποιήθηκε χωρίς σχέδιο, χωρίς μελέτη και προγραμματισμό.

Η ναυτιλία αποτελεί αναμφισβήτητα έναν από τους βασικότερους πυλώνες της εθνικής μας οικονομίας -και μάλιστα σε χαλεπούς καιρούς, καθώς, επίσης, καίριο παράγοντα ενίσχυσης της διαπραγματευτικής δύναμης της πατρίδας μας. Είναι άλλωστε γεγονός ότι στον τομέα της ναυτιλίας απασχολούνται -άμεσα ή έμμεσα-200.000 άτομα, ενώ εισρέουν στο εθνικό ταμείο πάνω από 19 δις Ευρώ κατ' έτος συνάλλαγμα.

Ποτέ η Ελληνική Εμπορική Ναυτιλία δε ζήτησε την οικονομική υποστήριξη της Πολιτείας. Το μόνο που επιζητεί, είναι η διασφάλιση ενός σταθερού επιχειρηματικού περιβάλλοντος και νομοθετικού πλαισίου, το οποίο για δεκαετίες τους εξασφάλιζε το ενιαίο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής.

Είναι αυτονόητο, λοιπόν, ότι το πρώην ΥΕΝΑΠ θα έπρεπε να ενισχυθεί και όχι να καταργηθεί. Αποτελεί αναγκαιότητα και όχι πολυτέλεια ή ιδιορρυθμία. Άλλωστε η συνεργασία και συνύπαρξη ΥΕΝΑΠ-Λιμενικού Σώματος είναι εδώ και δεκαετίες πετυχημένη και διεθνώς αναγνωρισμένη, κάτι που καταδεικνύεται και από τις σημερινές επιπτώσεις.

Ενδεικτικά, από την πρώτη στιγμή η απόφαση της κατάργησης του πρώην ΥΕΝΑΠ και της τριχοτόμησης του Λιμενικού Σώματος δημιούργησε, πέραν της πλήρους σύγχυσης και της αδυναμίας για την εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών, σοβαρό πρόβλημα όσον αφορά στην εφαρμογή νησιωτικών πολιτικών και ειδικότερα το συντονισμό της ακτοπλοϊκής εξυπηρέτησης των νησιών.

Δεν υπάρχει πλέον θεσμικός μανδύας που να περιβάλλει την ελληνική ναυτιλία τόσο στην πατρίδα μας, όσο και διεθνώς. Δεν υπάρχει φορέας, από τον οποίο να καλύπτονται οι ανάγκες της ναυτιλίας ˙ ένας καθημερινός συνομιλητής για τους εμπλεκόμενους με τη ναυτιλία φορείς και τη ναυτεργασία (Έλληνες πλοιάρχους, ναυτικούς κα).

Το μόνο που επικρατεί είναι η αποκοπή της εφαρμογής της εθνικής ναυτιλιακής νομοθεσίας από τη διαμόρφωση της διεθνούς και κοινοτικής ναυτιλιακής νομοθεσίας, η πλήρης σύγχυση αρμοδιοτήτων και έντονη ανασφάλεια. Ανασφάλεια τόσο των στελεχών του Λιμενικού Σώματος που πλαισίωναν τις υπηρεσίες του πρώην ΥΕΝΑΠ, όσο και των Ελλήνων εφοπλιστών.

Η ελληνική σημαία -μέρα με την ημέρα- χάνει το κύρος της. Μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι πέρυσι υπό ελληνική σημαία ήταν 1.121 πλοία, ενώ φέτος μόλις 969. Η ραγδαία αυτή πτώση δεν οφείλεται στην οικονομική κρίση, αλλά στην ανασφάλεια που προκάλεσε η διάλυση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, κάτι που καλά γνωρίζετε, αλλά δεν επιδεικνύετε την απαραίτητη πρόνοια.

Διότι είναι αναμφισβήτητο ότι δεν υπήρχε καν σχέδιο για ένα εναλλακτικό σχήμα και ότι όλα είναι «παιχνίδι εντυπώσεων». Είναι -για παράδειγμα- τραγελαφικό το γεγονός ότι ακόμη δε διαμορφώθηκε και ανακοινώθηκε το νέο Προεδρικό Διάταγμα αναφορικά με τις αρμοδιότητες του Λιμενικού Σώματος παρ' όλες τις αντίθετες -συχνά δημόσιες- διαβεβαιώσεις της σημερινής Πολιτικής Ηγεσίας.

Είναι πραγματικά άξια απορίας η ερμηνεία που δίνεται στον όρο «σύντομα»...

Διότι η ναυτιλία αποτελεί τομέα με τον οποίο οφείλουμε να μην πειραματιζόμαστε. Τομέας ο οποίος για τη Νέα Δημοκρατία θεωρείται απόλυτη προτεραιότητα.

Φτάσαμε, λοιπόν, στο σημερινό αδιέξοδο, από όπου η μόνη επιλογή είναι η επανασύσταση του ΥΕΝΑΠ.

Κατόπιν τούτων ερωτάται η κα Υπουργός:

- Γιατί προχωρήσατε και επιμένετε στην τριχοτόμηση του πρώην Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, έπειτα από το σημερινό αδιέξοδο; Τι θετικό αποκομίσαμε από τη συγκεκριμένη κίνηση;

- Έχοντας ως δεδομένη τόσο τη τεχνογνωσία του Λιμενικού Σώματος, όσο και το γεγονός ότι στελέχωνε τις υπηρεσίες του πρώην ΥΕΝΑΠ σε ποσοστό 80%, πως σκέπτεστε να στελεχώσετε τους τομείς ναυτιλίας; Θα υπάρξει μεταβατικό στάδιο αντικατάστασης του στρατιωτικού προσωπικού με πολιτικό; Δεν ανησυχείτε μη χαθεί πολύτιμη εμπειρία και τεχνογνωσία;

- Ποια είναι η προετοιμασία που έχετε κάνει αναφορικά με την ακτοπλοΐα, όταν πλησιάζει η τουριστική περίοδος; Ποια η πορεία των ευρωπαϊκών προγραμμάτων;



Οι επερωτώντες βουλευτές:

1. Γιάννης Πλακιωτάκης
2. Μανώλης Κεφαλογιάννης
3. Πάνος Καμμένος
4. Ελίζα Βόζεμπεργκ
5. Νίκος Δένδιας
6. Κωστής Μουσουρούλης
7. Όλγα Κεφαλογιάννη
8. Μιχάλης Μπεκίρης
9. Ιωάννης Βρούτσης
10. Τσαμπίκα (Μίκα) Ιατρίδη
11. Αλέξανδρος Δερμετζόπουλος

Δεν υπάρχουν σχόλια: