Οι «φύλακες άγγελοι» της προστασίας του θαλασσίου περιβάλλοντος του νομού Ηρακλείου είναι οι λιμενικοί του γραφείου επιθεώρησης εμπορικών πλοίων του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ηρακλείου.
Σε καθημερινή βάση, 24 ώρες το 24ωρο ελέγχουν τα πλοία που έρχονται και φεύγουν από το Ηράκλειο με σκοπό την αποφυγή οποιουδήποτε συμβάντος ρύπανσης που θα είναι ικανό να μολύνει το θαλάσσιο περιβάλλον.
Ο προϊστάμενος του γραφείου επιθεώρησης εμπορικών πλοίων ανθυπασπιστής Μανώλης Σωμαράκης μιλώντας στην «Π» αναφέρεται στις συνθήκες εργασίας του γραφείου του, στα περιστατικά ρύπανσης που έχει καταγράψει η υπηρεσία του, στα πρόστιμα που ορίζει ο νόμος και στις διαδικασίες ελέγχου που γίνονται από τους πεπειραμένους λιμενικούς.
Όπως τονίζει, το 2010 αποδεικνύεται μέχρι σήμερα μία καλή χρονιά καθώς δεν υπήρξαν βαριά περιστατικά ρύπανσης της θάλασσας.
Σύμφωνα με τον ίδιο το φάσμα της εργασίας του είναι ευρύ, αφού εκτός από τους ελέγχους των πλοίων γίνονται και έλεγχοι σε επιχειρήσεις , οι λανθασμένοι χειρισμοί των οποίων είναι ικανοί να δημιουργήσουν προβλήματα ρύπανσης στη θάλασσα.
Σε ό,τι αφορά στο λιμένα Ηρακλείου χαρακτηρίζει ως θετικό το γεγονός ότι υπάρχουν ευκολίες υποδοχής καταλοίπων των πλοίων κι έτσι αυτά δεν καταλήγουν στη θάλασσα.
Όπως εξηγεί, σε κάθε πλοίο οι υπεύθυνοι μηχανικοί οφείλουν όταν οι δεξαμενές υπερβούν το 70% των καταλοίπων τους είτε είναι σεντιονόνερα, είτε λάδια να τα παραδίδουν σε βυτιοφόρα εταιρειών κι από εκεί οδηγούνται σε φορτηγίδες που στη συνέχεια θα ταξιδέψουν προς διυλιστήρια στον Πειραιά για επεξεργασία.
«Το 2010 δεν έχουν καταγραφεί σοβαρά περιστατικά. Βεβαιώθηκε μία παράβαση στη ΔΕΥΑΗ και μία στα δημοτικά σφαγεία της Αγίας Βαρβάρας. Στην πρώτη περίπτωση ο βιολογικός καθαρισμός νότια του Παγκρητίου Σταδίου υπέστη κάποια βλάβη με αποτέλεσμα να έχουμε υπερχείλιση και τα απόβλητα να καταλήξουν στον ποταμό Γιόφυρο. Δε σημειώθηκε όμως ρύπανση της θάλασσας. Στη δεύτερη περίπτωση, αυτή στην Αγία Βαρβάρα τα απόβλητα κατέληξαν σε ένα ρυάκι. Κι εκεί δεν υπήρξε ρύπανση του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Ενημερώθηκε ο εισαγγελέας και βεβαιώθηκαν οι παραβάσεις» τονίζει.
Τα πρόστιμα που προβλέπονται από το νόμο ξεκινούν από το ποσό των 1500 ευρώ και μπορούν να φτάσουν μέχρι και τις 130 χιλιάδες ευρώ.
Ο κ. Σωμαράκης ερωτηθείς για περιπτώσεις που επιβλήθηκαν μεγάλα πρόστιμα μετά από αξιοσημείωτες ρυπάνσεις της θάλασσας, απαντάει ότι στο Ηράκλειο δεν έχουν σημειωθεί τέτοιου είδους περιστατικά τα τελευταία χρόνια.
Αναφέρεται σε μία περίπτωση που έγινε το 2008 όταν σε εμπορικό πλοίο γνωστής ναυτιλιακής εταιρείας επιβλήθηκε πρόστιμο δέκα χιλιάδων ευρώ, όταν κατά τη διάρκεια χειρισμού στο λιμάνι του Ηρακλείου έπεσαν στη θάλασσα απόβλητά του. «Το θετικό ήταν ότι το πλοίο ενεργοποιήθηκε άμεσα καθώς έχει σχέδιο αντιμετώπισης έκτακτης ανάγκης από ρύπανση το οποίο έθεσε άμεσα σε εφαρμογή. Επίσης, άμεση ήταν και η κινητοποίηση της υπηρεσίας μας με το πλωτό φράγμα που διαθέτει».
Δύο ακόμη πρόσφατα περιστατικά ρύπανσης αφορούσαν σε ένα ιταλικό αλιευτικό και σε σκάφος που εκτελεί δρομολόγια προς τη Σαντορίνη. Και στις δύο περιπτώσεις επιβλήθηκαν τα προβλεπόμενα από το νόμο πρόστιμα.
Οι λιμενικοί για «όπλα» τους σε τέτοιου είδους περιπτώσεις έχουν εκτός από το πλωτό φράγμα, χημικά διασκορπιστικά κατάλληλα για το θαλάσσιο περιβάλλον, απορροφητικές πετσέτες , ειδική αντλία, αλλά και απορρυπαντικό σκάφος που είναι στα Χανιά και εάν κριθεί σκόπιμο επεμβαίνει όπου χρειαστεί στην Κρήτη.
Οι έλεγχοι που γίνονται είναι σχολαστικοί και βασίζονται στην εμπειρία και την παρατηρητικότητα. Τα πλοία είναι υποχρεωμένα να τηρούν και να ενημερώνουν τα λεγόμενα βιβλία πετρελαίου. Στις σελίδες αυτών των βιβλίων καταγράφουν όλες τις εργασίες που γίνονται μέσα στα μηχανοστάσια.
«Εμείς ελέγχουμε εάν στις δεξαμενές των πλοίων γίνονται αυτά που γράφονται στα βιβλία πετρελαίων. Μαζί με τον πρώτο μηχανικό ελέγχουμε όλες τις διαδικασίες αντιπαραβάλλοντας τα όσα αναγράφονται με τις ενέργειες που έχουν γίνει. Έτσι δεν υπάρχει περίπτωση να μας ξεφύγει κάτι. Σε μία περίπτωση σκάφους που πήγαινε στη Σαντορίνη ο μηχανικός άλλα έγραφε κι άλλα έκανε. Υποχρεώθηκε και παρέδωσε τα κατάλοιπά του, η εταιρεία που τα παρέλαβε μας έφερε απόδειξη παραλαβής και στο μηχανικό βεβαιώθηκε πρόστιμο 1500 ευρώ».
Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για μία από τις πιο υπεύθυνες εργασίες λόγω του αντικειμένου στις οποίες οι αρμόδιοι λιμενικοί θα πρέπει να βρίσκονται σε επιφυλακή όλο το 24ωρο.
«Πλοία έρχονται όλες τις ώρες της ημέρας . Στο γραφείο μας υπάρχει αξιωματικός βάρδιας και αν χρειαστεί επιστρέφουμε όπου κι αν είμαστε προκειμένου να ανταπεξέλθουμε στις υποχρεώσεις μας» καταλήγει ο κ. Σωμαράκης.
Πηγή:Πατρίς
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου