«Ο καλός ο καπετάνιος στη φουρτούνα φαίνεται». Τη ρήση αυτή αποδεικνύουν στην πράξη οι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι σε μακροχρόνια περίοδο μεγάλης κρίσης όχι μόνο διατηρούν την πρωτοπορία αλλά αυξάνονται και πληθύνονται. Τόσο σε επίπεδο πλοίων όσο και σε επίπεδο εταιρειών τα μεγέθη της ελληνικής ναυτιλίας μεγεθύνονται. Συνολικά ο αριθμός των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών αυξήθηκε σε ποσοστό 0,53% σε σχέση με πέρσι, φτάνοντας τις 762. Διαχειρίζονται ένα στόλο από 4.714 πλοία και χωρητικότητας 256.174.041 dwt, έναντι 4.653 πλοίων πέρσι και χωρητικότητας 242.802.092 dwt.
Αξιοσημείωτο είναι ότι 62 πλοιοκτήτες διαθέτουν στόλους με χωρητικότητα μεγαλύτερη του ενός εκατ. dwt. Ειδικότερα 62 εταιρείας διαχειρίζονται 1.774 πλοία με χωρητικότητας 178.495.577 dwt αντιπροσωπεύοντας το 69,68% του συνόλου του ελληνόκτητου στόλου. Τα 1.774 πλοία έχουν μέσο όρο ηλικίας τα 8,56 χρόνια, ενώ στο σύνολό του ο ελληνόκτητος στόλος έχει μέσο όρο ηλικίας τα 15,92 χρόνια, μειωμένος σε σχέση με το 2010 όταν και διαμορφώθηκε στα 16,4 έτη.
Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Petrofin Research o αριθμός των ελληνικών συμφερόντων πλοίων κορυφώθηκε το 2009 όταν και έφτασε τα 4.763, ως συνέπεια της εκτόξευσης της ναυτιλιακής αγοράς τα προηγούμενα χρόνια.
Η μείωση που παρατηρήθηκε το 2010, τα πλοία έπεσαν στα 4.655 αντιπροσωπεύει το σοκ που υπέστη η αγορά τόσο από την τραπεζική όσο και από τη ναυτιλιακή κρίση που ακολούθησε.
Ωστόσο, επισημαίνει η Petrofin, η ελληνόκτητος ναυτιλία φαίνεται ότι ανακτά τις δυνάμεις της, και το 2011 ανέκαμψε, αφού έχει φτάσει να ελέγχει 4.714 πλοία.
Το σχόλιο
Η Petrofin επισημαίνει ότι η ανάπτυξη του ελληνόκτητου στόλου, παρά το αβέβαιο οικονομικό περιβάλλον και τη ναυτιλία, υπήρξε αξιοσημείωτη. Οι Έλληνες συνέχισαν να επενδύουν τεράστια ποσά για την κατασκευή νέων πλοίων και για τον εκσυγχρονισμό των στόλων τους. Είναι σαφές ότι η ελληνική στρατηγική συνεπάγεται μεγαλύτερα και νεότερα σκάφη, ώστε να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των τραπεζών και των ναυλωτών, και να παρέχει ικανοποιητικές οικονομικές αποδόσεις.
Οι νέες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική ναυτιλία συνδέονται με το τεράστιο βιβλίο παραγγελιών, την έλλειψη χρηματοδότησης και τις δυσμενείς επιπτώσεις που έχει η άσχημη εικόνα της ναυτιλιακής αγοράς για τις αξίες των πλοίων και τις ταμειακές ροές. Τέτοιες συνθήκες όμως προσπαθούν και συνήθως εκμεταλλεύονται οι Έλληνες πλοιοκτήτες για να επεκτείνουν τους στόλους τους. Οι συνθήκες της αγοράς, σύμφωνα με την Petrofin, είναι ιδιαίτερα ευνοϊκές για τους μεγάλους πλοιοκτήτες και αναμένεται να αυξηθεί ακόμη περισσότερο το ποσοστό του ελληνικού στόλου που κατέχονται από τις κορυφαίες ελληνικές εταιρείες.
Η αγορά
Είναι γεγονός πάντως ότι η ναυτιλιακή αγορά βρίσκεται υπό πίεση μέσα στο 2011. Τόσο σε επίπεδο ναύλων όσο και σε επίπεδο αγοραπωλησιών. Στον τομέα ναυπηγήσεων – παραδόσεων αν και η πορεία παραμένει θετική συνεχώς φθίνει, ενώ ο αριθμός των διαλύσεων των παλαιότερων πλοίων του στόλου αυξάνεται. Η Petrofin θεωρεί ότι οι άσχημες συνθήκες της αγοράς θα έχουν επιπτώσεις το 2012 και το 2013 στον αριθμό του ελληνόκτητου στόλου.
Πάντως, τονίζει ότι σε επίπεδο χωρητικότητας θα συνεχίσει να αυξάνεται αφού οι Έλληνες εφοπλιστές προτιμούν να επενδύουν στα μεγάλα πλοία.
Αναφορικά με τη σχέση τραπεζών και ελληνικών ναυτιλιακών η Petrofin εκτιμά ότι για τις μικρότερες εταιρείες η πρόσβαση στη χρηματοδότηση θα καταστεί ακόμα πιο δύσκολη στο μέλλον. Θεωρεί ότι εάν η ναυτιλιακή κρίση που οφείλεται στην υπερπροσφορά χωρητικότητας και στη συγκράτηση της ανάπτυξης του παγκοσμίου εμπορίου διαρκέσει για μεγάλο χρονικό διάστημα, τότε το φαινόμενο συγκέντρωσης του στόλου σε λιγότερες εταιρείες θα ενταθεί. Εκτιμά όμως ότι οι τράπεζες δεν είναι διατεθειμένες να προχωρήσουν σε διαδικασίες κατάσχεσης πλοίων, όπως άλλωστε έδειξαν και τα δύο προηγούμενα χρόνια.
Το προφίλ
Όσον αφορά το προφίλ του ελληνόκτητου στόλου, αναμένεται να κρατήσει σταθερή τη ρότα μείωσης του μέσου όρου ηλικίας του. Η ανάπτυξη που υπάρχει στη βιομηχανία διαλύσεων έχει βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση και έχει μεγάλη επίδραση στην πτώση της μέσης ηλικίας του στόλου η οποία αναμένεται ότι θα έχει μειωθεί μέχρι το τέλος του 2012 κάτω από τα 15 χρόνια.
Επισημαίνεται επίσης ότι για τα ελληνόκτητα πλοία άνω των 10.000 dwt ο μέσος όρος ηλικίας το 2011 ήταν μόλις τα 12,08 πλοία, τα οποία διαχειρίζονται 460 εταιρείες. Για τα πλοία άνω των 20.000 dwt ο μέσος όρος ηλικίας τους είναι τα 11,62 χρόνια και τα διαχειρίζονται 426 εταιρείες. Οι 30 μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες του 2011 αντιπροσωπεύουν το 52% του ελληνόκτητου στόλου από 50,74% που ήταν το αντίστοιχο ποσοστό πέρσι.
Οι προτιμήσεις
Ο πλέον δημοφιλής τομέας για τους Έλληνες πλοιοκτήτες είναι αυτός του ξηρού φορτίου. Υπάρχουν 347 εταιρείες που διαχειρίζονται 1.732 πλοία άνω των 10.000 dwt με συνολική χωρητικότητα τα 11,96 εκατ. dwt και μέσο όρο ηλικίας τα 13,3 χρόνια.
Οι αντίστοιχοι αριθμοί για τα δεξαμενόπλοια είναι ότι 95 εταιρείες διαχειρίζονται 751 πλοία, άνω από 10.000 dwt συνολικής χωρητικότητας 97,08 εκατ. dwt και με μέσο όρο ηλικίας τα 9,08 χρόνια.
Αντίστοιχα ο στόλος των containerships άνω των 10.000 dwt ανέρχεται σε 189 πλοία συνολικής χωρητικότητας 10,64 εκατ. dwt τα οποία τα διαχειρίζονται 22 εταιρείες και έχουν μέσο όρο ηλικίας τα 12,1 χρόνια.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ+13
ΑΡΘΡΟ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ+13
2 σχόλια:
ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΩΡΑ ΟΙ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΑΡΕΣ ΠΟΥ ΕΙΡΩΝΕΥΟΝΤΑΝ ΟΛΟΥΣ ΚΑΙ ΕΛΕΓΑΝ ΟΤΙ Η ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΘΑ ΚΑΤΑΣΤΡΑΦΕΙ ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΘΑ ΦΕΥΓΑΝ ΑΥΤΟΙ.
ΠΟΥ ΕΙΣΤΕ ΩΡΕ ΠΑΛΙΚΑΡΙΑ?
ΦΟΒΟΥΝΤΑΙ ΤΑ ΠΑΛΙΚΑΡΙΑ?
ΠΑΝΤΩΣ ΜΕ ΤΟ ΠΕΣ ΠΕΣ ΠΕΣ ΚΑΤΙ ΘΑ ΚΑΤΑΦΕΡΟΥΝ.
Η ΑΝΑΣΥΣΤΑΣΗ ΕΙΝΑΙ ΚΟΝΤΑ.
ΚΑΙ Ο ΕΛΕΓΧΟΣ ΕΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΚΟΝΤΑ.
ΕΠΙΣΗΣ ΚΑΙ Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΣΥΝΤΑΞΗ ΕΙΝΑΙ ΚΟΝΤΑ.
ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΠΛΩΝ ΛΙΜΕΝΙΚΩΝ ΚΟΥΒΕΝΤΑ.
ΕΙΣΤΕ ΜΕΓΑΛΕΣ ΞΕΦΛΙΛΕΣ.
Με λίγα λόγια η Ναυτιλία μπορεί και χωρίς το Λιμενικό...
Ουδείς αναντικατάστατος λοιπόν...
Στην αγορά εργασίας υπάρχουν άτομα με εξειδικευμένες γνώσεις παρόμοιες αλλά και σε αρκετές περιπτώσεις ανώτερες από τα στελέχη του Λιμενικού...
Γιατί όμως να απευθυνθούν οι εφοπλιστές στην αγορά εργασίας
για να βρούν ακριβοπληρωμένους και ακριβοσπουδαγμένους υπαλλήλους όταν μπορούν να τους έχουν δωρεάν με χρήματα του Ελληνικού Δημοσίου???
Αυτό φωνάζαμε τόσο καιρό...
Δημοσίευση σχολίου