Δευτέρα 23 Μαΐου 2011

Σταθερό θεσμικό πλαίσιο ζητεί η ναυτιλία

Οι παρεμβάσεις της πολιτείας στα θέματα της μεγάλης των Ελλήνων ναυτιλίας θα πρέπει να είναι τόσες και τέτοιες που να ανοίγουν νέους δρόμους και να μην κλείνουν τους παλιούς. Η ναυτιλία των Ελλήνων δεν είναι «θαλάσσιες υποθέσεις».
Με τις φράσεις αυτές οι εκπρόσωποι του ελληνικού εφοπλισμού υπογράμμισαν, στην εκδήλωση για την «Ημέρα του Ελληνικού Εμπορικού Ναυτικού», για μία ακόμη φορά την ανάγκη να αλλάξει ρότα η πολιτεία στις σχέσεις με την ναυτιλιακή κοινότητα.
Αν και αναγνώρισαν ότι παραμένει ακόμη σεβαστός ο ομφάλιος λώρος που συνδέει τη ναυτιλία με την πατρίδα, δηλαδή το σταθερό θεσμικό πλαίσιο εντός του οποίου λειτουργούν οι ναυτιλιακές εταιρείες, προειδοποίησαν ότι οι επιδιώξεις κάποιων καθηγητών να αποκόψουν τη ναυτιλία από το Λιμενικό Σώμα και είναι επιζήμιες και απαράδεκτες.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης και ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Γιώργος Γράτσος με τις ομιλίες του στην εκδήλωση για την «Ημέρα του Ελληνικού Εμπορικού Ναυτικού και της Ευρωπαϊκής Ημέρας για τη Θάλασσα», που πραγματοποιήθηκε το βράδυ της προηγούμενης Παρασκευής σε ξενοδοχείο της Αθήνας, έθεσαν την προβληματική του ελληνικού εφοπλισμού για τις τρέχουσες συνθήκες που βιώνει η ναυτιλία διεθνώς και στη χώρα μας και αναφέρθηκαν στα αναγκαία μέτρα που πρέπει να ληφθούν προκειμένου η ελληνική ναυτιλία να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί διεθνώς.

Ανθρώπινο δυναμικό
Στην ίδια εκδήλωση, θεσμό πλέον για την ελληνική ναυτιλία, μίλησαν ακόμη ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Αντώνης Σαμαράς ο υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας Γιάννης Διαμαντίδης, και ο γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) κ. Ευθύμιος Μητρόπουλος.
Πρέπει να δίνεις καθημερινές μάχες για να διατηρηθείς στην κορυφή, επεσήμανε για την ελληνική ναυτιλία σε ομιλία του ο κ. Θεόδωρος Βενιάμης, πρόεδρος της ΕΕΕ
Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης αρχικά αναφέρθηκε στο εντυπωσιακό θαύμα της ελληνόκτητης ναυτιλίας που δημιουργήθηκε από τον «απαράμιλλο Έλληνα ναυτικό» και τον ικανό Έλληνα πλοιοκτήτη.
Αν η πατρίδα μας θέλει να παραμείνει ηγέτιδα δύναμη στη ναυτιλία οι παρεμβάσεις της θα πρέπει να είναι τόσες και τέτοιες που να ανοίγουν νέους δρόμους και να μην κλείνουν τους παλιούς είπε σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο κ. Βενιάμης. Πρόσθεσε ότι το αποτέλεσμα της ναυτιλίας των Ελλήνων είναι εντυπωσιακό αλλά το σήμερα είπε χαρακτηριστικά είναι πιο δύσκολο από το χθες και πιο εύκολο από το αύριο, σχολιάζοντας τη συγκυρία εντός της οποίας δραστηριοποιείται η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη του κόσμου.
Στο διεθνές περιβάλλον είπε ο κ. Βενιάμης δεν ισχύει αυτό που λέγεται στην Ελλάδα «είσαι ό,τι δηλώσεις». Πρέπει να δίνεις καθημερινές μάχες για να διατηρηθείς στην κορυφή. Η ελληνική ναυτιλία χρειάζεται ένα έμπειρο σώμα που με την δράση του δεν θα καλύπτει μόνο τις καθημερινές ανάγκες αλλά με τις γνώσεις που έχει αποκτήσει όλα αυτά τα χρόνια θα προστατεύει τα συμφέροντα της στους διεθνείς οργανισμούς. Ο πρόεδρος της ΕΕΕ στηλίτευσε την αυθαίρετη όπως την χαρακτήρισε αποκοπή του Λιμενικού Σώματος από την ελληνική ναυτιλία και κατήγγειλε τις απόψεις «κάποιων κυρίων καθηγητών» για διαχωρισμό του λιμενικού από τη ναυτιλία ως εκτός τόπου και χρόνου, επιζήμιες και ως εκ τούτου απαράδεκτες.
Παράλληλα αναγνώρισε ως πολύ θετικό το γεγονός ότι ακόμη και σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία παραμένει σεβαστός ο ομφάλιος λώρος που συνδέει τη ναυτιλία με την πατρίδα, δηλαδή το θεσμικό πλαίσιο εντός του οποίου λειτουργεί και το οποίο παραμένει σταθερό.
Τέλος ο κ. Βενιάμης ευχήθηκε η «Ημέρα του Ελληνικού Εμπορικού Ναυτικού» να διευρυνθεί σταδιακά και να είναι μία γιορτή όχι μόνο για τη ναυτιλία αλλά για «ολόκληρο το λαό της πατρίδας μας».

Μόνη πρωτιά
Η ποντοπόρος ναυτιλία προσφέρει σταθερά και ανέξοδα 15-19 δισ. ευρώ συνάλλαγμα στην ελληνική οικονομία ετησίως, τόνισε ο κ. Γιώργος Γράτσος, πρόεδρος του ΝΕΕ
Ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Γιώργος Γράτσος τόνισε ότι σήμερα που η πατρίδα μας περνά δύσκολες στιγμές «η μόνη σταθερή πρωτιά της ελληνικής οικονομίας είναι η δυναμική ελληνική ναυτιλία. Αυτή σήμερα προβάλλει την Ελλάδα. Η ναυτιλία των Ελλήνων δεν είναι «θαλάσσιες υποθέσεις». Η ναυτιλία σε όλες της τις μορφές, δημιουργεί περί τις 400.000 άμεσα και έμμεσα εξαρτώμενες θέσεις εργασίας. Η ποντοπόρος ναυτιλία προσφέρει σταθερά και ανέξοδα 15-19 δισ. ευρώ συνάλλαγμα στην ελληνική οικονομία ετησίως.
Με παράδειγμα την ποντοπόρο μας ναυτιλίας συνέχισε ο κ. Γράτσος, η Ελλάδα θα έπρεπε να αφήσει «χιλιάδες λουλούδια να ανθίσουν» για να έρθει η άνοιξη της ελληνικής οικονομίας και να μπορέσουμε να αναστρέψουμε το σημερινό απαισιόδοξο κλίμα. Είμαστε ευλογημένοι να ζούμε πιθανώς στο ωραιότερο κομμάτι του πλανήτη, όπου αναπτύχθηκε ο σημαντικότερος πολιτισμός της αρχαιότητας είπε ο πρόεδρος του ΝΕΕ και τόνισε: Με κατάλληλο λειτουργικό σύστημα και τον υγιή ανταγωνισμό, θα μπορούσε να αναπτυχθεί η Ελλάδα σε πολιτιστικό, οικονομικό, ναυτιλιακό και διαμετακομιστικό κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου. Οι σημερινές συγκυρίες ωφελούν στην κατεύθυνση αυτή».

Ο γ.γ. του ΙΜΟ
Ευθύμιος Μητρόπουλος, γ.γ. του ΙΜΟ: «Η ελληνική ναυτιλία πέρα από τα οικονομικά οφέλη που προσφέρει είναι ένα διαπραγματευτικό όπλο στην άσκηση εξωτερικής πολιτικής».
Ο γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού Ευθύμιος Μητρόπουλος τόνισε μεταξύ άλλων ότι η μεγάλη ελληνική ναυτιλία πέρα από τα οικονομικά οφέλη που προσφέρει στην πατρίδα είναι ένα διαπραγματευτικό όπλο στην άσκηση εξωτερικής πολιτικής και υπογράμμισε την ανάγκη να διατηρηθεί σε αυτούς του δύσκολους καιρούς η πρωτιά διαρκείας της ελληνόκτητης ναυτιλίας.

Σημαντικά προβλήματα στην πορεία επιμέρους κλάδων
Στην εικόνα και στα προβλήματα των επιμέρους κλάδων της ναυτιλίας αναφέρθηκε ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Γιώργος Γράτσος σημειώνονται μεταξύ άλλων τα εξής:
* Κρουαζιέρα: Προς τιμήν τη η σημερινή κυβέρνηση έκανε την απαραίτητη νομοθετική ρύθμιση (σ.σ. άρση του cabotage). Θα πρέπει όμως ο τύπος της νομοθετημένης σύμβασης, όπως και η παρεχόμενη ασφάλεια στα λιμάνια να είναι κατάλληλα για να εκδηλωθεί ενδιαφέρον για homeporting από τις μεγάλες εταιρείες. Τα πολλά έσοδα για την Ελλάδα θα είναι από το homeporting όχι από τις προσεγγίσεις. Η Ελλάδα είναι επιθυμητός προορισμός, οι διαδικασίες είναι το πρόβλημα τόνισε ο κ. Γράτσος.
* Επαγγελματικά σκάφη αναψυχής: Αν δεν γίνουν ανταγωνιστικά τα ελληνικά σκάφη αναψυχής θα χάνει η Ελλάδα σημαντικά παράπλευρα έσοδα.
* Ακτοπλοΐα: Η πρόσφατη ανακοίνωση για μερική κατάργηση των μη ανταποδοτικών κρατήσεων είναι προς την σωστή κατεύθυνση. Πρέπει ακόμη να εναρμονισθεί η ακτοπλοΐα μας με τις διατάξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
* Μικρά φορτηγά πλοία: Ο στόλος γηράσκει επικίνδυνα και βαίνει προς απαξίωση. Δεν θα μπορεί να εξυπηρετεί τα νησιά μας.
* Σκάφη αναψυχής: Αν είχαμε σωστή πολιτική θα είχαμε χιλιάδες περισσότερα σκάφη ελληνικά και ξένα ελλιμενισμένα σε πολλές ελληνικές μαρίνες.
* Λιμάνια: Αν είχαμε αναπτύξει τα λιμάνια μας με σιδηροδρομικές και οδικές προσβάσεις η Ελλάδα θα ήταν ήδη το μεγαλύτερο διαμετακομιστικό κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου.
* Ναυπηγοεπισκευή: Δεν είναι λογικό να παράγει η ναυπηγοεπισκευή στην Ευρώπη και να έχει ουσιαστικά χρεοκοπήσει στην πατρίδα του εφοπλισμού.
* Ναυτική εκπαίδευση: Ενώ υπάρχει έλλειμμα αξιωματικών παγκοσμίως εμείς παράγουμε σημαντικά λιγότερους αξιωματικούς από τις ανάγκες της ελληνόκτητης ναυτιλίας.

Βαριά βιομηχανία
Ο υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας κ. Γιάννης Διαμαντίδης στην ομιλία του επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι το ελληνικό εμπορικό ναυτικό έχει τιμήσει διαχρονικά και με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τη χώρα μας σε παγκόσμιο επίπεδο. Χαρακτήρισε την ελληνική ναυτιλία σαν τη «βαριά βιομηχανία» της πατρίδας και έναν εκ των δύο πυλώνων ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας μαζί με τον κλάδο του τουρισμού. Παρά τα εντυπωσιακά αποτελέσματα των τελευταίων ετών στο χώρο της ελληνικής ναυτιλίας, μέριμνα της σημερινής κυβέρνησης είναι η περαιτέρω ενίσχυση του κλάδου τόνισε ενώ αναφέρθηκε ιδιαίτερα και στην μεγάλη προσφορά και «αξιοσύνη» των Ελλήνων ναυτικών οι ποίοι συνετέλεσαν σε πολύ μεγάλο βαθμό στην ανάπτυξη του κλάδου.
Στο χαιρετισμό του ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Αντώνης Σαμαράς, ευχαρίστησε αρχικά την εφοπλιστική οικογένεια για όσα έχει κάνει για την πατρίδα και χαρακτήρισε τους Ελληνες εφοπλιστές θεματοφύλακες μίας μεγάλης παράδοσης. Είστε το κομμάτι εκείνο του Ελληνισμού που έχει επιτύχει παγκόσμια πρωτιά: Οι πρωταθλητές των διεθνών θαλάσσιων μεταφορών, συνέχισε ο κ. Σαμαράς και πρόσθεσε ότι σε συνθήκες όπου οι Έλληνες άκουσαν διάφορα άδικα λόγια από διάφορες κατευθύνσεις τον τελευταίο καιρό, η αίσθηση ότι υπάρχουν συμπατριώτες μας που έχουν, δικαίως, κερδίσει τον παγκόσμιο θαυμασμό για τα επιτεύγματά τους, δίνει υπερηφάνεια στην κοινωνία και στο λαό μας.

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr

ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: