Σαφέστατη προτίμηση στα ιδιωτικά πλωτά μέσα δείχνουν οι ιθύνοντες για τη διακομιδή ασθενών από τη Νάξο προς την Αθήνα. Σύμφωνα με στοιχεία που φέρνει στο φως της δημοσιότητας το «ΒτΝ», η μεταφορά των ασθενών γίνεται από ιδιωτικά σκάφη, σε ποσοστό μεγαλύτερο του 70%. Το ποσοστό μάλιστα αυτό παρουσιάζει ιδιαίτερα αυξητική τάση το 2009, αγγίζοντας το 92%, γεγονός που αποδεικνύει ότι για διαφόρους λόγους τον πρώτο λόγο στις διακομιδές έχουν οι ιδιώτες. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2007 από τις 98 συνολικά μεταφορές που έγιναν μέσω θαλάσσης, μόλις τα 26 περιστατικά μεταφέρθηκαν με το σκάφος του Λιμενικού Σώματος και τα 72 με ιδιωτικά σκάφη. Το 2008 από τις 116 διακομιδές οι 32 έγιναν με το Λιμενικό και οι 84 με ιδιωτικά, ενώ το 2009 μόλις δέκα μεταφορές έγιναν από το Λιμενικό και 132 με ιδιωτικά σε σύνολο 142 διακομιδών.
Όσο για τους τρεις πρώτους μήνες του 2009, το σκάφος του Λιμενικού Σώματος μετέφερε έξι ασθενείς, ενώ ιδιωτικά σκάφη μετέφεραν τριπλάσιο αριθμό ασθενών που ανήλθε στους 18…
Ενδιαφέροντα είναι και τα στοιχεία της μεταφοράς ασθενών από την Παθολογική Κλινική του Νοσοκομείου μας. Σύμφωνα με αυτά, το 2008 μεταφέρθηκαν συνολικά 99 ασθενείς, εκ των οποίων οι 69 με πλοίο, 12 με ελικόπτερο, 9 με αεροπλάνο και ισάριθμοι με πλωτό μέσο. Το 2009 οι διακομιδές αυξήθηκαν στις 163, με συχνότερο μέσο μεταφοράς το πλοίο της γραμμής (117 περιστατικά), το ελικόπτερο με 30 διακομιδές, ενώ μόλις 11 διακομιδές έγιναν με αεροπλάνο και 5 με πλωτά μέσα.
Ανασφάλεια, αβεβαιότητα και ανησυχία είναι τα συναισθήματα που κυριεύουν τους Ναξιώτες, τους Κυκλαδίτες, τους νησιώτες, κάθε φορά που η ζωή τους κινδυνεύει. Το κατ’ ευφημισμό Νοσοκομείο Νάξου αδυνατεί να καλύψει βαριά περιστατικά και καταφεύγει στη διακομιδή των ασθενών στο Νοσοκομείο της Σύρου ή της Αθήνας, ανάλογα πάντα με τη σοβαρότητα του περιστατικού και τη διαθεσιμότητα του μέσου διακομιδής. Το ερώτημα όμως που τίθεται είναι πώς επιλέγεται το μέσο για τη μεταφορά και γιατί όταν η διακομιδή του ασθενούς γίνει με πλωτά μέσα, γιατί το σκάφος του λιμενικού δεν καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος αυτών. Υπάρχει μεθόδευση της επιλογής του μέσου μεταφοράς και από ποιους;
Στη Νάξο τρία σκάφη έχουν αναλάβει το δύσκολο αυτό έργο, τα οποία μαζί με το σκάφος του λιμενικού και τα εναέρια μέσα καλούνται να λύσουν το πρόβλημα της «ανυπαρξίας» του Νοσοκομείου. Το «Άρτεμις», ο «Κυρίαρχος» και η «Αργοκοιλιώτισσα» μεταφέρουν ασθενείς όχι μόνο από τη Νάξο, αλλά και από τα γύρω νησιά προς τη Σύρο, με κύριο κριτήριο (;) επιλογής το σκάφος που μπορεί να προετοιμασθεί και αντεπεξέλθει γρηγορότερα. Λογικά το σκάφος του Λιμενικού θα έπρεπε να είναι αυτό που πληροί τις προϋποθέσεις, με βάση και τα χαρακτηριστικά του, όμως κάτι τέτοιο δεν διαφαίνεται από τα στοιχεία, γεγονός που εγείρει πολλά ερωτηματικά. Μία από τις εξηγήσεις που δίνεται κατά καιρούς είναι ότι το σκάφος είναι «παροπλισμένο», για διαφόρους λόγους, γεγονός που οδηγεί αμέσως στην αναζήτηση ιδιωτικού μέσου.
Πόσο κοστίζει
Σχεδόν 250.000 ευρώ επιβάρυναν τους ασφαλιστικούς φορείς των ασθενών και κατ’ επέκταση το Ελληνικό Δημόσιο, οι διακομιδές ασθενών με το αλιευτικό σκάφος «Δημήτριος Κ. ΙΙ», για τα έτη 2007 και 2008. Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν, μετά από ανάλογη ερώτηση που κατατέθηκε στη Βουλή, το «Δημήτριος Κ. ΙΙ» είχε πραγματοποιήσει 47 διακομιδές, από το Λιμεναρχείο της Νάξου, έναντι 83.385€ για το έτος 2007, ενώ για το 2008 διατέθηκαν 164.699 € για 62 διακομιδές. Και όλα αυτά τη στιγμή που το σκάφος του Λιμενικού Σώματος παρέμεινε ακινητοποιημένο στο λιμάνι της Νάξου.
Τα χαρακτηριστικά των σκαφών
Σκάφος του Λιμενικού
μήκος 18,50 μέτρα
(με δύο μηχανές, 1250 ίππων έκαστη)
Κυρίαρχος
Μήκος 18 μέτρα
(με δύο μηχανές 600 ίππων έκαστη
Άρτεμις
10 μέτρα
Αργοκοιλιώτισσα
9,80 μέτρα
Η διαδικασία της διακομιδής
Αγώνας δρόμου και συνεννοήσεων κάθε φορά που κινδυνεύει ένας άνθρωπος…. Το Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας (ΕΚΑΒ) έχει επιφορτιστει με το έργο του συντονισμού διακομιδής βαρέως πασχόντων ασθενών από διάφορες περιοχές της χώρας σε νοσηλευτικά ιδρύματα με αεροπορικά ή πλωτά μέσα. Ειδικότερα για τη διακομιδή με πλωτό μέσο, το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη επιφορτίζεται τη διαδικασία ανεύρεσης και διάθεσης κατάλληλου κάθε φορά μέσου, μετά από το σχετικό αίτημα του ΕΚΑΒ. Πιο συγκεκριμένα, για να δρομολογηθεί η διακομιδή ενός ασθενούς, το Κέντρο Υγείας-Νοσοκομείο Νάξου ειδοποιεί το ΕΚΑΒ και ενημερώνει για τη σοβαρότητα του περιστατικού. Στη συνέχεια, το ΕΚΑΒ ενημερώνει το Κέντρο Επιχειρήσεων (Κ.ΕΠΙΧ.) του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και το Κ.ΕΠΙΧ. ρωτάει το Λιμεναρχείο για τα διαθέσιμα μέσα διακομιδής και τις εναλλακτικές προτάσεις. Και ξεκινάει η αντίστροφη πορεία… Το Λιμεναρχείο ενημερώνει το Κ.ΕΠΙΧ για τα διαθέσιμα πλωτά μέσα, το χρόνο προετοιμασίας και ετοιμότητας καθώς και το χρόνο κάλυψης της απόστασης,, το Κ.ΕΠΙΧ ενημερώνει το ΕΚΑΒ, το οποίο έχει και τον τελικό λόγο στην επιλογή του μέσου.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι στη 10ετή λειτουργία του Τμήματος αερομεταφορών του ΕΚΑΒ, πραγματοποιήθηκαν 15.531 αεροδιακομιδές, εκ των οποίων οι 9.530 ήταν άνδρες και οι 6.001 γυναίκες, από ηλικίες 0 έως 93 ετών. Οι 14.794 προέρχονταν από τις Κυκλάδες (ποσοστό 35,22%), οι 3.509 από τα Δωδεκάνησα (ποσοστό 24,40%), οι 3.254 από το λοιπό Αιγαίο (ποσοστό 22,5%), οι 1.479 από τα Επτάνησα (ποσοστό 10,2%), οι 634 από την Κρήτη (ποσοστό 4,3 %) και οι 346 από τον Αργοσαρωνικό (ποσοστό 2,5%). Σήμερα, το πτητικό έργο του ΕΚΑΒ το έχει αναλάβει η Πολεμική Αεροπορία, πετώντας τα ελικόπτερα του ΕΚΑΒ, καθώς διαθέτει τα δικά της ιπτάμενα μέσα (Ε/Π Agusta B-212, Super Puma και το αεροπλάνο της C-130). Επίσης, ο Στρατός Ξηράς διαθέτει τα ελικόπτερα CHINOOK.
H σύνθεση του πληρώματος περιλαμβάνει έναν ειδικευμένο ιατρό που έχει εξειδίκευση στην επείγουσα ιατρική και τουλάχιστον 6 μήνες εμπειρία στην εξάσκηση της επείγουσας ιατρικής στο έδαφος, καθώς και ένα άτομο πλήρωμα - διασώστη με εξάσκηση στα επείγοντα περιστατικά στο έδαφος τουλάχιστον 1 χρόνο (Κινητές Μονάδες), ενώ υπάρχει συνεχιζόμενη εκπαίδευση και παρακολούθηση Κ.Ε.Κ. και Ι.Ε.Κ. στο χώρο του ΕΚΑΒ.
Σε κάθε αεροδιακομιδή υπάρχει ο απαραίτητος για την εξειδικευμένη υποστήριξη της ζωής υγειονομικός εξοπλισμός (αναπνευστήρας - monitor - συσκευές έγχυσης υγρών - απινιδωτής - Η.Κ.Γ.).
Το Τμήμα Αεροδιακομιδών του ΕΚΑΒ εδρεύει στο Στρατιωτικό Αεροδρόμιο της Ελευσίνας, στις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις του.
Οι ιπτάμενοι μόνιμοι ιατροί του ανέρχονται σε οκτώ (8) συν δύο (2) επικουρικών και τριών (3) συνεργατών. Τα ιπτάμενα πληρώματα - διασώστες φθάνουν τους 15 τον αριθμό.
Ο ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΠΙΧ
Το ΚΕΠΙΧ/ΛΣ άρχισε να λειτουργεί σε δοκιμαστική βάση στις 30/3/2009, ενώ από 01/10/2009 τέθηκε σε πλήρη επιχειρησιακή λειτουργία .
1. Η αποστολή του Κ.ΕΠΙΧ./Λ.Σ. είναι:
- Η διαχείριση και ο κατάλληλος σχεδιασμός για την αντιμετώπιση κρίσιμων περιστατικών-συμβάντων αρμοδιότητας Λιμενικού Σώματος, προκειμένου να υποστηριχθεί το έργο της τοπικής αρμόδιας Λιμενικής Αρχής, πλην των περιστατικών Έρευνας & Διάσωσης για τα οποία επιλαμβάνεται το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας Διάσωσης (ΕΚΣΕΔ).
- Ο σχεδιασμός, συντονισμός, διεύθυνση και παρακολούθηση επιχειρήσεων και αποστολών, στις οποίες εμπλέκονται επιχειρησιακά μέσα και προσωπικό του Λιμενικού Σώματος,.
- Η διακλαδική συνεργασία με αντίστοιχα Επιχειρησιακά Κέντρα άλλων εθνικών φορέων ή η διεθνής συνεργασία με αντίστοιχα Κέντρα που λειτουργούν σε άλλα κράτη και πάντοτε υπό την εποπτεία των αρμοδίων Διευθύνσεων του ΛΣ.
- Η λειτουργία ως Επιχειρησιακό Κέντρο Διαχείρισης Κρίσεων, πλην περιστατικών έρευνας και διάσωσης και πάντοτε σύμφωνα με τον αντίστοιχο σχεδιασμό.
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΑΣΘΕΝΩΝ-ΤΡΑΥΜΑΤΙΩΝ
Το Λιμενικό Σώμα στο πλαίσιο του κοινωνικού του έργου και της διακλαδικής συνεργασίας με άλλους φορείς, συνολικά για το 2009, μέσω του ΚΕΠΙΧ και του ΕΚΣΕΔ, συντόνισε και επιλήφθηκε στην μεταφορά ασθενών/τραυματιών σε 668 περιστατικά.
Ειδικότερα:
1. Διαμέσου του ΚΕΠΙΧ/ΛΣ αναζητήθηκαν και διατέθηκαν πλωτά μέσα για μεταφορά ασθενών / τραυματιών από τη νησιωτική χώρα σε λιμάνια όπου βρίσκονται κεντρικές νοσοκομειακές μονάδες, κατόπιν σχετικού αιτήματος του ΕΚΑΒ. Κατά το έτος 2009 εκτελέστηκαν συνολικά 603 μεταφορές ασθενών/τραυματιών, εκ των οποίων οι 286 με περιπολικό ή ναυαγοσωστικό σκάφος Λ.Σ. Οι υπόλοιπες 317 μεταφορές εκτελέστηκαν είτε με δρομολογημένα Ε/Γ-Ο/Γ πλοία γραμμής, είτε με ιδιωτικά πλωτά μέσα, υπό το συντονισμό και διαχείριση του ΚΕΠΙΧ/ΛΣ. Επισημαίνεται ότι η τελική απόφαση χρήσης ή μη του ανευρεθέντος πλωτού μέσου, εναπόκειται στην αποκλειστική αρμοδιότητα του ΕΚΑΒ .
πηγή ΒτΝ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου