Δευτέρα 20 Δεκεμβρίου 2010

Πιάνει... λιμάνι ο «Καλλικράτης»

Στα «σκαριά» βρίσκεται ο «λιμενικός Καλλικράτης», χαράζοντας «ρότα» για ενοποιήσεις Οργανισμών Λιμένων και Λιμενικών Ταμείων.
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του «Εθνους», η επεξεργασία του σχεδίου ενοποιήσεων έχει ξεκινήσει από τις υπηρεσίες του υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας (ΥΘΥΝΑΛ), ώστε να διαμορφωθεί ένα νέο εθνικό λιμενικό σύστημα.
Στο «τραπέζι» βρίσκονται δύο «σενάρια» ενοποιήσεων, με το πρώτο να αφορά ενοποιήσεις γύρω από υπάρχοντες Οργανισμούς Λιμένων και το δεύτερο ενοποιήσεις σε επίπεδο περιφερειών, με τη δημιουργία νέων διοικητικών σχημάτων.

Ηδη έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από ξένες εταιρείες κρουαζιερόπλοιων για τη διαμόρφωση υποδομών σε λιμάνια, όπως π.χ. δημιουργία επιβατικών σταθμών.
Ξεχωριστή θα είναι η «πορεία» των λιμανιών της Αττικής, που θα διαμορφώσουν το αττικό λιμενικό σύστημα, με την ενοποίηση υπό τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ ΑΕ) των λιμανιών της Ελευσίνας, του Λαυρίου και της Ραφήνας και η λειτουργία του θεωρείται ότι θα είναι «μπούσουλας» και για τις άλλες ενοποιήσεις.
Να σημειωθεί ότι στη Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων, που συνεδρίασε την περασμένη Τετάρτη με τη συμμετοχή του υπουργού ΘΥΝΑΛ Γιάννη Διαμαντίδη, αποφασίστηκε μεταξύ άλλων να εκπονηθεί εντός τριμήνου μελέτη για την αξιοποίηση της συμμετοχής του Δημοσίου στο αττικό λιμενικό σύστημα.
Ταυτόχρονα, αποφασίστηκε να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τον Μάρτιο δύο ακόμα μελέτες στρατηγικής και συμβάσεων παραχώρησης.
Η μια θα αφορά τις δυνατότητες παραχώρησης λιμενικών χώρων στους 11 περιφερειακούς Οργανισμών Λιμένων και η άλλη χώρους στους 850 περιφερειακούς λιμένες για την κατασκευή μαρίνων.
Οπως είναι γνωστό έχει, ήδη, εκδηλωθεί ενδιαφέρον από ξένες εταιρείες κρουαζιερόπλοιων για τη διαμόρφωση υποδομών σε λιμάνια, όπως π.χ. δημιουργία επιβατικών σταθμών. Γι' αυτό έχει αποφασιστεί όλες οι σχετικές προτάσεις να εξετάζονται κατά προτεραιότητα.
Πάντως, οι εξελίξεις θα επιταχυνθούν όταν καθοριστεί ο ρόλος του κάθε λιμανιού στο πλαίσιο του Εθνικού Λιμενικού Συστήματος αφού σε μια εκτεταμένη γεωγραφική περιοχή θα είναι αποσαφηνισμένο ποιο λιμάνι θα έχει κυρίως εμπορική χρήση, ποιο επιβατική κ.ο.κ.
Για την ενοποίηση της λειτουργίας των λιμανιών εξετάζονται κυρίως δύο σκέψεις:
Η πρώτη αφορούσε τη δημιουργία τεσσάρων σχημάτων, συμπεριλαμβανομένου του αττικού συστήματος. Τα άλλα τρία εξέταζαν τη δημιουργία ισάριθμων σχημάτων το ένα γύρω από τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης, με συμμετοχή και των Οργανισμών Λιμένων Βόλου, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης, το άλλο με επίκεντρο τον Οργανισμό Λιμένος Πατρών και ένα τρίτο με νησιωτικά λιμάνια.
Το δεύτερο «σενάριο», που φαίνεται, πλέον, να επικρατεί, επεξεργάζονται οι υπηρεσίες του ΥΘΥΝΑΛ και σύμφωνα με πληροφορίες προβλέπει εκτός από τις ενοποιήσεις σε επίπεδο περιφέρειας και τη δημιουργία νέων διοικητικών σχημάτων, ίσως Οργανισμών Λιμένων ή κάτι αντίστοιχο με τα σχήματα διοίκησης μεγάλων ευρωπαϊκών λιμανιών, όπως της π.χ. της Βαρκελώνης, με διασφαλισμένη συμμετοχή αυτοδιοίκησης, εργαζόμενων, χρηστών κ.ο.κ.
Σταύρος Μαλαγκονιάρης

Δεν υπάρχουν σχόλια: