Κυριακή 10 Ιουνίου 2012

Ετοιμοι να βοηθήσουν οι εφοπλιστές

Ρεπορτάζ: Σάββας Ν. Αθανασίου

Την απόφαση του ελληνικού εφοπλισμού «να συνεργαστεί με την επόμενη κυβέρνηση» όποια και αν είναι αυτή διατύπωσε χθες ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κ. Θεόδωρος Βενιάμης, παρουσία των εφοπλιστών κκ. Γιάννη Χανδρή, Ματθαίου Λω, Γιάννη Λύρα, Γιάννη Κούστα και του προέδρου του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Γιώργου Γράτσου, επισημαίνοντας παράλληλα με νόημα ότι «δεν φαντάζομε ότι θα υπάρξει ελληνική κυβέρνηση που θα αγνοήσει το συμφέρον της πατρίδας», δεδομένου ότι «η ναυτιλία είναι από τους βασικούς πυλώνες της εθνικής οικονομίας». Εξέφρασε επίσης την άποψη ότι «η ελληνική ναυτιλία μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά με το συνάλλαγμα που φέρνει την ανάπτυξη της χώρας».

Εξάλλου, ο κ. Θ. Βενιάμης γνωστοποίησε ότι ο εφοπλισμός συγκεντρώνει χρήματα να τα δώσει μέσω προγραμμάτων σε φτωχές οικογένειες. Μάλιστα, οι πρώτοι που συνεισέφεραν από ένα εκατομμύριο ευρώ ήταν οι εφοπλιστές κκ. Γιώργος Σ. Λιβανός και Νικόλας Λαιμός, ενώ αρκετοί είναι εκείνοι που δεν θέλουν να δημοσιοποιήσουν το όνομα τους ούτε και το ποσό που έδωσαν ή προτίθενται να δώσουν. Πρόσθεσε δε ότι από τον Αύγουστο του 2007 ο ελληνικός εφοπλισμός έχει δώσει μόνο για την αποκατάσταση των θυμάτων και την αγορά ασθενοφόρων και πυροσβεστικών οχημάτων και ειδικών μοτοσυκλετών περί τα 20 εκατ. ευρώ, ενώ αποκατέστησε τις βλάβες σε 67 σκάφη του Λιμενικού Σώματος και παρεχώρησε το ποσοστό του από το Κεφάλαιο Ναυτικής Εκπαίδευσης στην πολιτεία για τη σίτιση των σπουδαστών στις ΑΕΝ. Ο κ. Θ. Βενιάμης είπε ακόμη ότι για το Φιλανθρωπικό Ταμείο γίνονται μελέτες και προγράμματα με τα οποία θα ενισχυθούν φτωχές οικογένειες με μικρά παιδιά που έχουν ανάγκη.

Η ΔΡΑΧΜΗ

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση «ποια είναι η άποψη του εφοπλισμού στην επιστροφή στη δραχμή», ο κ. Θ. Βενιάμης είπε ότι η ελληνική ναυτιλία «λειτουργεί και παράγει τον πλούτο, εκτός Ελλάδας και τα κέρδη ή οι ζημιές της είναι σε δολάρια». Πρόσθεσε δε ότι «σαν πολίτες αυτό που ενδιαφέρει τους εφοπλιστές είναι η ασφάλεια των πολιτών». Επίσης, τόνισε ότι «δεν θα επιδιώξει συναντήσεις με τα πολιτικά κόμματα εκτός και αν αυτά το ζητήσουν». Τόνισε δε χαρακτηριστικά ότι «ο ελληνικός εφοπλισμός ουδέποτε επιχείρησε να επηρεάσει με τις απόψεις του τον εκάστοτε υπουργό Ναυτιλίας, αλλά μόνο διατύπωνε τις προτάσεις του».

Επικριτικός ήταν ο κ. Θ. Βενιάμης στο θέμα της κατάργησης του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και επανέλαβε την άποψή του για άμεση επανασύσταση του ΥΕΝ.

Η ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΑΝΤΕΧΕΙ

Στη χθεσινή συνέντευξή του στον χώρο της διεθνούς εκθέσεως των «Ποσειδωνίων», ο κ. Θεόδωρος Βενιάμης ανέφερε μεταξύ των άλλων και τα ακόλουθα:
«Η ναυτιλία των Ελλήνων αντέχει και προοδεύει. Παρά τη δεινή κρίση που ταλαιπωρεί ολόκληρο τον πλανήτη και ιδιαίτερα την Ελλάδα, παραμένει στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης, συνδεδεμένη πάντα με την εθνική της βάση και με ένα στόλο από 3.325 πλοία συνολικής χωρητικότητας 227 εκατ. dwt και μέσης ηλικίας 10,5 έτη. Ξέρετε», τόνισε ο κ. Βενιάμης, «τι έλεγαν οι παλαιοί συμπατριώτες μου Χιώτες καραβοκύρηδες; Οτι η θάλασσα αρρωσταίνει αλλά δεν πεθαίνει. Αυτό πιστεύουμε και εμείς που προσπαθούμε να συνεχίσουμε το έργο τους. Βέβαια οι καιροί έχουν αλλάξει. Αλλες οι συνθήκες στη θάλασσα τότε και άλλες σήμερα. Πολλές φορές καλύτερες αλλά και πολλές φορές δύσκολες και περίπλοκες που απαιτούν πίστη, τόλμη και σκληρή προσπάθεια. Η παγκοσμιοποίηση και οι συναφείς επιπτώσεις της, η καλπάζουσα ναυτική τεχνολογία, οι υπερβολές, όχι πάντοτε ανιδιοτελείς, με κεντρικά και περιφερειακά μέτρα που εμποδίζουν την ομαλή λειτουργία των πλοίων, η χρηματοπιστωτική στενότητα, οι συνέπειες της οικονομικής κρίσης στη ναυλαγορά αλλά και η μάστιγα της πειρατείας, αποτελούν κρίσιμες προκλήσεις για τη ναυτιλία του 21ου αιώνα».

Η ΠΕΙΡΑΤΕΙΑ

Ειδικότερα για το πρόβλημα της πειρατείας, ο πρόεδρος της ΕΕΕ τόνισε ότι καθημερινά προσλαμβάνει απειλητικές διαστάσεις. Και αυτό, γιατί απουσιάζει η ισχυρή πολιτική βούληση της διεθνούς κοινότητας, προκειμένου να την αντιμετωπίσει με πιο αποτελεσματικό τρόπο.

Πρόσφατα η ελληνική πολιτεία, ύστερα από αίτημα του εφοπλισμού, υιοθέτησε την αναγκαία νομοθεσία που επιτρέπει τη χρησιμοποίηση προσοντούχων ιδιωτών ενόπλων φρουρών επί των πλοίων με ελληνική σημαία, σύμφωνα με τα πρότυπα των οδηγιών του ΙΜΟ και της νομοθεσίας άλλων κρατών. Ομως, η χρησιμοποίηση ενόπλων φρουρών πρέπει να τονισθεί, δεν είναι πανάκεια. Δεν αποτελεί λύση του προβλήματος, αλλά μόνο συμπληρωματικό μέτρο για την προστασία ναυτικών, πλοίων και φορτίων.

Παρά την παγκόσμια οικονομική κρίση που πλήττει και το θαλάσσιο μεταφορικό έργο στο σύνολό του, οι Ελληνες εφοπλιστές πιστεύουν ότι θα ανταποκριθούν στη σωρεία και το μέγεθος των προκλήσεων και ότι η «επόμενη ημέρα» θα βρει τη ναυτιλία που διαχειρίζονται και πάλι στην παγκόσμια κορυφή.

«Αυτά», κατέληξε ο κ Βενιάμης, «για τη θέση και την πορεία της ναυτιλίας των Ελλήνων σήμερα. Θα ήθελα όμως, με την ευκαιρία της σημερινής συνάντησης, να σας ανακοινώσω και τα εξής: Η εφοπλιστική οικογένεια έχει προετοιμασθεί για να παρέμβει όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά στην οφειλόμενη συμπαράσταση προς τις σκληρά δοκιμαζόμενες από την κρίση, πληθυσμιακές ομάδες της κοινωνίας. Το έχει κάνει πολλές φορές στο παρελθόν και ατομικά και συλλογικά, με προσοχή, ευθύνη και με βαθύ όσο και ανιδιοτελές ανθρωπιστικό και πατριωτικό συναίσθημα. Και βεβαίως αθόρυβα. Ηδη, στη διάθεση της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, βρίσκεται το απαραίτητο κεφάλαιο από χορηγίες κυρίως, των συναδέλφων μας αλλά και ανά τον κόσμο συνεργατών τους. Για τη διάθεση αυτού του κεφαλαίου καταρτίζουμε ειδικά προγράμματα μετά από επισταμένη έρευνα, που θα διασφαλίσουν την πιο αποδοτική αξιοποίησή του. Περισσότερα, για την προσπάθειά μας αυτή, σύντομα».

Το περιβάλλον το ΥΕΝ και η εκπαίδευση

Ενα άλλο θέμα στο οποίο αναφέρθηκε ο κ. Βενιάμης και απασχολεί τον εφοπλισμό είναι αυτό της σωρείας των τεχνικών μέτρων που επιβάλλονται στη ναυτιλία, άλλοτε σε διεθνές επίπεδο και άλλοτε σε περιφερειακό, με έρεισμα τα νέα περιβαλλοντικά πρότυπα. Στο πλαίσιο των διεθνών πιέσεων για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία, δυστυχώς, η ναυτιλία έχει εντοπισθεί ως μία από τις πιθανές εύκολες πηγές εσόδων, όχι όμως σε αναλογία με το χαμηλό ποσοστό συμμετοχής των εκπομπών των πλοίων στην ατμοσφαιρική ρύπανση. Είναι πάντως θετικό ότι ο αρμόδιος Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) υιοθέτησε πρώτος από όλους τους διεθνείς οργανισμούς νέους κανονισμούς μέτρων μείωσης των εκπομπών CO2 από τα πλοία, αποδεικνύοντας ότι έχει τη δυναμική να συνεχίσει τον αποκλειστικό χειρισμό του θέματος.

Σε εθνικό επίπεδο από το 2009 η ναυτιλία μας και παρά τη συναλλαγματογόνο δυναμική της - ανάλογη κάθε φορά με την πορεία της ναυλαγοράς - και την εξασφάλιση θέσεων εργασίας μέσα και έξω από τα πλοία, στερήθηκε αναιτίως, τη στήριξη του έμπειρου διοικητικού της φορέα. Η κατάργηση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, χώρας με έναν από τους μεγαλύτερους στόλους του κόσμου και η απόσπαση από τη στελέχωσή του, του Λιμενικού Σώματος, είχαν και έχουν ως αποτέλεσμα την απορρύθμιση της διοίκησης αλλά και τη σύγχυση στην εφαρμογή της κατάλληλης πολιτικής για τη στήριξη του έργου της και κυρίως, τη στενότερη σύνδεση πλοίου και εθνικής οικονομίας, η οποία όπως είναι φυσικό δυσχεραίνεται σοβαρά.

Τον εφοπλισμό απασχολεί πάντα, ιδιαιτέρως όμως τον τελευταίο καιρό, ο εκσυγχρονισμός και η αναμόρφωση του όλου συστήματος της ναυτικής εκπαίδευσης, ώστε να αξιοποιηθεί στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό η αισθητή στροφή των νέων στη ναυτική σταδιοδρομία. Είναι ένα εγχείρημα που η οικονομική και η κοινωνική συγκυρία διευκολύνουν την ευόδωσή του.
http://www.kerdos.gr/default.aspx?id=1745730&nt=103

Δεν υπάρχουν σχόλια: